För det första är vi inte gjorda för någonting alls. Vi har utvecklats efter vår levnadsmiljö.
Folk blev naturligtvis sjuka av dåligt vatten förr också.
Djur blir också sjuka av dåligt vatten.
Punkt.
"Förr i tiden" kanske man inte hade något annat val (eller så visste man inte bättre) än att dricka suspekt vatten, men idag känns det ju litet bortkastat att dra på sig något otrevligt bara för att man vill slippa rena vattnet.
Det är inte heller orimligt att anta att de som levde på landsbygden förr hade god kännedom om närområdet, och av erfarenhet visste vilket vatten man skulle undvika.
Möjligen kan en viss tarmflora bespara dig litet besvär, men den hjälper knappast mot de riktigt otrevliga sakerna.
Nu är tråden gammal och jag ser det väckts till liv på nytt.
Tänkte slänga in mina 5-öringar i ämnet.
Jag som är utländskt född och uppväxt i annan skog och mark än Sverige, märker av tex att ibland är det inte så jippie att dricka ens naturligt vatten i Sverige.
Många glömmer när man har denna diskussion att det är fler än Skandinaviskt födda som passerar våra miljöer och inte minst att flera som har en annan utvecklad tarmflora.
Ibland när jag varit ut i Värmlandsskogarna har jag behövt raskt avbryta min tur för att jag fick för mig att dricka från någon bäck, för det givit mig magknip och lavemangsartat resultat. Samma sak uppe i Höga Kusten, trots att det ska vara rent vatten.
Källvatten verkar hittils det enda som fungerat bra, men det mesta annat får jag koka, alternativt filtrera eller balansera med vitaminer. Det brukar gå bra om vattnet är blandat med annat men rent vatten, det man vill dricka, det måste jag som oftast behandla.
Är man i nära stads och landbruksmiljö (under milen) skulle jag nog hellre, om möjligt, knacka på i dörr och be om vatten, lite säkrare.
Annars är, jo att rena vatten en ide.
Det gäller framförallt kustområderna, mellersta och södra Sverige som är mer tätbefolkat.
I Norra delarna där människan inte haft lika bred påverkar, tror jag nog kan räcka med att koka vatten.
Om inte annat får man försiktigt prova sig fram.
Ha med magpillerna redo dock.
Fjällen (har dock inte varit där själv) tror jag är ganska säkert men skulle ändå råda de som är födda, uppväxta eller varit utomlands nyligen i mer än 6 månader att behandla sitt vatten på ett eller annat sätt.
Det är inte för att vattnet är farligt utan för att kroppen har sina egna egenskaper för sig.