Rätt eller fel kläder

Håller med om det mesta som redan skrivits. Det framgår inte hur kallt det var, men mitt spontana intryck är att det är två saker som orsakar dina problem:
-Du har för mycket kläder på dig.
-Du har fel sorts kläder på dig.

Så länge man rör sig ordentligt under längre tid med packning så skall det vara väldigt kallt för att jag skall behöva mer än undertröja, skjorta och skalplagg. Åtminstone när man fått upp värmen. Fleectröjan hade då varit mitt rastplagg, som jag satte på mig när jag vilade. Under rumpan hade nog vantarna hamnat, i brist på en sittlapp.

Windstopper fleece och Tenson jackan, som redan påpekats, släpper ju igenom fukt väldigt dåligt. Du har två sådana skikt och det finns egentligen bara ett skäl att ha något; att det regnar.

I din situation så skulle jag ersätta windstoppern med en vanlig, bättre ventilerande fleecetröja som rastplagg. Och jag skulle ersätta Tenson jackan med en riktigt lätt och tunn och ventilerande vindblus. Finns från de flesta tillverkare idag, men löp och skidplagg kan nog ofta vara mer prisvärda än vissa andra.

En tvåtimmars promenad kräver enligt min mening inte att man har med ett regnplagg. Vindblusen tål en del regn, men i värsta fall kan man ta fleecetröjan som ytterplagg. Då klarar man sig hem utan att bli genomblöt och nedkyld.

Jörgen

Skaljacka

Satsa på att köpa bra kläder, lite i taget!! Du kommer aldrig ångra ett inköp av t ex en skaljacka i Gore Tex el motsvarande. Se dock till att den har gott om ventilationsmöjligheter, ställbara öppningar vid ärmsluten, dragkedjor under ärmhålan osv. Går alldeles utmärkt att köpa på REA el begagnat på annons. Jag har full uppsättning med skal, mellanlager, isolation.....You name it! Allt köpt för i princip halva priset, lite då och då.
Ett sådant plagg kan du ha året om, sommar som vinter om du reglerar det du har under. Det viktiga är att hela tiden anpassa klädseln efter intensiteten i kroppsarbetet. När du sedan rastar klär du på dig mer för att inte frysa. Med rätt reglering kan du hålla dig i mer el mindre torr hela tiden..........

Tänk på att anpassa klädseln. Finns inga mirakelkläder som alltid håller dig torr och varm. Det är där kunskapen kommer in. Enligt modern forskning utgör kläderna bara 30% av ditt skydd och resterande 70% är kunskap och erfarenhet. Se till att inte ha för mycket kläder på dig under kraftigare ansträngning men se till att ha förstärkningsplagg vid vila lugnare aktivitet.

Små enkla tips
- Öppna gylfen och på sätt vädra skrevet och låren
- Med hjälp av en mössa och handskar/vantar kan man regler värmen rätt mycket. Ta av när du svettas och ta på om du börjar frysa
- Öppna upp dragkedjor
- Anpassa farten, ta det lite lugnare om du svettas för mycket.

Det enda som jag tycker är svårt att reglera är fötterna och ser därför till att alltid ha med ett par extra strumpor.

Många bra och intressanta svar. (Temperaturen var +/-0)

Att jag tog upp tråden berodde egentligen inte på att jag tyckte att jag frös eller hade dåliga kläder, men jag är medveten om att de består av ett hopkok av olika material och användningsområden så jag ville ha tips på hur man kunde klä sig annorlunda. Och det har jag fått.

Kort sagt undrade jag om man kommer ifrån svettkänslan med gt-plagg i uppförsbackar och liknande. Är de så bra?

Men om jag ska sammanfatta svaren i övrigt så är rådet att skippa fältskjortan till förmån för nåt lättare som bättre transporterar ut fukt. En lättare fleece tex. Ovanpå detta kan jag sedan ha windstopperfleecen eller tensonjackan beroende på väder. alternativt någon annan skaljacka som släpper ut bättre än tenson MPC.

Bomullsbyxor bör jag skippa till förmån för nåt i syntet som kan stå bättre mot regn, men ska de ha nån slags gt-funktion eller ska de bara vara regntäta?

Understället som jag använder är bra och i syntet.

Handskar och vantar ska jag fundera på. De jag har är ok så länge det inte blir för kallt, men när det fryser på biter det gärna i fingrarna.

Så tack för alla bra råd och fortsätta gärna att tipsa om ni har fler erfarenheter ni vill dela med er av.

Om ni har koll på hur man håller barn varma finns numera en tråd på samma ämne här:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=41931

Intressant tråd med frågor som aldrig kommer få ett slutgiltigt ”rätt” svar.

Jag har samma tankar som de andra om att du har lite för mycket kläder och att M/59 inte är den bästa byxan...

Nu vet jag inte hur vädret var på din promenad, kanske var det -0,5° med fuktiga 7 m/s eller -4° och sol...

Själv kände jag mig mer ruggig på kvällspromenaden i går, då det var just fuktiga -0,5°, jämfört med helgens -5°.

Vad som är bästa inköp beror på många faktorer, inte minst vad du skall ägna dig åt för typ av friluftsliv.
Skall du köra tvåveckors fjällturer året runt eller blir det mest promenader med hund och barn i skogstrakterna?

Många förutsätter tyvärr att ens ambition är att vandra i fjällen, själv är jag ointresserad av sådant utan mina turer blir just promenader med barn, cykelturer vid havet, övernattningar i skogen under pressenning (med barnen) och liknande.
Därför är det inte lika viktigt att satsa på högsta rivstyrka och maximal funktion (läs, Klättermusens byxor för en halv miljon pengar)...

Varför inte presentera min lista på hur jag klär mig på en tur (-5°) med barn i bärsele?

Kortkalsong i polyamid(85%) och elastane(15%)
Från ICA, deras märke myware.Jag har haft ett gäng sådana i två år nu och de fungerar ypperligt. Aldrig mer bomull. Bästa är att de kommer ur tvättmaskinen nästan helt torra.

Underställ i merinoull från Dressman.
Billigt och bra, slitstyrkan är nog inte den bästa men om du inte skall bära tungt (sliter på materialets axlar) länge och ofta så...
Mitt ställ har klarat sig i ett par år.

Skjorta från North face i modal/syntet.
500:- spänn på NaturK... men ett underbart plagg.
Alternativet är en rutig skjorta från ICA i bomull/syntet för 79:-

Strumpor i ull/syntet.
Jag vägrar använda syntetstrumpor (typ Coolmax) för annat än träning, de luktar inte gott efter en dag i skor/kängor...
De tunna är från Dressman och de halvtjocka (som jag har i Lundhagskängorna) från Seger, köpta på Intersport.

Jacka...
Jag använder några olika.
Men en syntetjacka från Craft, vilket motsvarar en GoreTex-jacka, blir nog valet om jag måste välja.

Mössa blir en från Extremities.
En så kallad power stretch beanie. Tunn rullmössa i syntet.
Är det riktigt kallt har jag några andra av varierande tjocklek.

Kängor från Lundhags eller Merrell.

Byxor kan bli ett par tunna hikingbyxor från Intersport (Mckinley för 250 :) eller ett par BDU för 350:-
BDU = Battle Dress Uniform. Militärbyxor från USA som finns i en mängd olika varianter. Jag har de så kallade sommarbyxorna, även vintertid med underställ.

På händerna har jag nog ett par vantar från Jula som kostade 79:-
De är av märket Walking och har fungerat ypperligt i sex år.
Varma, torkar fort, tål viss fukt och vind.
Annars har jag ett par tunna handskar från Marmot kombinerat med ofodrad skalvante i GoreTex, men bara för lite tuffare förhållanden...

Som förstärkning har jag en microfleecetröja från Columbia eller Touch9 (intersport) som kostat mellan 80:- och 200:-
Tröjan åker på vid raster alltså.

I benfickan har jag ett vikbart sittunderlag från Clasohlsson för 19:-
Vintertid har jag alltid med mig det, i bilen, i väskan, i benfickan. Det är ofta man får sätta sig ned eller ha ett knä i backen när man har fyra småbarn...

Om det regnar lite lagom gör inte så mycket på en kort tur, med underställ bildas en barriär mot de fuktiga byxorna och byxorna torkar ofta av sig själva när regnet upphör. Om de är i syntet alltså...

De flesta har kommenterat valet av material etc rätt bra så det hoppar jag över.

Som flera också har påpekat så är det (när det är kallt) viktigt att kunna reglera klädseln bra och undvika att man blir fuktig av svett/kondens.

Det finns nån tråd här på forumet om några "äventyrare" som skrev om sin klädsel, om jag inte minns fel så åkte de skidor och drog pulka i sisidär -40. De hade underställ och skalplagg på sig i princip. Sen så fort de stannade så slängde de huttrande upp tältet och kröp ner i sina dunsäckar.

Jag brukar resonera som så att när jag börjar röra på mig så ska jag frysa lite grann. Det tar ungefär fem minuter sen att få upp värmen och då kan man beroende på situationen t.o.m. behöva ventilera bort lite mer värme. A och O är nämligen att undvika att kläderna är fuktiga av svett när man stannar.

Öppna upp i halsen/knäppa upp jackan lite är det snabbaste och enklaste sättet att börja ventilera, den största delen av kroppens värme produceras i bålen och har man lite för mycket kläder på sig är det bästa att försöka ventilera bort överskottet vid källan.

Steg två är lämpligen att ta av sig handskarna (det går fort, lätt att sätta på dem igen, och händerna fungerar som "kylflänsar" på grund av sin form).

Är man fortfarande för varm så KAN man ta av sig mössan (då ökar man värmeförlusten väldigt mycket) men det är oftast bättre att försöka ta av sig nåt isoleringslager.

Sen när man stannar så gäller det att klä på sig mer förstärkningskläder (kanske inte direkt, man kan behöva ventilera bort lite svettfukt först). Det är när man står eller sitter stilla som man behöver mest kläder.

Sen är det ju trots allt granska stor skillnad på nollgradigt väder och -15 (eller kallare). Vid nollgradigt behöver man inte så mycket kläder på sig utan klarar sig i stort sett med underställ, skal och nåt förstärkningsplagg (vid nollgradigt bör man ju ha skal som tål väta, det är inte lika kritiskt vid -15).

Om jag ska klä mig för -20 (och stillastående) så brukar det bli nåt sånt här (se det som ett exempel bara, det är inte optimala grejer utan det som jag har hemma):

Underställ (HH Pro Arctic Wool tror jag det heter, ull/polypro, i vanlig inomhustemperatur svettas jag nästan i bara understället)
Microfleece-ställ
Skjorta (syntet) på överkroppen (främst för fickorna)
Träningsoverallsbrallor i syntet på benen (för att få ett till lager)
Ullfrottestrumpor och raggsockor i ylle
Skalbyxor
Kängor (eventuellt extra sula gjord av liggunderlag, avkylningen mot marken missar många)

På överkroppen har jag sen en dröse plagg att blanda friskt med under skaljackan (jag har inte alltid alla med mig):
en fiberpälströja
en fiberpälsväst (gjord av en urvuxen tröja)
en tunn dunväst
en tjock dunjacka (fått av syrran)

Sen har jag
En halsduk (ylle) för att täppa till i halsen och ha som reservmössa
En vanlig trikåmössa (har man när man rör på sig)
En sån här militärens vintermössa med nerfällbara öronlappar som täcker nacke och halva ansiktet
En balaclava (främst för att ha när jag sover egentligen)

För händerna har jag
fingervantar
ett par tumvantar sydda av ärmarna från fiberpälströjan som jag gjort väst av
ett par försvarets MC-tumhandskar (som jag normalt har fingvantarna eller fiberpälstumvantarna inuti)

(De som vill se mig i den munderingen kan nog få göra det första helgen i mars, om det är så kallt då, bara att komma till scouternas försäljning vid isbanan på Edsviken:) I fjol hade jag i alla fall nåt liknande på mig men då var det som sagt var rejält kallt den helgen vi stod.)

malaurin; sa:
...
Bomullsbyxor bör jag skippa till förmån för nåt i syntet som kan stå bättre mot regn, men ska de ha nån slags gt-funktion eller ska de bara vara regntäta?
...

Jag tycker att du ska satsa dels på ett bra regnställ och dels på ett par lätta vindbyxor. Regntäta byxor blir för svettiga när man rör sig.

Dessutom är det säkerligen billigare att kombinera ett par löparvindställsbyxor med ett enkelt och bra regnställ.

malaurin; sa:
...
Kort sagt undrade jag om man kommer ifrån svettkänslan med gt-plagg i uppförsbackar och liknande. Är de så bra?

Men om jag ska sammanfatta svaren i övrigt så är rådet att skippa fältskjortan till förmån för nåt lättare som bättre transporterar ut fukt. En lättare fleece tex. Ovanpå detta kan jag sedan ha windstopperfleecen eller tensonjackan beroende på väder. alternativt någon annan skaljacka som släpper ut bättre än tenson MPC.

Det här med gt-kläder och andas-membran har varit uppe i en mängd trådar och diskuterats mycket. Det går att söka på dessa diskussioner.

GT-kläder är suveräna när det regnar eller är blötande oväder på annat sätt, eftersom de "andas". Men i grunden är Mextex plagg regntäta och släpper bara ut något mer fukt inifrån än en svart plastsäck. Om man anstränger sig i dem får man fuktansamling på insidan som fastnar i underplaggen och minskar deras isolerande förmåga.

Jag upprepar min fråga: Varför skall man ha regnkläder på sig när det inte regnar?

Så länge du väljer att anstränga dig i täta membran kommer du att vara svettig. Ibland går detta inte att undvika, som när det är riktigt oväder. I de övriga fallen är det helt onödigt.

Att vissa membran andas bättre än andra är i huvudsak laboratoriemässiga skillnader. De är alla TÄTA. Vill man ha bort kroppsfukten så går det mesta bort genom ventilering och en mindre del genom att materialet släpper ut fukt.

Detsamma gäller byxorna: Välj inte regntäta byxor när det inte regnar. Ta på regnbyxorna när det regnar (eller blötsnöar).

Jörgen

Många av svaren du fått påpekar att ha en tunn vindtät jacka och ett par byxor, t ex ett löpställ. Än minre och lättare är en vindblus en fenomenalt plagg när man lärt sig använda det.

Ofta när det gäller kläder säger man att 0/-20/+15 gäller dvs folk klär på sig på underkroppen för 0, på överkroppen för -20 och på huvudet inget. Det senare antagligen för att de saknar insinkt eller ngt att skydda.

Nästa grej här på utsidan är att du måste ha en sådan för 4 500 och, och, och...

Själv har jag alltid hävdat, inventera garderoben, titta på loppis och när du vet vad du vill ha gör en lista och bevaka begagnat. Pengar är trevligt att spara till något kul tillsammans.

go tur

PS det är trevligt att motionera med barn.

Vad är då en vindblus? Det jag hittar när jag googlar är försvarets variant men jag antar att det kan finnas andra, nyare och snyggare?

malaurin; sa:
Vad är då en vindblus?

En tunn vindtät jacka - antar jag. Kompletteras med en tunn regnjacka i ryggsäcken om vädret skulle slå om.

Mina önskemål, om jag skulle komma över på rea:
- Gärna med huva.
- Utan mesh-foder.
- Ett tunt syntettyg som är lätt, andas bra och torkar fort.
- Undvik Windstopper - det är dyrt och andas inte så bra.
- Stretch är behagligt.
- Ett tyg som inte är 100% vindtätt (bara nästan) andas oftast mycket bättre än ett fullständigt vindtätt material.

Till exempel:
http://www.getout.se/v2/index.asp?item=7857

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gustavengvall Rätt jacka för fjällvandring Kläder 26
rJohansson Första kängan, har jag gjort rätt? Kläder 14
emilone Hur klär man sig rätt egentligen? Kläder 21
Still Alive Välja rätt storlek på Jörnkängan Antifrys Kläder 23
Coachmike Kan man få en Lundhags vattentät med rätt behandling? Kläder 70
mickej79 Är detta rätt köp av fjällräven jacka? Kläder 22
EndZone Rätt byxor för fototurer/vandringar= Kläder 6
Napoleon Är detta "rätt" Nikwax? Det alla pratar om? Kläder 9
robinlu Rätt känga/vård av känga ? Kläder 3
c-oma Hjälp med att hitta rätt känga! Kläder 11
Birnir Välja rätt kängan, hjälp! Kläder 7
Syltburk89 Rätt sko till rätt terräng? Kläder 3
j_felix "Snöra kängorna rätt" Kläder 11
mipert Vilken storlek är ”rätt” på en Haglöfs Heli (skaljacka Kläder 2
Elvah Goretex paclite plus - är det ett tyg på jackor (eller bara membranet) och finns min drömjacka? Kläder 6
doffy_74 Fullnarvsläder eller nubuck i kängor? Kläder 13
Moga Dun eller syntet i bivack-skor och byxor? Kläder 4
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
langben Klättermusen Misty 2.0 eller Arc'teryx Gamma LT? Kläder 2
friluftsbruden Vinterskor 1 eller 2 storlekar större? Kläder 11
marp68 Impregnera grövre bomullsjacka med vaxtvål eller impregneringsspray? Kläder 4
matsgl Lundhags Jaure ii eller Jaure ii Light Kläder 9
komfortPerZonen Lundhags Vandra II Mid vs. Tjakke Light Mid. Eller annat? Kläder 9
Pohman Gaiters eller Chaps Kläder 6
Elvah Akut: kängor istället för Jörn, höga med mjuk sula eller låga med hård? Kläder 21
joakimkarlsson1022 Var hittar jag vadarpåsar eller annan lösning? Kläder 8
Livetiskuggan Olles bror eller yllemössa Kläder 4
FriFågel Jacka för vandring: en eller två jackor? Kläder 7
utesälen Helt vattentäta handskar eller tumvantar? Kläder 12
Silver Fang Skidjacka eller vindjacka Kläder 6
bionicon Turbukser med ventilasjon på lår? Insider og/eller utside? Kläder 3
evinrude Sula om Lundhags hos Lundhags eller lokal skomakare? Kläder 7
silash Stabila sandaler för inlägg? Eller luftiga skor? Kläder 3
MathiasG1985 Skaljacka FJ Keb Eco Shell eller KM allgrön 2.0 Kläder 10
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
bionicon Varma Sorel eller liknande Med bra fotform!??? Kläder 12
Clover Fältuniform 90 - bra eller dåliga för vandring sommar-höst? Kläder 44
Tobias.H Underställ - Woolpower LITE eller 200g Kläder 7
Mattias1981 Meindl eller lundhags Kläder 5
Silver Fang Långärmad skjorta eller långärmad tröja för vandring Kläder 36
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
nicko_ Nubuckkängor - vare sig vax eller fett? Kläder 6
nicko_ Softshell Tierra Off-course pants eller Fjällräven Keb trousers? Kläder 6
andy69 Sealskinz eller annat vattentätt på fötterna! Kläder 9
Cryfish Torrdräkt, hel eller delad Kläder 4
salvion Lägga upp byxben? Symaskin eller butik? Kläder 11
Ghostery Vinterparkas med eller utan membran? Kläder 26
Micro553 Arcteryx Alpha Fl, Beta ZT eller Lyngen eller Fjällräven Kläder 6
Micro553 Fjällräven ECO Shell Jacket eller andra alternativ Kläder 4
nicko_ Väst som förstärkningsplagg - dun eller syntet? Kläder 7

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg