Rusta upp Kungsleden

STF är fortfarande en ideell förening, enligt sina stadgar. Men det gäller ju förstås att behålla de ideal som man haft länge så att man inte förlorar sin själ.

Det är de som är STFs problem, det finns inte så mycket av ideella idéer kvar. Läser man på hemsidan ser det ut som ett turistråd i Sverige, man vill att människor skall upptäcka hur trevligt det är att traska i fjällen och konsumera upplevelser. Men det riktar sig till samma resursstarka grupper som alltid fjällvandrat, och det är dyrt, man kommer att få andra nya grupper till fjällen. Om man tittar i STF-böcker på fjällstationerna var det helt klart en överklass-sysselsättning i starten, f.ö.

Jag tycker att det är ok att tjäna pengar på turism, det ger en möjlighet för människor att bo och arbeta i glesbygden och det ger mig en möjlighet att uppleva naturen på ett enklare sätt, jag har bott en del på fjällstation och stugor i fjällen . Jag åker varje år skidor utför på vintern och det är dyrt och kommersiellt drivet att åka lift. Inget konstigt.

Men STFs version av medlemskap är för mig ungefär likvärdigt med att jag är "medlem " i Naturkompaniets kundklubb. Då är det provocerande att prata om ideellt engagemang. Varför engagerar jag mig med alla dessa inlägg då? Det är nog mitt scout - hjärta som sett att uteliv och natur är fantastiskt, både i sig men också som en träning i gemenskap och individ där man kan ge de som ses som svaga i andra sammanhang får utmaningar och självförtroende! Det måste inte krävas ekonomiska resurser och kommersiell organisation för att få göra det!

/Andreas
 
Jag tror inte att det är stugvärdens "lön" på mellan 3 och 5 tusen i månaden som är orsaken till det högre priset i svenska fjällstugor. Förmodligen skulle man nog förlora mer pengar på folk som smiter undan betalningen och allmänt ökat slitage om det inte skulle finnas stugvärdar.

I Norge hålls kostnaderna nere eftersom underhåll av stugorna sköts till stor del på ideell basis av DNTs lokalavdelningar, vilket kanske inte skulle fungera lika bra i Sverige. Exempelvis skulle STFs Kiruna krets få ganska många stugor att ta hand om.

Jag frågade en gång en aktiv i BOT hur de hade råd att bygga och underhålla så flotta stugor och hennes svar var "tippemidler".
 
Här talas en del om vindskydd, att det borde byggas fler, etc. och jag undrar stillsamt, finns det idag överhuvudtaget några vindskydd i svenska fjällen? Min erfarenhet av dessa inskränker sig till Jämtlandsfjällen 1997 och Arjeplogsfjällen 1998 och där jag gick fanns då inga vindskydd,
sådana jag stött på (men aldrig legat i) på låglandsleder.

Skulle sådana vara särskilt attraktiva att övernatta i på fjället?
 
Jag älskar den typen av vindskydd som finns i låglands lederna. Jag har inte stött på många i norra Sverige eller Norge. I Kvikkjokk gjorde vi en dagstur upp på en berg vars namn jag inte har i huvudet och där fanns 3 stycken av den typen. I Finnland fanns det många i Olanka NP.
I Norrland har jag sett för det mesta sådana typ prisma vindskydd eller bua som de kallas. Det går att övernatta men det luktar ofta instängd. De öppna vindskydden är bättre för rast och även övernattning om det inte är för kalt förstås. Jag föredrar att sova i vindskydd än att släpa med ett tält.
Oftar finns det i anslutning ett ute dass och vedföråd (det senare i Finnland).
Mvh Veni
 
Jag såg inte såna där vindskydd med golv förrän jag flyttade till skåne. I ångermanland där jag är uppvuxen betyder vindskydd i 99% av fallen ett vindskydd med jordgolv och smala bänkar gjort för att sitta och grilla korv
 
Funkar det ej att vara i naturen för de människor som rustningen är tänkt, bör hen ta sig en liten funderare över om det verkligen är naturen målgruppen är intresserad av.

Personligen sätter jag mina pengar på att målgruppen är där för att kunna verka vara duktiga(trendkänsliga medelklasskomplex)... Ett fjällyogacenter kanske vore på sin plats :)
 
Det är alltså enbart onödigt att man börjar underhålla kungsleden där underhållet är eftersatt, t ex där spångar är trasiga och markeringen kunde bättras på, detta eftersom "riktiga" naturmänniskor behöver inga leder. Är det så du menar? Det är trams att inte låta kungsleden förfalla?
 
Jag såg inte såna där vindskydd med golv förrän jag flyttade till skåne. I ångermanland där jag är uppvuxen betyder vindskydd i 99% av fallen ett vindskydd med jordgolv och smala bänkar gjort för att sitta och grilla korv


Alltså, jag börjar misstänka att när folk talar om "vindskydd" i fjällen menar de rastskydd, eller raststugor, vilket leder till förvirring. Vindskydd, mycket vanliga på låglandslederna, är till för övernattning, raststugor, vanliga på fjällen, är det inte.
 
Det kanske inte är att raljera.

Det är många som vill cykla eller åka inlines på Kungsleden och vi kanske måste asfaltera så det fungerar för dem för i landet lagom är det liksom så att alla måste kunna göra allt.

...

Har detta fördomsfulla pladder öht något med a) trådens ämne b) verkligheten att göra?
 
Som flera har påpekat har vi olika problem på olika delar av Kungsleden. Den övre delen är hårt belastad och den utvecklingen lär öka. Världen urbaniseras i rasande takt och jag är övertygad om att behovet av "vildmarksområden" kommer att öka. Det finns en poäng i att styra turistströmmen till vissa områden (exempelvis Kungsleden) för att kunna få ett lägre besökstryck på andra. Men ska Kungsleden hålla för detta måste den tas om hand.

Med sträckan söder om Kvikkjokk är det annorlunda. Den är fattig på stugor och vindskydd och har ett lägre besökstryck. Ett problem jag har sett här är att en hel del turister (bland annat från andra länder) inte är utrustade för så primitiva förhållanden. Man kan ju tycka att de borde veta bättre, men det är inte så lätt om man bara läst knapphändiga guideböcker tryckta i sitt hemland (som kan ligga på andra sidan jordklotet). Naturligtvis är inte alla nordbor heller tillräckligt rustade. Jag tror att många förväntar sig t ex vindskydd eller stugor så att det går att övernatta under tak varje natt. Och till och med tror att det finns sådant. Vad jag menar är att om man marknadsför Kungsleden så har man också ett ansvar för de människor som kommer och besöker den.


Vad man än vill så ska naturligtvis leden marknadsföras ärligt. Själv har jag aldrig känt mig lockad av just Kungsleden. Jag har mest vandrat i Norge, ska snart på min 18e fjällresa dit.
Där är ju de sydnorska områdena väldigt utbyggda, främst Jotunheimen, där man kan göra en veckotur mellan enbart betjente hytter, DNT eller privata. Jag, med mitt tält, trivs alldeles utmärkt i dessa områden och blir sällan omkullsprungen av andra. Det beror bl a på att jag ger mig iväg vid 6-tiden, senast 6.30, och de betjente hyttene serverar frukost kl 8. Det kan gå till 10 utan att jag möter någon och jag har gått ett par etapper i Jotunheimen där jag inte träffat någon alls.
Faktum är att norrmännen öht inte är särskilt morgonpigga - även vid selvbetjente hytter kan man se folk gå ut först vid 9-tiden.

På vissa leder, t ex den avmarkerade genom Leirungsdalen (i Jotunheimen), har jag bara träffat utlänningar - svenskar, britter, tyskar, nederländare och danskar - eftersom dessa leder inte passar in i stugrutterna.


F ö verkar nedskräpning vara ett mycket litet, eller obefintligt, problem i Norge. Kanske beroende på att det är så få som tältar!
 
Nej jag skämtar inte. Kolla när Ni går in på fjällstationen vid Kebnekaise. Det första man ser är ett anslag hur man kommer åt FB.
Det första jag såg när jag kom fram till fjällstationen en kväll förra året var några medelålders damer i festklänningar och pumps, som stod utanför receptionen och rökte, med vinglas i handen... :-(
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg