Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Det där kanske illustrerar våra olika ståndpunkter: Du ser det som en kostnadsfråga, jag som en principfråga. Även om det skulle "löna sig" att asfaltera Kungsleden så skulle jag motsätta mig det.
100 miljoner saknas för underhållsarbete i fjällen
Naturvårdsverket har gjort en översyn av underhållsbehovet av det 550 mil långa statliga systemet av vandringsleder i fjällen, och funnit att det är kraftigt eftersatt.
I dag kostar underhållet knappt 20 miljoner kronor per år, men enligt Naturvårdsverkets beräkningar behövs mer pengar eftersom anslaget i princip legat still sedan 2006.
Naturvårdsverket har gjort en översyn av underhållsbehovet av det 550 mil långa statliga systemet av vandringsleder i fjällen, och funnit att det är kraftigt eftersatt.
I dag kostar underhållet knappt 20 miljoner kronor per år, men enligt Naturvårdsverkets beräkningar behövs mer pengar eftersom anslaget i princip legat still sedan 2006.
Slår man ut 20 miljoner på 5500 km blir det några tusen kr per kilometer. Men vissa saker kostar säkert mycket pengar, som t ex att reparera, underhålla och lägga ut broar. Så pengarna försvinner snabbt. Vet du om broarna i Sarek och Padjelanta ska skötas inom den där summan?