Som jag ser det är det trist att STF går över till att syssla med konferensverksamhet och alkoholservering. Det finns så många andra som sysslar med sånt. Men du kanske även gillar att de bussar upp folk till sydtoppen med helikopter så att även de mer bekväma kan få en "upplevelse"? Eller varför inte som andra redan föreslagit asfaltera hela skiten så att också husvagnsfolket kan ta en rundtur och "uppleva naturen". In med ett köpcenter, bättre mobiltäckning och en McDonalds också att folk känner sig hemma.
Gränsdragningen är svår. Det jag känner till bäst är STF i Kvikkjokk (på den tiden som STF fortfarande ägde fjällstationen). Under de sista åren arrenderades fjällstationen ut. Men lönsamheten fungerade inte med en kundkrets enbart bestående av fjällvandrare. Kundkretsen behövde öka genom turister som kom med bil eller buss och som använde fjällstationen som hotell och restaurang. Och gärna konferenser (men det tror jag inte har varit vanligt där).
Alltså: utöka kundkretsen eller lägga ner (och det senare gagnar ju nästan ingen). Om man lyckas dra dit mera folk så att verksamheten blir lönsam, då kommer nästa problem: ska vi göra det där andra också (bättre vägar, en affär till, mobilmast, osv). Man behöver inte raljera, det är svåra ställningstaganden som ofta går i små steg. När ska man säga "stopp, nu räcker det"? Och vem ska säga det? Vi har ju stor frihet att etablera företagsamhet i det här landet.