Råd om cykelköp

Om du med nörderiet syftar på nattkryps inlägg så är det där med mekandet inte riktigt sant tycker jag.
Jag köpte min racer begagnad för 7500kr för ett år sedan, den har inte krävt något mekande alls, förutom att jag fick punka igår. Den första på de 125 mil jag cyklat på den...
Vill man vara säker på att slippa meka själv lämnar man in den på en översyn varje år. Då kommer du inte behöva peta på den, utom för att cykla.

Jag har en vän som enbart cyklar på sin racer fina vindstilla torra dagar på vägar utan grus. På min hybrid cyklar jag varje dag, upp och ned för trottoarkanter, kullerstenar, någon skogsstig och på landsväg genom solsken, snö och ösregn.

Självklart har det betydelse för hur och när man använder cykeln.

Det jag ville få fram, i kanske ett lite för poetiskt ordalag, var att det inte är något att vara rädd för och att det är lätt att lära sig, oberoende av hur centrerad tummen är i handen. Med väldigt enkla medel kan man hålla cykeln i gott skick.

Sedan är jag kanske lite mer av typen som gärna vill förstå mig på hur saker jag använder fungerar också, vilket kan ha lett till mer av personlig uppfattning än ren fakta :)
 
Jag har en vän som enbart cyklar på sin racer fina vindstilla torra dagar på vägar utan grus. På min hybrid cyklar jag varje dag, upp och ned för trottoarkanter, kullerstenar, någon skogsstig och på landsväg genom solsken, snö och ösregn.

Självklart har det betydelse för hur och när man använder cykeln.

Det jag ville få fram, i kanske ett lite för poetiskt ordalag, var att det inte är något att vara rädd för och att det är lätt att lära sig, oberoende av hur centrerad tummen är i handen. Med väldigt enkla medel kan man hålla cykeln i gott skick.

Sedan är jag kanske lite mer av typen som gärna vill förstå mig på hur saker jag använder fungerar också, vilket kan ha lett till mer av personlig uppfattning än ren fakta :)

Och det jag ville få fram att man inte behöver lära sig meka, bli skitig eller skruva om man inte vill. Hade jag varit TS, utan intresse att meka hade jag uppfattat ditt inlägg som något avskräckande då det lätt kan uppfattas som om man måste "ge sin cykel kärlek" för att det ska funka.
 
TS?

Sorry, att jag var lite kort i tonen men ibland blir man bara så trött av alla val :)
Är väl helt enkelt ingen pryl-person..jag har inga problem med att skita ner mig men måttligt road av att skruva isär saker och stor erfarenhet av att dyra saker som man köper går sönder lite för lätt..

Med tjej-modell menar jag nog att den ska kunna liten. Tror jag behöver 46 i ram-strl och det finns ju inte alla modeller i.

Tack för alla tips!
 
Jag är en enkel cyklist med en hybrid. Ska du cykla både stigar och väg så köp en med framdämpare men se till att dämparen kan låsas. Kika på t.ex Scott, Fuji och liknande märken för en 3500-5500 kr så får du en helt okej cykel.

Serva den via affär eller själv beroende på vad du vill/kan/orkar och byt vajrar samtidigt så håller cykeln bra. Rengör kedja och smörj den en gång per vecka.

Typ en sån här:
http://www.feltbicycles.com/United-Kingdom/2012/Hybrid/QX-Series-Women/QX80.aspx
 
Kolla gärna www.bike-discount.de om du känner dig trygg med att beställa online. Jag köpte min Felt-cykel där och fungerade mycket bra. Fri frakt på Felt-cykeln till Sverige dessutom.

Finns också en billigare modell som heter QX70, den i föregående inlägg var QX80
http://www.feltbicycles.com/United-Kingdom/2012/Hybrid/QX-Series-Women/QX70.aspx

Cube har också en del till bra pris, bra kvalitet:
http://www.bike-discount.de/shop/k1833/a54769/access-wls-white-fading-blue.html
(denna är lite mer MTB då bredare hjul, jag föredrar smalare hjul som på Felt-cykeln för träning då rullar så mycket bättre :)
 
Åh, det var bra tips!

Men SKA MAN SMÖRJA KEDJAN EN GÅNG I VECKAN??
Du menar en gång per år va...?

Om du vill att kedjan ska hålla så rengör och smörjer du den ofta. En väl underhållen kedja på en racer håller upp mot 400 mil, om du slarvar kan den ha avsevärt kortare livslängd eftersom smuts sliter hårt på kedjan. Det finns speciella "kedjetvättar" med borstar som man sätter på kedjan och snurrar några varv, sen är det bara att spola av och smörja. Tycker man att det är jobbigt kan man iaf trösta sig med att man i längden sparar pengar och att det är roligare att cykla med en underhållen cykel.

Självklart "måste" man inte, det är ett val men tids nog börjar växlarna strula, bromsarna ta dåligt, glapp uppstår, kedjan slits ut, hjulen behöver riktas etc och det sker snabbare om man inte sköter underhållet. Precis som med alla andra mekaniska apparater. Det "vardagliga" underhållet handlar inte heller om några avancerade manövrar utan mest om att hålla sakerna rena och smorda. Skivbromsar är förhållandevis underhållsfria men fälgbromsar behöver sin tillsyn då och då om man cyklar mycket.
 
Ok..där ser man. Får köpa sådana där borstar då..

Skiv- och fälgbromsar?

En sån här var det jag tänkte på för att underlätta rengöring av kedjan. Man häller bara i avfettning:
http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;menu=1000,185,189;product=10464

Skivbromsar är hydraliska och bromsskivan sitter i hjulens nav, typ så här:
http://www1.garaget.org/gallery/archive/90588/large/515770_hiar4n.jpg

Fälgbromsar bromsar mekaniskt på fälgens bromsyta. Vanliga på racercyklar. Kan se ut så här:
http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;product=17178;page=2;menu=1000,4,19;mid=0;pgc=0
 
Alltså, jag har inte för avsikt att bli cykelnörd. Jag vill bara cykla lite för motionens skull.
Och jag är ute efter en prisvärd motionscykel som inte är livsfarlig, som är stabil, finns i liten dam-modell och som inte går sönder bara man tittar på den.

Det måste ju finnas?

Hej!

Jag har en cykel från TREK modell 6300. Det är en mtb och jag använder den till att cykla till jobbet, i skogen, på grusvägar och asfalt. Den är använd nu på Tjejvättern, bytte bara däck till ett par tunnare.När jag cyklar i skog och på grusvägar har jag de grövre däcken.
Den känns rätt för mig. Jag är ca 164 och väger 58 kg. Den är stabil och har en bra stötdämpning. När det gäller priset ca 10000 kan inte avgöra om det är dyrt eller billigt.
Lycka till!
 
Scott Sub45 (24 vxl) - vad tror ni?

Jag slog till idag på en beg hoj. 2000 pickadoller? Såg fräsch ut och går snabbt men jag får skitont i röven (vad gör man åt sånt? Måste jag ha mina fula vadderade cykelbrallor?)
 
Jag slog till idag på en beg hoj. 2000 pickadoller? Såg fräsch ut och går snabbt men jag får skitont i röven (vad gör man åt sånt? Måste jag ha mina fula vadderade cykelbrallor?)

Sitter du rätt på sadeln och passar sadeln dig? Om nej på dom två kommer inga cykelbyxor i världen hjälpa.
Dessutom så kräver det lite tillvänjning när man byter sadel.
 

Liknande trådar