Powerpot nån som testat?

Är nyfiken på att få höra lite om hur laddaren som körs med pinnar och kottar fungerar i praktiken. Finns det någon här som kan dela med sig av egna erfarenheter?

Det här är en kommerciell produkt som jag inte ens vet ligger ute på produktion.

Finns folk som gjort egna kombos som går att byta blad/propeller och köra vind/vatten på samma enhet - man får ju avsevärd effekt i iaf i jmf mot termoelektrisk generering och även solpanel om om det inte är runt midsommar +/- 2 månader och molnfritt.

Man får ihop några futtiga A som ger en mobilladdning och i extremt optimala fall 2.

Med en sådan här är man Vattenfall AB i skogen typ

Större bäckar på 1m över och så fryser aldrig om dom har viss strömning och skickar man ned en
släpgenerator där kan man i stora drag köra full hd video i tältet med en laptop ala 16 tum i -20 om man vill dagar i sträck.

Han inte kolla men kan man modda den så den går att köra som vindkraft så är man ganska fett safe med ström då man har två val

Onekligen intressant!!

Med risk för OT och urspårning måste jag ändå fråga en gång till: Är det verkligen så att man kan räkna med vissa öppna vattendrag längs norra Kungsleden, i Sarek och i Padjelanta -- så här års?

Onekligen intressant!!

Med risk för OT och urspårning måste jag ändå fråga en gång till: Är det verkligen så att man kan räkna med vissa öppna vattendrag längs norra Kungsleden, i Sarek och i Padjelanta -- så här års?

Ja det är ju en intressant fråga som jag inte kan svara på direkt.

Dock behöver man inte ha öppet rinnande vatten , man kan göra hål i isen för att få tillgång till det i vissa fall.
Sen får man använda kokande vatten för och frigöra kabeln innan man sågar/borrar/hugger ett hål för och ta bort släpgeneratorn - om det handlar om dygn i stark kyla

Någon som är duktig på el som kan beskriva hur jag ska göra för att testa min PowerPot X när den kommer?

Något mätinstrument som man kan koppla till USB porten? Det är väl A och V som är intressant?

Det enklaste du kan göra med Powerpoten är att sticka ut och köra den och kolla hur länge det
tar och ladda upp ett tomt batteri och hur mycket du kan förvänta dig vid normal tillagning av mat.

Annars måste du koppla in dig och så.

Den är specad så jag tippar att den laddar som en 1A USB laddare- detta kanske håller en smartphone +/- 0 i energiåtgång vid normal köksanvändning per dygn.

Dock är dessa termoelektriktriska ett enormt slöseri med energi att köra gas till el(och dyrt) - men att få ut lite i samband med matlagning är det ok.
Kör man med ved blir det ju bättre

Någon som är duktig på el som kan beskriva hur jag ska göra för att testa min PowerPot X när den kommer?

Något mätinstrument som man kan koppla till USB porten? Det är väl A och V som är intressant?

V kan du väl mäta genom att stoppa en multimeters mätkontakter i powerpotens uttag, dvs resp. poler.

Men när det kommer till att mäta A hoppas jag att du inte gör samma fenomenalt pinsamma fel som jag gjorde när jag testade min solpanel. A kan man ju bara mäta när strömmen verkligen flyter, dvs du måste koppla in en laddare eller en liknande last och sedan mäter du A.

Går bättre att förstå med några skisser och bilder:
http://www.edu.helsinki.fi/astel-ope/ruotsi/elektricitet/matning_av_spanning_och_stromstyrka.html

Det är ju viktigt att inse att vilken ström man mäter normalt beror mer på lasten än spänningskällan.

Det är lasten som "drar ström", inte källan som "ger ström".

Så det vettigaste är som sagt var att använda en pryl med urladdat batteri och se hur snabbt den laddas. Med mobilen kanske man kan ha igång en app som ritar grafer över hur batteriet laddas (på min Android-mobil kör jag Battery Snap) för att få en indikation av hur bra det går. Då behöver man inte ladda fullt utan kan extrapolera kurvan och se hur lång tid det troligen tagit.

Det är ju viktigt att inse att vilken ström man mäter normalt beror mer på lasten än spänningskällan.

Det är lasten som "drar ström", inte källan som "ger ström".

Så det vettigaste är som sagt var att använda en pryl med urladdat batteri och se hur snabbt den laddas. Med mobilen kanske man kan ha igång en app som ritar grafer över hur batteriet laddas (på min Android-mobil kör jag Battery Snap) för att få en indikation av hur bra det går. Då behöver man inte ladda fullt utan kan extrapolera kurvan och se hur lång tid det troligen tagit.

Ah, den appen ska jag prova när jag får hem kastrullen!

Troy, den kommande modellen är speccad för 2 amp 10 V på en port, eller hälften om man laddar två saker samtidigt. Så det borde stämma.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kimkim Nån som hyrt ut friluftsprylar? Utrustning allmänt 1
Simiir Trail Toes salva, nån liknande produkt? Utrustning allmänt 0
Smogz Norra Ljung friluftsbyxor, nån som testat Utrustning allmänt 17
Moga nån som har provat Russell Moccasins? Utrustning allmänt 1
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53
Ringh Eurohike Nån som vet nåt om det Utrustning allmänt 3
såg Nån mer än jag som blir kär i någon pryl. Utrustning allmänt 25
FruNalleman Nån som vandrar i handgjorda skor? Utrustning allmänt 23
FruNalleman Nån som testat Halulite Minimalist? Utrustning allmänt 0
niklas33 Msr reactor, nån som vet nåt om Co2 Utrustning allmänt 2
Aleks_T Syr en quilt, nån som har ett gammalt tält, alt ripstop att skänka? Utrustning allmänt 8
cancerman Nån som sitter på små bitar knivstål Utrustning allmänt 76
Joakim Ågren Nån här med erfarenhet av Icebug Rapid BUGrip skor? Utrustning allmänt 7
Kiawana Nån som testat elmo suv-Cam? Utrustning allmänt 1
emrask GPS-skalet 5140 - nån som hört nåt? Utrustning allmänt 1
cancerman har nån tipps om knivblad Utrustning allmänt 11
Housekeepah Någon som testat lifesaver bottle? Utrustning allmänt 4
mikeon Leatherman E302 - någon som testat? Utrustning allmänt 1
s.landin Testat taktält? Utrustning allmänt 1
Fredrik_Sand Någon som har testat? Utrustning allmänt 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg