Jodå, det förstod jag, därför mitt inlägg om hur jag resonerar
Min lättpackningsresa har aldrig involverat att leta superlätta prylar i silnylon och titan på diverse internet-sajter utan för mig började det med att ta fram vågen hemma och jämföra vikter.
Och som första steg då välja det lättaste av de prylar jag hade hemma. Visst jämförde jag också lite med andras packlistor, men då mest för att förstå varför min basvikt inte sjönk mer än den gjorde.
Men jag sparade nog 4-5 kg bara på att välja lättare alternativ och skippa såna saker som nästan aldrig användes (näthängmatta, yxa, morakniv, stor ficklampa osv). Jag tror jag sparade nästan 200 g bara på att byta till PET för vattenflaskor. För att inte tala om att byta ut storkåsa, kåsa och rostfria bestick mot lättare grejer (vik-kåsa, urdiskade Lätta-askar och campingbestick i plast).
Sen blev det automatiskt så att så fort jag var ute i affärer så kände jag på vikten på prylarna. Man inser rätt snabbt då att det är ont om lätta prylar i de vanliga friluftsbutikerna, där är det "rejäla och hållbara" grejer.
Den ryggsäck jag har haft hittills kostade 149 spänn på Rusta när jag köpte den. en 60-liters säck som vägde 1270 g (tror jag) efter att ha strippat den p lite onödigt detaljer. Tyvärr har ett par sömmar gått upp (eller tyget har repat upp sig vid sömmarna) så det var dags för nåt nytt. Jag var väldigt länge inne på att slakta den och sy en ny av delarna (men med lättare tyg). Men det fick bli en Bergans Helium istället.
Sovsäck tog det flera år innan jag uppgraderade, jag fick via en bekant möjlighet att köpa en "märkes-dunsäck" med rätt rejäl (40% tror jag) rabatt.
Tältet som jag kört med i 15 år kostade 99 spänn på Obs!. Det är ett Wigwam Gotland (blått ryggåstält som marknadsfördes som 2-manna cykeltält). Jag moddade det lite för att kunna skippa stängerna (som var tunga i stål), numera har jag 3-delade stänger gjorda av VP-rör, men använder oftast bara den främsta (baktill drar man en lina till ett träd). Men nu har jag slagit till med ett tält från AliExpress (se annan tråd), som faktiskt är tyngre (men har större utrymme, det gamla Gotland-tältet har ju inte sitthöjd ens).
Som brännare kör jag idag med Biltemas spindelkök, det är långtifrån den lättaste som finns, men eftersom resten av köket är bantat (grytan från ett Meta 80 köpt på loppis för 30 spänn) så gör det inte så mycket tycker jag. Jag köpte det innan jag tog mod till mig och började shoppa grejer från AliExpress, annars hade jag nog köpt en Firemaple-kopia därifrån istället.
Men i klädväg idag handlar det fortfarande främst om att slippa de tyngsta plaggen utan att priset ska behöva sticka iväg mer än nödvändigt. Varje gång jag är inne i en sportaffär så går jag runt och känner på löparjackorna för att se om jag hittar en ny bra vindjacka (den gamla funkar fortfarande, men går den sönder vill man ju inte behöva panikköpa en ny).