• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Prylgalningar!

Olle, nöjet var helt pâ min sida! Hoppas jag ska kunna bidra med mer liknande högtidsstunder i framtiden, även om med detta inköp min prylkvot kanske fâr anses uppfylld för ytterligare nàgon tid framöver...

LOWE: tackar för det. Kan faktiskt meddela att det f.n. enbart finns tvâ butiker i Spanien som sáljer Fjällráven-produkter, men att bàda dessa fakstiskt ligger pà gamla fina Mallorca, och att bàda butikerna otroligt nog ägs av samme man som varje mânad plägar betala min lön.

Med prylgalna hálsningar

masse
 
Re: Dagens prylrapport.

malindo; sa:
Till mig:

*** Rak Jacket: Softshell-jacka i IBQ PlyTwo
*** Ben Nevis Jacket: Teknisk skaljacka i 2L GTX XCR
*** Racer Pant: överdragsbraxer i GTX PacLite
*** Expedition Vest: Väst i Polartec Windpro
*** Fingervantar i Thermolite Lycra


Till min hustru:

*** Transition jacket: skaljacka i GTX PacLite
*** Undertröja i Thermolite Light
*** Undertröja med polkrage och dragkedja i thermolite Medium
**** Lângkalsonger i Thermolite Light

*** Solo Climb tunn fleece i TexTerm (!)
Jäsingen!!! Du måste vara väääldigt nära nirvana nu !?

/Håkan
 
Sten i glashus

Maria72; sa:
Det verkar som om många endast tänker på vilken utrustning de ska ha. dyrast och fräckast. Jag som trodde att man var ute i naturen för upplevelsens skull. Har aldrig sett maken till prylhysteri.
Tre inlägg har du skrivit, varav två handlar direkt om utrustning, nämligen tält:

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=22941

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=22539

Innan du skrev ner din lilla klagovisa om prylar hade alltså 100 procent av dina inlägg handlat om.....prylar.
 
(Herre jisses: Raskesven! Karln dyker sannerligen upp pà de mest ovántade platser och sätter huvudet pà spiken! Bást att se upp med vad man hasplar ur sig...)

Hej svejs Raskesven, gamle gosse! Vackert väder idag! Har just köpt ett par nya byxor, dock ej XCR, utan PacLite. Âterkommmer med rapport efter första vad.

Ha det!

Malindo
 
prylar

Raskesven:

Teltus necesse est!

Att bo bra är viktigt!

Ett tält är ingen pryl, det kan vara en livslång bekantskap: Jag har en kompis som varje gång vi nyttjar hans Hilleberg, så ligger han och stönar en stund efter resningen: "Mitt tält, mitt tält...". Jag misstänker att han tillmäter sin boning särskild betydelse!Så var inte för hård mot dem som bryter isär vissa ämnen/prylar.
 
Maria72; sa:
Det verkar som om många endast tänker på vilken utrustning de ska ha. dyrast och fräckast. Jag som trodde att man var ute i naturen för upplevelsens skull. Har aldrig sett maken till prylhysteri.

D e lungt....D ä ju inte nyttjandet som e d viktiga..

D e ju ägandet.....
 
Re: prylar

lowe; sa:
Raskesven:

Teltus necesse est!

Att bo bra är viktigt!

Ett tält är ingen pryl, det kan vara en livslång bekantskap: Jag har en kompis som varje gång vi nyttjar hans Hilleberg, så ligger han och stönar en stund efter resningen: "Mitt tält, mitt tält...". Jag misstänker att han tillmäter sin boning särskild betydelse!Så var inte för hård mot dem som bryter isär vissa ämnen/prylar.
Jag ger dig rätt. Ser inte på min kåta, sovsäck, tält som en pryl utan som basutrustning. Däremot är kanske min "candle lantern" en "pryl". Anledningen till att jag klumpade ihop prylar med utrustning var att trådstartaren inte gjorde någon skillnad på dem, utan tyckte att det var att klassa som prylhysteri att diskutera utrustning. Men det är svårt med definitionen av vad som är pryl kontra utrustning.
 
prylar

Raske/Basutrustning:

En gång i tiden betraktade jag en (1) jacka som basutrustning. Idag har jag ett tiotal ytterplagg för överkroppen, att använda vid olika aktiviteter och väderlekar. Jag misstänker att de därmed har blivit...eh, prylar.:)
 
malindo; sa:
(Herre jisses: Raskesven! Karln dyker sannerligen upp pà de mest ovántade platser och sätter huvudet pà spiken! Bást att se upp med vad man hasplar ur sig...)

Hej svejs Raskesven, gamle gosse! Vackert väder idag! Har just köpt ett par nya byxor, dock ej XCR, utan PacLite. Âterkommmer med rapport efter första vad.

Ha det!

Malindo
Hej hej Malindo. Ska bli intressant med en initierad rapport om PacLite. Själv har jag hört mycket både ris och ros om PacLite. Ros: bra förmåga att släppa igenom kondens samt lätta. Ris: Ömtåliga.

Var förresten inne och kollade på Bestard´s hemsida. Väldigt stort sortiment, och jag måste säga att om man vill ha en känga med membran så verkar t.ex denna väldigt trevlig, vettig:

5131.jpg


Explorer FG, "gjord för skandinaviska förhållanden" enligt Addnature (som också påstår att de är vindtäta:) ). Månne ditt skötebarn Malindo?

Mvh Raskesven
 
Re: prylar

lowe; sa:
En gång i tiden betraktade jag en (1) jacka som basutrustning. Idag har jag ett tiotal ytterplagg för överkroppen, att använda vid olika aktiviteter och väderlekar. Jag misstänker att de därmed har blivit...eh, prylar.:)

harrejávlar, jag som började tycka att mitt jack-sortiment började likna overkill, men ser nu att jag màste ut och leta mer av den varan!

Mvh / Mats
 
Var å tittade på svenska leverantörens sida med Bestard kängor.

Men hittade inga priser...Är det bara jag som inte kollade tillräckligt eller?

Någon här som vet något om detta?