.....gör man om man sitter bekvämt på cykeln, kan släppa styret och fortfarande sitteri samma ställning - bekvämt!!
Det där vet jag faktiskt inte om jag kan hålla med om. På min racer, framför allt, får jag nog kämpa rejält för att sitta i samma ställning och släppa styret. Men det är inte obekvämt för det...
Det lättaste sättet att få till en bra sittställning är att gå till en cykelhandlare med koll och be dom hjälpa. Det kostar kanske några hundringar men är väl värt det.
Att googla på termer som "bike fit" eller "bike fit guide" tycker jag borde ge en del träffar.
Det här är inte lätt att förklara i text men lite vägledning till en grundinställning:
Man ska sitta på sittbenen.
Sadeln ska vara horisontell
När du sitter på sadeln så är en bra inställning på höjden att du ska ha nästan sträckt ben när du har hälen på pedalen.
I längsled så ska framsidan på knät vara i lod med pedalaxeln när du har veven horisontellt och pedalen under trampdynan.
Sen kommer det som är svårt att beskriva utan att ha sett dig på cykeln; styret. Den där har rakt styre, eller hur?
Då skulle jag försöka ha styret i samma höjd eller något lägre än sadeln. Om jag inte minns fel från när jag jobbade som bud och körde med rakt styre så var en lagom längdinställning att framnavet skulle döljas under styret när jag satt normal.
Om du ber någon fotografera dig sittandes på cykeln. Med vevarna horisontellt och händerna på styret och postar så kanske du kan få lite mer specifika råd.