• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Prylgalningar!

prylar

Malindo:

Som sagt, välkommen hem då, här har vi ju regn iallafall! (Och just nu, så är väl det det enda!)
 
Re: Re: Re: prylar

graylingman; sa:
Hej!
På Orust-Kajaks sida finns en strategi för att kunna skaffa fler kajaker. kan säkert med viss modifiering användas för att skaffa fler kängor, skidor, flugspön, jackor, sovsäckar, tält....

http://www.orust-kajak.se/samling.html

Anders

Väldigt intressant text, känner igen mig! Dock är det päronen och inte flickvännen som kommer med det värsta invändningarna =( Det får väl bli att flytta snart så mna kan frossa i prylar ifred, men då har jag ju förmodligen inga pengar över...

Ingen som har funderat på att skriva en liten bok i ämnet?

MvH Pontus
 
Re: Re: Re: Re: prylar

ptengvall; sa:
Ingen som har funderat på att skriva en liten bok i ämnet?

MvH Pontus

Denna trâd har gett mig styrka genom att fà mig att inse att jag inte är ensam prylgalning, utan att ví är en ganska stor och homogen grupp galningar. Tack för det!

Angàende bok i ämnet kanske en bra början vore om LOWE eller varför inte Stormästaren sjálv, Haskell, skreve en lista med exempelvis alla sina 10-20 jackor, angivandes material, funktion, anvándningsomràde samt MOTIVERING till att áven just denna jacka var absolut nödvändig!

Mvh / Mats
 
prylar

Ok killar, nu är det så här att julen står inför dörren, och som brukligt är vill nära och kära ge något man tycker om att få: Ja för tusan, slå till och önska er en..eh, jacka?! (-:

Lowe ska INTE skriva något överhuvudtaget som är mer offentligt än detta forum, det vore mycket oansvarigt av honom att blottlägga sina strategier (men nån får gärna sno mina idéer!).

Jag har belagts med köpstopp, för att min HON ska kunna köpa julklappar som jag inte dubblerar.

(Malindo: Fasligt mycket om Bestard-kängor just nu...)
 

Guest

Gäst
Jag håller med flertalet tidigare skribenter, med olika åsikter.

Prylar är långt ifrån det viktigaste. Man måste inte ha en massa flashiga prylar för att uppleva naturen. De som lever närmst naturen på jorden idag är ju knappast västerländska äventyrare med Gore-Tex, Windstopper, Couriers och feta GPS navigatörer.

Däremot förstår jag inte varför man klagar? Det är inget fel på att välja endera vägen. Om man inte gillar prylar är det ju helt okej att köra den polska skolan och bygga egen utrustning eller kanske t.o.m. gå den ännu äldre/hårdare (?) vägen och lära sig gamla tvinningstekniker etc.
Om man gillar prylar och vill ha den senaste navigatören, de mest högteknologiska kläderna och sändarna så är ju det helt okej. Man får ju som tur är välja själv och man måste som sagt inte läsa inlägg och artiklar som handlar om saker man själv inte bryr sig om, det är ju kanske till och med lite konstigt om man gör det.

Sen finns det en skillnad mellan vardag och friluftsliv också. Vilket jeansmärke jag bär en tisdag hemma eller på stan spelar mig ungefär lika mycket roll som om den är sidan har .se eller .nu domän.
Däremot är jag mer noga med grejor när jag är ute. Vad klädmärkena heter spelar inte heller någon roll, dock får man erkänna att märke (därav pris?) och kvalitet har ett direkt samband. Jag lägger gärna lite extra pengar på kvalitet även om jag är långt i från rik som student. Sen får man ju sätta sina inköp och val i relation till vem man är och vad man gör också, jag behöver inte den dyraste Gore-Tex utrustningen medan han eller hon som ämnar bestiga 8000-meterstoppar till höger och vänster mycket väl kan göra det.

Fritt val helt enkelt. :)

- Shultze
 
Re: prylar

lowe; sa:
(Malindo: Fasligt mycket om Bestard-kängor just nu...)

Det är ju ett högintresant ámne i sig, men lägg noga märke till att undertecknad aldrig sjálvmant tar upp detsamma, enbart svarar pà en och annan frâga..

Apropos detta ädla varumärke: kanske en alternativ julklapp istf. ännu en jacka? Omväxling förnöjer ju som bekannt, kanske din hustru skulle bli glad om om finge ge nâgot nytt?

Mvh / Mats
 
prylar

Malindo:

Det blir absolut ingen jacka: Däremot är jag sugen på en stor Norröna-säck. En liten pryl-pryl vore också kul; en pedometer verkar obehagligt onödigt!
 
pedometer?

och vad kan detta vara fór en tingest? Pà spanska blir det lite márkligt, men jag antar att detta inte ár vad det làter att det är just pâ detta tungomâl.

Mvh / Mats
[Ändrat av malindo 2003-12-08 kl 19:36]
 
Tack !

Jag trodde nästan att jag var ensam om detta dilemma !
Senast påpekade min lilla hök att jag faktiskt redan inte hade en kniv utan flera och vad behövde jag en till för...., jag kunde ju inte bära alla på en gång...


Jonathan
 
prylar

Malindo:

Ja, "ped" är ju ett ibland olustigt prefix. Men som Raskesven så exemplariskt visat, så rör det sig om en steg- och distansmätare (jmf. engelskans pedestrian/gående). Så för att verkligen understryka att jag behöver en rygga till, så önskar jag en pedometer för att göra klart därhemma, att med min nya rygga kommer jag gå så långt/använda så ofta! att det bör vara intressant att se hur långt jag går med den! Ytterligare ett litet inlägg i strategiboken!
 
För att spåra ur lite (för ovanlighetens skull) så vill jag tipsa om nödvändigheten att justera in pedometern noga.
I manualen står det att man ska mäta upp 7 meter och så gå sträckan o därefter ha en kalibrerad mätare.
Jag gjorde just så i blandterräng (hur blandad kan den vara på 7 meter?) och märkte att den visade en hel del fel på promenaderna.
Då mätte jag upp 50, 100 & 200 meter och gick dessa sträckor några gånger och därimellan justerade jag kalibreringen genom att variera 7-meterssträckans längd. Efter några justeringar så blev det mycket noggrant jämfört med mäthjul och DGPS.