Skrivet av Karolina P:
Mitt favvo-djur "björndjuret":
Du glömde att de även klarar radioaktivitet. I tester har de genomgått strålningsnivåer 11000 gånger över vad en människa skulle överlevt, till synes oberörda.
Temperaturen -272 grader förtjänar en förklaring. Det är 1 "plusgrad" i Kelvins mätskala, dvs en grad varmare än så kallt det kan bli. Droppar du den sista graden kolapsar själva materien ihop i något som kallas "Bose–Einstein kondensat", ett tillstånd där atomerna förlorar sina individuella egenskaper och formar ett sorts kollektiv. Inget kan garanteras sina ursprungliga egenskaper i den miljön.
Djuren överlevde 8 timmar i -272.
Att djuren överlevt "bara" -272 beror sanolikt på svårigheten att kyla ner så stora objekt till under en kelvin. När man är nere på tusendelen av en Kelvin arbetar man med tusentals atomer. Man vet alltså inte var gränsen går.
Tester med ren atmosfär av väte, kväve, koldioxid, helium, vätesulfid och "hushålsgas" - enligt min skriftkälla, troligtvis den gas man eldar med i en gasspis - gav inga utslag alls.
Evolutionsteoretiker har föreslagit att detta djur bryter mot teorin om alla livsformers ursprung i en ur-cell. Livet sägs alltså vara "mono-fyletiskt", men vissa menar att detta djur är av "poly-fyletiskt" ursprung, dvs inte alls evolutionistiskt släkt med någonting alls. Kreationister använder djuret som ett argument mot evolution som sådant, utifrån antagandet att detta djur har försvar mot påfrestningar det aldrig kommer att utsättas för, vilket inte det naturliga urvalet skulle slösat energi på.
Djuret är inte alls primitivt som sådant, endast litet. Det har många egenskaper gemensamt med oss däggdjur. Äggstockar på honorna, ett fullt utvecklat öga med lins, iris och allt det där, dock bara en receptorcell, hjärna, med 4 ganglier till de fyra benparen, tarmar och hela tjofräset, andning genom huden liksom grodorna.
Då de ömsar skinn flera gånger i sitt liv klassas de som leddjur, men jag är skeptisk till den klasificeringen. Men de måste läggas till kackerlackorna i gruppen "djur som kommer att överleva ett kärnvapenkrig".