Rätt eller fel kläder

Re: Re: Gympaskor...

NUI; sa:
När man går en hel dag med packning och generar metabolisk värme i massor så fryser man/jag sällan om fötterna även om de blir blöta i gympadojorna. Det verkar dessutom vara en mer välgörande blöta än den man får med våtvarmt omslag i blöta kängor. Går jag länge i myr tar jag på vattentäta strumpor. Enkelt och lätt.

Jörgen

Jag betvivlar inte att det fungerar bra för dig.
Vi verkar dock vara lite olika då jag ofta kan vara varm om kroppen men kall om fötterna.

Gympaskor i friluftslivet inskränker sig för min del till korta turer i vackert väder, gärna på vägar eller vältrampad stig. I råterräng blri fötterna alltför snabbt blöta och kalla och skorna fyllda med allsöns skräp.

Uffe

Re: Gympaskor...

Schneeberger; sa:
När jag promenerar till och från jobbet i mina semi-frilufts-gympaskor önskar jag rätt ofta (läs vid regn och ruskväder) att jag skulle våga vara lite mer egen och ta Lundhagskängorna istället.

Det klart att du ska ta dina Lundhagare istället! Jag använder mina jättemycket i stan på vintern. De är ju dösnygga till kjol. Nu kanske inte du har kjol så ofta (man vet ju aldrig), men jag tycker i alla fall att Lundhagskängorna är väldigt representabla. Min man använder också sina flitigt på vintern, och han har ett par i typ storlek 49 eller nåt. Ser helt okej ut till kostym.

Jo, och jag har mina Lundhags när jag går på anställningsintervjuer också. Snyggaste skorna jag äger just nu faktiskt. =)

Re: Re: Re: Gympaskor...

Schneeberger; sa:
NUI; sa:
När man går en hel dag med packning och generar metabolisk värme i massor så fryser man/jag sällan om fötterna även om de blir blöta i gympadojorna. Det verkar dessutom vara en mer välgörande blöta än den man får med våtvarmt omslag i blöta kängor. Går jag länge i myr tar jag på vattentäta strumpor. Enkelt och lätt.

Jörgen

Jag betvivlar inte att det fungerar bra för dig.
Vi verkar dock vara lite olika då jag ofta kan vara varm om kroppen men kall om fötterna.

Gympaskor i friluftslivet inskränker sig för min del till korta turer i vackert väder, gärna på vägar eller vältrampad stig. I råterräng blri fötterna alltför snabbt blöta och kalla och skorna fyllda med allsöns skräp.

Uffe

Sådant är väldigt individuellt, som du skriver och var och en får ju prova vad som passar dem. Har du provat under olika omständigheter och det inte funkar för dig så är det ju utmärkt. Då vet du ju vad du talar om.

Lite märkligt är att jag normalt har dålig cirkulation och lätt fryser om fötterna. Men är jag ute och går en hel dag så skall det mycket till för att jag skall bli kall. På min tur längs Lainio älv i september använde jag nästan inte mina vattentäta strumpor alls. Och det var blött, risigt och myrigt, förutom uppe på Rostå. Där blåste det så kallt att jag till slut gick i hela regnstället utanpå vindblus och dubbla undertröjor. Men fötterna höll värmen i tunna strumpor och nätdojor.

Jörgen

Re: Re: Re: Gympaskor...

Schneeberger; sa:

Det där har ju att göra med att den största delen (70-80%?) av värmen alstras just i bålen och sen sprids till övriga delar av kroppen OM DEN RÄCKER TILL.

Först skickas ju värmen upp till huvudet (den transporten kan kroppen inte reglerna ner). Finns det sen värme kvar skickas den ut i armar och ben. Och räcker det till mer så får händer och fötter sitt.

Det är ju därför vi har det gamla talesättet "Fryser du om tårna så sätt på dig en mössa".

Att man är varm om kroppen betyder alltså inte att man har tillräckligt med kläder på sig, det är när man även är varm om fingrar och tår som man har tillräckligt med kläder på sig.

Och svettas man om kroppen samtidigt som man fryser om fingrar och tår så har man ofta kläderna fel fördelade.

Jag minns när jag var ung och gick utan mössa. "Jag fryser ju inte om huvudet, jag fryser om tårna!" tycker jag när mamma tjatade på mig.

Re: Re: Re: Re: Gympaskor...

Det där har ju att göra med att den största delen (70-80%?) av värmen alstras just i bålen och sen sprids till övriga delar av kroppen OM DEN RÄCKER TILL.

-Amen to that!

Och svettas man om kroppen samtidigt som man fryser om fingrar och tår så har man ofta kläderna fel fördelade.

-Hur menar du? Som gympadojjor, nudiejeans och goosejacka då eller? *ler*

Uffe
[/QUOTE]

Re: Re: Re: Re: Gympaskor...

nermander; sa:
....Först skickas ju värmen upp till huvudet ... Finns det sen värme kvar skickas den ut i armar och ben. Och räcker det till mer så får händer och fötter sitt.....

...skrev han som hade råd att ignorera konsekvenserna av Raynauds syndrom och andra cirkulationsrubbningar...

Re: Re: Re: Re: Re: Gympaskor...

dabac; sa:
nermander; sa:
....Först skickas ju värmen upp till huvudet ... Finns det sen värme kvar skickas den ut i armar och ben. Och räcker det till mer så får händer och fötter sitt.....

...skrev han som hade råd att ignorera konsekvenserna av Raynauds syndrom och andra cirkulationsrubbningar...

Det jag beskrev var kroppens normala funktion, det finns såklart alltid en massa undantag men blir lite för omfattande om man i såna här diskussioner ska behöva ta hänsyn till alla undantag som finns.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gustavengvall Rätt jacka för fjällvandring Kläder 26
rJohansson Första kängan, har jag gjort rätt? Kläder 14
emilone Hur klär man sig rätt egentligen? Kläder 21
Still Alive Välja rätt storlek på Jörnkängan Antifrys Kläder 23
Coachmike Kan man få en Lundhags vattentät med rätt behandling? Kläder 70
mickej79 Är detta rätt köp av fjällräven jacka? Kläder 22
EndZone Rätt byxor för fototurer/vandringar= Kläder 6
Napoleon Är detta "rätt" Nikwax? Det alla pratar om? Kläder 9
robinlu Rätt känga/vård av känga ? Kläder 3
c-oma Hjälp med att hitta rätt känga! Kläder 11
Birnir Välja rätt kängan, hjälp! Kläder 7
Syltburk89 Rätt sko till rätt terräng? Kläder 3
j_felix "Snöra kängorna rätt" Kläder 11
mipert Vilken storlek är ”rätt” på en Haglöfs Heli (skaljacka Kläder 2
Elvah Goretex paclite plus - är det ett tyg på jackor (eller bara membranet) och finns min drömjacka? Kläder 6
doffy_74 Fullnarvsläder eller nubuck i kängor? Kläder 13
Moga Dun eller syntet i bivack-skor och byxor? Kläder 4
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
langben Klättermusen Misty 2.0 eller Arc'teryx Gamma LT? Kläder 2
friluftsbruden Vinterskor 1 eller 2 storlekar större? Kläder 11
marp68 Impregnera grövre bomullsjacka med vaxtvål eller impregneringsspray? Kläder 4
matsgl Lundhags Jaure ii eller Jaure ii Light Kläder 9
komfortPerZonen Lundhags Vandra II Mid vs. Tjakke Light Mid. Eller annat? Kläder 9
Pohman Gaiters eller Chaps Kläder 6
Elvah Akut: kängor istället för Jörn, höga med mjuk sula eller låga med hård? Kläder 21
joakimkarlsson1022 Var hittar jag vadarpåsar eller annan lösning? Kläder 8
Livetiskuggan Olles bror eller yllemössa Kläder 4
FriFågel Jacka för vandring: en eller två jackor? Kläder 7
utesälen Helt vattentäta handskar eller tumvantar? Kläder 12
Silver Fang Skidjacka eller vindjacka Kläder 6
bionicon Turbukser med ventilasjon på lår? Insider og/eller utside? Kläder 3
evinrude Sula om Lundhags hos Lundhags eller lokal skomakare? Kläder 7
silash Stabila sandaler för inlägg? Eller luftiga skor? Kläder 3
MathiasG1985 Skaljacka FJ Keb Eco Shell eller KM allgrön 2.0 Kläder 10
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
bionicon Varma Sorel eller liknande Med bra fotform!??? Kläder 12
Clover Fältuniform 90 - bra eller dåliga för vandring sommar-höst? Kläder 44
Tobias.H Underställ - Woolpower LITE eller 200g Kläder 7
Mattias1981 Meindl eller lundhags Kläder 5
Silver Fang Långärmad skjorta eller långärmad tröja för vandring Kläder 36
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
nicko_ Nubuckkängor - vare sig vax eller fett? Kläder 6
nicko_ Softshell Tierra Off-course pants eller Fjällräven Keb trousers? Kläder 6
andy69 Sealskinz eller annat vattentätt på fötterna! Kläder 9
Cryfish Torrdräkt, hel eller delad Kläder 4
salvion Lägga upp byxben? Symaskin eller butik? Kläder 11
Ghostery Vinterparkas med eller utan membran? Kläder 26
Micro553 Arcteryx Alpha Fl, Beta ZT eller Lyngen eller Fjällräven Kläder 6
Micro553 Fjällräven ECO Shell Jacket eller andra alternativ Kläder 4
nicko_ Väst som förstärkningsplagg - dun eller syntet? Kläder 7

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg