Hej. När det gäller vad som är normalt så är det ju inte så att sjukvården och sjukvårdsutbildningar har någon annan vetenskap eller litteratur är vad gymmen har och det är nog snarare så att det sjukvården som behärskar det här med blodtryck och vad som är sjukligt bättre än en lekmanna PT, som har närmast obefintlig utbildning på detta.
Även om det finns normalvärden så är det ändå mycket individuellt, och som föregående talare säger så förändras det med åldern. Om blodtrycket generellt stiger av att du lever "nyttigare" och motionera mer så kan förklarngen till ditt högre blodtryck möjligen förklaras av att träning hjälper kroppen att "normalisera" bl.a. blodtryck och allt annat för den delen. Det innebär att även ett för lågt blodtryck normaliseras och att det i ditt fall är möjigt att ditt indivelluella blodtryck rent av skall ligga något högre än de normalvärden som finns, men det är bara en spekulation.
Problem med normalvärden är att ibland är de framtagna med unga friska och oft män som referens.
Man kanske ska skilja på kunskapen och dess tillämpning.
Först ska dock påpekas att instruktören på gymet
utförde testen, inget annat. Resultaten matades in i ett program som sedan placerade in dem på diverse skalor, optimalt, normalt, etc.;
ibland placerades jag i åldersgruppen 50+, ibland i
60+ och i vissa fall, t ex blodtryck, stod inget om ålder alls. Jag var då 63 år. Jag har
mycket svårt
att tro att graderingarna utförts av "lekmän med närmast obefintlig utbildning". Siffrorna 120-130 stämmer med vad jag kan utläsa ur många andra dokument på internet (efter kritisk sållning, t ex tar jag inte kostråd från en margarinfabrikant). Att relatera BT till ålder framstår i dessa dokument som förlegat. Annat förändras med åldern. Jag skulle verkligen inte kunna springa en halvmara i 4-minuterstempo idag, som för drygt 20 år sen - jag klarar kanske en kilometer i det tempot, om ens det. Den 6/4 vet jag lite mer om min kondition.
När jag var ung talade man om "100+åldern", det skrattar man åt idag. Nu har man angett gränsen 140/90, återigen som
gräns för sitt engagemang. Landstidsvården har ofta inte plats för det avvikande - vilket dock varierar med
den vårdande individens intressen och värderingar.
Sjuksköterskan som säger "du kan nöja dig med raska promenader" (som svar på en helt annan fråga),
idrottsläkaren som säger "puls över 120, annars ingen konditioneffekt" - vem skulle du lita på? Den första reagerar
antagligen på min ålder (skulle hon säga så till Strykarräven, 29?) den andra på mina behov.
Ska man ha förtroende för en som viftar undan en puls på 70, efter en halvtimmes väntan, och ett övre tryck på 158,
när förmodligen bägge hade enkla förklaringar?
När jag sökte för det här spindelbettet påpekade jag att jag var nästan feberfri, men hade hög puls. Jag nämnde min morgonpuls och läkaren sa, "det är väl inte högt".
Det var förstås fel svar, hon borde ha frågat "vad är den annars?". Nå, jag svarade ändå och hon undrade om jag alltid haft så lågt (i morse var den 50) och haft besvär av det. Man ska helst ha läkare/vårdare som idrottar och/eller utövar friluftsliv.
När min platta i armbågen skulle opereras bort den 1/10 2009 (jag var då 65 år) föregicks detta av EKG och BT. Det senare var 138/64. Sjukskötaren var en spänstig typ på 60+ som berättade att hans övre tryck låg på 120 eller nåt sånt.
Han tyckte att jag borde börja träna och äta mindre kolhydrater. Alltid något.