Råd om cykelköp

Hmm..jag har inte en aning om jag sitter rätt.. Jag sitter på sadeln och når ner både till pedalerna och styret - samtidigt :)

Men, nej, sadeln passar kanske inte mig. Får kanske investera i en ny..

Hur sitter man rätt? Hur ska det kännas?
 
Sitter rätt....

.....gör man om man sitter bekvämt på cykeln, kan släppa styret och fortfarande sitteri samma ställning - bekvämt!! Låt någon hålla i cykeln när Du sitter på den, släpp styret, och om Du fortfarande kan sitta i samma ställning bekvämt, då sitter Du rätt!! Finns mängder av tabeller och matematiska formler över samband mellan avstånd på sadel till styre, längd på vevarmar och styrtappar, men det jag beskrev är det som gäller, att sitta bekvämt. Tipsar oxå om Specialized sadlar i BG serien. Är utformade i förhållande till kroppen (....i detta fall röven...;-)) och inte som en rysk stridsvagn tvärtom. Finns särskilda damsadlar.

Lite ont får man dock räkna med i början, och dina vadderade byxor ska Du definitivt använda!!
Lycka till!

// Lelle
 
.....gör man om man sitter bekvämt på cykeln, kan släppa styret och fortfarande sitteri samma ställning - bekvämt!!

Det där vet jag faktiskt inte om jag kan hålla med om. På min racer, framför allt, får jag nog kämpa rejält för att sitta i samma ställning och släppa styret. Men det är inte obekvämt för det...

Det lättaste sättet att få till en bra sittställning är att gå till en cykelhandlare med koll och be dom hjälpa. Det kostar kanske några hundringar men är väl värt det.
Att googla på termer som "bike fit" eller "bike fit guide" tycker jag borde ge en del träffar.

Det här är inte lätt att förklara i text men lite vägledning till en grundinställning:
Man ska sitta på sittbenen.
Sadeln ska vara horisontell
När du sitter på sadeln så är en bra inställning på höjden att du ska ha nästan sträckt ben när du har hälen på pedalen.
I längsled så ska framsidan på knät vara i lod med pedalaxeln när du har veven horisontellt och pedalen under trampdynan.
Sen kommer det som är svårt att beskriva utan att ha sett dig på cykeln; styret. Den där har rakt styre, eller hur?
Då skulle jag försöka ha styret i samma höjd eller något lägre än sadeln. Om jag inte minns fel från när jag jobbade som bud och körde med rakt styre så var en lagom längdinställning att framnavet skulle döljas under styret när jag satt normal.

Om du ber någon fotografera dig sittandes på cykeln. Med vevarna horisontellt och händerna på styret och postar så kanske du kan få lite mer specifika råd.
 
Dyra råd...

Många bra råd...

... men dyra... att tipsa om bike fit och Specialized sadlar till någon som köpt en beggad hybrid för 2000kr känns lite overkill imho. En bike fit kostar c:a 1500kr. Samma med sadlarna.

Mitt råd till TS hade, om det inte varit försent, varit att köpa cykel i en cykelaffär med fri service... vid köp hade TS sannolikt (förhoppningsvis) fått en bike fit light.
 
Många bra råd...

... men dyra... att tipsa om bike fit och Specialized sadlar till någon som köpt en beggad hybrid för 2000kr känns lite overkill imho. En bike fit kostar c:a 1500kr. Samma med sadlarna.

Mitt råd till TS hade, om det inte varit försent, varit att köpa cykel i en cykelaffär med fri service... vid köp hade TS sannolikt (förhoppningsvis) fått en bike fit light.

Det finns bike fit och så finns det bike fit. Man behöver kanske inte göra en komplett inmätning, utan kan få lite bra råd för en lite mindre summa?
Som jämförelse tog min LBS 300 kr, men å andra sidan så konstaterade han mest att jag nog hade lyckats ganska bra själv redan. Alla mått utom sadelhöjd och styrbredd låg precis mitt i intervallet hans dotorprogram spottade ur sig och att sänka sadeln 5 mm var nog faktiskt inte dum idé har jag märkt...
 
Det finns bike fit och så finns det bike fit. Man behöver kanske inte göra en komplett inmätning, utan kan få lite bra råd för en lite mindre summa?
Som jämförelse tog min LBS 300 kr, men å andra sidan så konstaterade han mest att jag nog hade lyckats ganska bra själv redan. Alla mått utom sadelhöjd och styrbredd låg precis mitt i intervallet hans dotorprogram spottade ur sig och att sänka sadeln 5 mm var nog faktiskt inte dum idé har jag märkt...

Sant, det var ungefär vad jag menade med " bike fit light"... men tänkte att det inte gick att köpa separat, men isf så är det ju kanon.
 
Jag slog till idag på en beg hoj. 2000 pickadoller? Såg fräsch ut och går snabbt men jag får skitont i röven (vad gör man åt sånt? Måste jag ha mina fula vadderade cykelbrallor?)

Grattis, det blir säkert bra. Jag skulle ge röven och sadeln en chans att vänja sig vid varandra lite mer innan du börjar köpa nya grejor.

Vad gäller sittställning finns det massor skrivet på nätet, men det spelar nog inte så stor roll så länge du inte ska börja köra långt eller på tid. Ser man sig om bland cyklister så kan man konstatera att de sitter på många olika sätt och att de har kul och kommer fram ändå!

Möjligen ska du kolla att du sitter lagom högt. Dvs att du, med pedalerna under främre trampdynorna (och inte i hålfoten), sitter på sadeln och har benet rakt och foten plan när pedalen är längst ner. Ungefär.
 
Jag var likadan förra våren. Tyckte att folk var cykelnördar bara pga att de hade cykelbrallor och en massa specialprylar. Nu helt plötsligt med nytt jobb och nytt boende så kör jag två mil och dagen i ur och skur. Har SPD-pedaler, vindväst, (ClasOhlson) brillor, två par cykelbrallor, lösa ben till brallorna för kallare dagar, två hjälmar, cykelhandskar OCH köpte nyss en MTB (och då måste man ha vätskeblåsa för att slippa dricka ur en lerig flaska m.m. tillbehör). Det ballar ganska snabbt ur :) Jag har pendlat ett par månader hittills och det är mycket trevligare med en ren och välsmord kedja och bromsar och växlar som är i ordning. Har inte behövt justera växlar själv än men ska läsa på, så svårt kan det inte vara. Vet att Cykloteket har en liten mekhandbok också.

SUB tror jag passar perfekt. Jag har en Sportster som är onödigt tung. Jag hade aldrig köpt med dämpare med tanke på hur lite jag kör på stig med den cykeln. Bara onödig vikt.

Jag tror INTE att du behöver köpa en ny sadel. Efter 15-20 mil så är det ett icke-problem tror jag. Jag brukar i alla fall få ont i röven och korsrygg när man är otränad och ovan men det går över.
 
Oj, oj - vad mycket bra råd!!
Ska ta tag i det där efter helgen. Stort tack till er alla!
Nu tio mils paddling runt Orust ;) (på tal om nörderier...man får passa sig..)

/v
 
Ett billigt råd är att vänja röven. Efter vintern då jag inte cyklar så mycket så brukar jag också få ont efter de första gångerna men det ger snabbt med sig. Detta förutsatt att man har en hyfsat välpassande hoj men man kan läsa sig till mycket själv också. Om man söker på bike fit på tuben hittar man mycket. Angående sadel så kör på den som följde med, om du får ont pga att du helt enkelt är ovan så bör det ge med sig efter några cykelturer. Vinkling på sadel är lite individuellt och svårt att säga hur det ska vara; vissa vill ha lite framåtlutning, andra lite bakåt eller helt plan. Det beror ju också på hur sittställningen är i övrigt; vilken geometri cykeln har. Många som cyklar väldigt mycket tycker att ju hårdare sadeln är desto skönare för rumpan. Men som sagt, ha lite tålamod, rövont brukar ge med sig om det beror på ovana.
 
Cykelbrallorna...

..tog jag på mig igår när jag cyklade. Blev ju GRYM skillnad. Here we talking! Jag tror att jag sitter rätt bra ändå. Ska testa att cykla lite längre på torsdag (över fem mil) så får vi se sen..
 

Liknande trådar