Rätt eller fel kläder

Re: Re: Wind blues

^_^; sa:
När det gäller vandring känns det som att nybörjaren först och främst behöver ett par riktigt bra kängor.

Jag måste naturligtvis anmäla en avvikande åsikt: Vad nybörjaren absolut inte behöver är ett par kängor.

Börjar man dessutom att gå mellan stugor finns det ju inte den minsta anledning att satsa på något sådant. Man följer leder, går på spänger och kommer in i värmen och kan torka det som blivit blött varje kväll. På ryggen har man 5 kg.

Mitt råd är: använd ett par bra löparskor och vattentäta sockar typ Sealskinz vid behov.

Nu är det här ju en annan tråd och något som ältats vid flera tillfällen, så ursäkta trådbrottet.

Jörgen

Re: Re: Re: Wind blues

NUI; sa:
^_^; sa:
När det gäller vandring känns det som att nybörjaren först och främst behöver ett par riktigt bra kängor.

Jag måste naturligtvis anmäla en avvikande åsikt: Vad nybörjaren absolut inte behöver är ett par kängor.

Börjar man dessutom att gå mellan stugor finns det ju inte den minsta anledning att satsa på något sådant. Man följer leder, går på spänger och kommer in i värmen och kan torka det som blivit blött varje kväll. På ryggen har man 5 kg.

Mitt råd är: använd ett par bra löparskor och vattentäta sockar typ Sealskinz vid behov.

Nu är det här ju en annan tråd och något som ältats vid flera tillfällen, så ursäkta trådbrottet.

Jörgen

Det har du ju helt rätt i. Fast detta beror också lite på vad för slags muskelstyrka man har. Jag trivs bäst att vandra med kängorna, eftersom de ger ett fint stöd till mina ledband som jag av naturen är svag i. Jag har provat stövlar och joggingskor, och kängor är helt klart bäst för mig.

Men sen finns det ju särskilda skor för löpning i fjällen, sådana använder jag till vardags i stan. De ger ett ganska fint stöd till foten tycker jag. Om det finns en högre och stadigare variant kanske det skulle vara ett alternativ till kängorna för mig.

Re: Re: Re: Re: Wind blues

^_^; sa:
NUI; sa:
^_^; sa:

Jörgen

Det har du ju helt rätt i. Fast detta beror också lite på vad för slags muskelstyrka man har. Jag trivs bäst att vandra med kängorna, eftersom de ger ett fint stöd till mina ledband som jag av naturen är svag i. Jag har provat stövlar och joggingskor, och kängor är helt klart bäst för mig.

Men sen finns det ju särskilda skor för löpning i fjällen, sådana använder jag till vardags i stan. De ger ett ganska fint stöd till foten tycker jag. Om det finns en högre och stadigare variant kanske det skulle vara ett alternativ till kängorna för mig.

Har man medicinska problem så måste man naturligtvis ta höjd för detta, som i ditt fall. Men det blir ju inte per automatik applicerbart på resten av världen :)

Sedan är ju det här med vriststödet hos höga kängor ett alltmer ifrågasatt påstående. Jag citerar Mats Hedblom, VD på Haglöfs:

"-Nuförtiden vandrar jag i alltid lågskaftade, lätta vandrarskor. Det är ju skons sula och vridstyvhet som är avgörande för stabiliteten – inte höjden på skaftet."

Jörgen

Poängen med kängor...

...med lite högre skaft är väl snarare att skydda mot vassa stenar och snårigt ris än att stabilisera fotleden.

Men visst fungerar det med de flesta vettiga skor på fötterna. Jag har gått över ett pass i alperna i snöglopp med löpardojor. Det fungerade också, men hade jag haft kängorna med mig skulle jag använt dom.

Re: Poängen med kängor...

GustavOh; sa:
...med lite högre skaft är väl snarare att skydda mot vassa stenar och snårigt ris än att stabilisera fotleden.

Men visst fungerar det med de flesta vettiga skor på fötterna. Jag har gått över ett pass i alperna i snöglopp med löpardojor. Det fungerade också, men hade jag haft kängorna med mig skulle jag använt dom.

De klarar ju även lite vad. Jag har aldrig riktigt förstått var de som klarar sig med lågskaft vandrar. Bara en myr blir ju ett problem.

Gympaskor...

Jag tänker så här...

När jag promenerar till och från jobbet i mina semi-frilufts-gympaskor önskar jag rätt ofta (läs vid regn och ruskväder) att jag skulle våga vara lite mer egen och ta Lundhagskängorna istället. Det är nämligen så att jag hinner bli både blöt och kall om fötterna på den lilla promenaden. Hur skulle jag då känna mig efter 6 timmars plaskande i myrterräng, eller för den delen på en geggig vandringsled?

Att därför rekomendera gymnastikskor till "nybörjare" i fjällterräng tror jag därför straffar sig - hur rolig blir en vandring men blöta, stelfrusna fötter även om man kan byta strumpor vid dagens slut?

Givetvis finns det dom som trivs bra med sina gympadojjor och det får dom gärna göra. Dock tror jag att kängor är en bättre allmän rekomendation.

Uffe

Re: Gympaskor...

Schneeberger; sa:
Jag tänker så här...

När jag promenerar till och från jobbet i mina semi-frilufts-gympaskor önskar jag rätt ofta (läs vid regn och ruskväder) att jag skulle våga vara lite mer egen och ta Lundhagskängorna istället. Det är nämligen så att jag hinner bli både blöt och kall om fötterna på den lilla promenaden. Hur skulle jag då känna mig efter 6 timmars plaskande i myrterräng, eller för den delen på en geggig vandringsled?

Att därför rekomendera gymnastikskor till "nybörjare" i fjällterräng tror jag därför straffar sig - hur rolig blir en vandring men blöta, stelfrusna fötter även om man kan byta strumpor vid dagens slut?

Givetvis finns det dom som trivs bra med sina gympadojjor och det får dom gärna göra. Dock tror jag att kängor är en bättre allmän rekomendation.

Uffe

Det här är lite trådbrott och jag flyttar gärna diskussionen, men ett kort svar:
När jag går till och från jobbet i slask och blöra så har jag goretex-kängor, för de håller fötterna torra under dessa mindre påfrestande omständigheter.

När man går en hel dag med packning och generar metabolisk värme i massor så fryser man/jag sällan om fötterna även om de blir blöta i gympadojorna. Det verkar dessutom vara en mer välgörande blöta än den man får med våtvarmt omslag i blöta kängor. Går jag länge i myr tar jag på vattentäta strumpor. Enkelt och lätt.

Enligt min mening finns det inga av de eventuella fördelarna med kängor som uppväger deras tyngd på långvandring.

Det här har funkat bra för mig på långturer i många mil. Prova det och se om det funkar. Om inte är det ju lätt att byta tillbaka till kängorna. Det var så jag började, med stövlarna i ryggsäcken.

Jörgen

Re: Re: Re: Re: Re: Wind blues

NUI; sa:
"-Nuförtiden vandrar jag i alltid lågskaftade, lätta vandrarskor. Det är ju skons sula och vridstyvhet som är avgörande för stabiliteten – inte höjden på skaftet."

Var hittar man då de lågskaftade slalompjäxorna? :)

Re: Gympaskor...

Schneeberger; sa:
När jag promenerar till och från jobbet i mina semi-frilufts-gympaskor önskar jag rätt ofta (läs vid regn och ruskväder) att jag skulle våga vara lite mer egen och ta Lundhagskängorna istället. Det är nämligen så att jag hinner bli både blöt och kall om fötterna på den lilla promenaden.

Det finns mellanting, det finns "gympadojor med membran" (fast de brukar ofta kallas trekking-skor, men jag har sett en hel del som faktiskt kallas "fritidsskor").

Annars finns det ganska många vanliga "promenadskor" som har en överdel i skinn och som fungerar utmärkt även i lite fuktigare miljö.

Och så beror det ju väldigt mycket på årstiden.

(OT) Tack till Jörgen (NUI) för intressant föredrag om lättviktspackning på fjällklubben igår. Minst femtio intresserade personer var där. Expertisen finns i fjällklubben - även i vargfrågor ;-)

Åter till trådens ämne ...

mellpat; sa:
(OT) Tack till Jörgen (NUI) för intressant föredrag om lättviktspackning på fjällklubben igår. Minst femtio intresserade personer var där. Expertisen finns i fjällklubben - även i vargfrågor ;-)

Åter till trådens ämne ...

Skönt att få bekräftat att om man blottar strupen för en varg så hugger den inte ;-)

Jörgen

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gustavengvall Rätt jacka för fjällvandring Kläder 26
rJohansson Första kängan, har jag gjort rätt? Kläder 14
emilone Hur klär man sig rätt egentligen? Kläder 21
Still Alive Välja rätt storlek på Jörnkängan Antifrys Kläder 23
Coachmike Kan man få en Lundhags vattentät med rätt behandling? Kläder 70
mickej79 Är detta rätt köp av fjällräven jacka? Kläder 22
EndZone Rätt byxor för fototurer/vandringar= Kläder 6
Napoleon Är detta "rätt" Nikwax? Det alla pratar om? Kläder 9
robinlu Rätt känga/vård av känga ? Kläder 3
c-oma Hjälp med att hitta rätt känga! Kläder 11
Birnir Välja rätt kängan, hjälp! Kläder 7
Syltburk89 Rätt sko till rätt terräng? Kläder 3
j_felix "Snöra kängorna rätt" Kläder 11
mipert Vilken storlek är ”rätt” på en Haglöfs Heli (skaljacka Kläder 2
Elvah Goretex paclite plus - är det ett tyg på jackor (eller bara membranet) och finns min drömjacka? Kläder 6
doffy_74 Fullnarvsläder eller nubuck i kängor? Kläder 13
Moga Dun eller syntet i bivack-skor och byxor? Kläder 4
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
langben Klättermusen Misty 2.0 eller Arc'teryx Gamma LT? Kläder 2
friluftsbruden Vinterskor 1 eller 2 storlekar större? Kläder 11
marp68 Impregnera grövre bomullsjacka med vaxtvål eller impregneringsspray? Kläder 4
matsgl Lundhags Jaure ii eller Jaure ii Light Kläder 9
komfortPerZonen Lundhags Vandra II Mid vs. Tjakke Light Mid. Eller annat? Kläder 9
Pohman Gaiters eller Chaps Kläder 6
Elvah Akut: kängor istället för Jörn, höga med mjuk sula eller låga med hård? Kläder 21
joakimkarlsson1022 Var hittar jag vadarpåsar eller annan lösning? Kläder 8
Livetiskuggan Olles bror eller yllemössa Kläder 4
FriFågel Jacka för vandring: en eller två jackor? Kläder 7
utesälen Helt vattentäta handskar eller tumvantar? Kläder 12
Silver Fang Skidjacka eller vindjacka Kläder 6
bionicon Turbukser med ventilasjon på lår? Insider og/eller utside? Kläder 3
evinrude Sula om Lundhags hos Lundhags eller lokal skomakare? Kläder 7
silash Stabila sandaler för inlägg? Eller luftiga skor? Kläder 3
MathiasG1985 Skaljacka FJ Keb Eco Shell eller KM allgrön 2.0 Kläder 10
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
bionicon Varma Sorel eller liknande Med bra fotform!??? Kläder 12
Clover Fältuniform 90 - bra eller dåliga för vandring sommar-höst? Kläder 44
Tobias.H Underställ - Woolpower LITE eller 200g Kläder 7
Mattias1981 Meindl eller lundhags Kläder 5
Silver Fang Långärmad skjorta eller långärmad tröja för vandring Kläder 36
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
nicko_ Nubuckkängor - vare sig vax eller fett? Kläder 6
nicko_ Softshell Tierra Off-course pants eller Fjällräven Keb trousers? Kläder 6
andy69 Sealskinz eller annat vattentätt på fötterna! Kläder 9
Cryfish Torrdräkt, hel eller delad Kläder 4
salvion Lägga upp byxben? Symaskin eller butik? Kläder 11
Ghostery Vinterparkas med eller utan membran? Kläder 26
Micro553 Arcteryx Alpha Fl, Beta ZT eller Lyngen eller Fjällräven Kläder 6
Micro553 Fjällräven ECO Shell Jacket eller andra alternativ Kläder 4
nicko_ Väst som förstärkningsplagg - dun eller syntet? Kläder 7

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg