Jag skulle själv aldrig våga åka på en fjällvandring med ett tält från Obs.
Men vem har pratat om fjällvandring?
Jag tycker det är lite frustrerande att så fort man börjar prata om lättviktspackning så kommer nästan alltid det där med "jag skulle inte våga chansa på fjället".
Folk vandrar på andra ställen än i fjällen. Jag har varit scoutledare i 30 års tid och därmed tillbringat otaliga helger i diverse skogsområden i Stockholms län (och kringliggande län), inklusive Stockholms innerskärgård.
Vandrat i fjällen har jag gjort två gånger: Ena gången en vecka för 25 år sen, med 30 kg packning, andra gången var en dagstur runt Njupeskär. Det är svårt att komma iväg på fjällvandring när övriga familjen inte delar intresset.
Däremot är jag alltid ute med inställningen att jag ska vara så förberedd att det är bara maten som gör att jag inte kan stanna ute flera veckor. Jag går inte ut med tanken "jag kommer ändå vara hemma om två dar så det gör inget om jag blir blöt", utan jag ser mina helgturer som "träning" inför längre turer. Att testa vad som fungerar och inte.
Jag har också t.ex. vandrat med mina barn längs några etapper om Upplandsleden när de var 6 år (d.v.s. jag och ett av barnen i taget), ensam med en 6-åring är det skönt att ha en lätt packning eftersom man i princip bär för två personer.