Packning. Viktmani.

Jepp, det är en UD 30, och det är helt rätt, den är utan höftbälte. Jag köper helt klart att det inte är för alla, och bortom 10 kg skulle det vara för tungt även för mig, men däromkring och nedåt får jag inga problem
att bära med överkroppen, och då väljer jag det, för trots viktfördelningen med höftbälte så tycker jag alltid det där jäkla bältet skaver och är i vägen. Min UD 30 är som en väst, bara, och vattenflaskan, kameran etc är hela tiden lätt att nå. Fri som fågeln.

skulle man kunna få plats med en fristående större höftväska under den där? FInns ju uppåt en 10 liters har jag sett, men vet iof inte hur mycket vikt man kan ha där innan den börjar hasa ner. Kan ju kanske va en kombo värt att undersöka. 6-7 kilo på axlarna och3-4 på höften.

Jag är inte heller helt bekväm med ryggor och höftbälte. Förr eller senare bär man ändå det mest på axlarna tycker jag.

Jag valde en 1kg tyngre ryggsäck (Kajka) för att jag tyckte att frontöppning var smidigt, tyget verkade slittåligare än de lättare fabrikaten jag jämförde med och den justerbara axelbredden passade mig fint.

Man resonerar olika kring såna där grejer.

Min "nya" ryggsäck har visserligen frontöppning, men jag hade gärna varit utan den om det hade sänkt vikten. Men då väger hela ryggsäcken 1 kg (med frontöppning).

Visst är det väldigt tunt tyg, men dagens moderna tyger är faktiskt rätt hållbara. Och jag har inte tänkt medvetet misshandla ryggsäcken.

Som sagt har jag en lila ryggsäck, fast med 20l volym.
Jag förstår dock inte hur du får så mycket vikt in i ryggsäcken?
Jag är på långvandring precis nu (GR-221) och min packning är kring 9kg utan vatten. Ändå behöver jag min 60l väska.
Bara tältet (big Agnes fly creek) skulle vara alldeles för långt för en trailrunning ryggsäck.
Hur gör du?

Tja, tricket är att ta med sig saker som inte är skrymmande, samt pressa för livet. Tältpinnarna, t ex, kan man ju inte förvara med tältet, då blir det alldeles för skrymmande, utan de läggs för sig och sedan pressar man ut all luft ur tältpåsen. Dun blir ju som bekant till intet när man pressar, så skippa fleecen om du ska fastpacka. Tillslut har du samma densitet på säcken som en blyklump, ungefär. Då är du klar ;-)

Här ser du exakt vad jag bar med mig: https://www.lighterpack.com/r/7xvqrq

Edit: låter ju fantastiskt med mallis såhär års! Du får rapportera här sen!

Senast ändrad:
Materialaren två frågor vad vägde bränslet till ditt kök under turen och hur många varma måltider åt du per dag?

go tur

Man resonerar olika kring såna där grejer.

Min "nya" ryggsäck har visserligen frontöppning, men jag hade gärna varit utan den om det hade sänkt vikten. Men då väger hela ryggsäcken 1 kg (med frontöppning).

Visst är det väldigt tunt tyg, men dagens moderna tyger är faktiskt rätt hållbara. Och jag har inte tänkt medvetet misshandla ryggsäcken.
Jag försökte inte få någon annan att göra samma val som mig utan skrev bara vilka val jag gjort och varför :)
sen får var och en göra de val som passar dem själva bäst för jag anser att ingen annan kan med bestämdhet säga vad som passar en annan individ :) sen blir det ju inte alltid som man tänkt sig men det är ju en annan sak, man lär (förhoppningsvis) så länge man lever [emoji14]

Materialaren två frågor vad vägde bränslet till ditt kök under turen och hur många varma måltider åt du per dag?

go tur

100 g (sk 'energibitar' -- se packlistan ovan). Jag åt frukost samt middag varma, och levde under dagen på småpåsar med snacks (nötter/non-stop-kombos) som jag åt vid bestämda tider, då jag av gammal vana inte litade på min egen kropps förmåga att säga till i tid då den behövde mat, när jag rör mig snabbt. Det visade sig vara en mycket bra strategi med tanke på det urusla vädret (För mer fullödig rapport, se: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=81598)

(...) Jag köper helt klart att det inte är för alla, och bortom 10 kg skulle det vara för tungt även för mig, men däromkring och nedåt får jag inga problem
att bära med överkroppen, och då väljer jag det, för trots viktfördelningen med höftbälte så tycker jag alltid det där jäkla bältet skaver och är i vägen. Min UD 30 är som en väst, bara, och vattenflaskan, kameran etc är hela tiden lätt att nå. Fri som fågeln.
Tack för förklaringen; nu förstår jag varför det överhuvudtaget finns större ryggsäckar utan höftbälte, vilket jag alltid förundrat mig över.

Detta är ytterligare en bra illustration till hur personliga alla sådana val måste vara. Att jag som tjej bär skönt och balanserat med höfterna - eller rättare sagt svanken - kan ju bero på olikheterna i resp. kroppsform ;). Däremot känner jag mig stel i nacken efter en timme med aldrig så liten axellbelastning, och knäpper aldrig bröstremmen, som jag tycker framkallar kvävningskänslor :p

... Detta är ytterligare en bra illustration till hur personliga alla sådana val måste vara. Att jag som tjej bär skönt och balanserat med höfterna - eller rättare sagt svanken - kan ju bero på olikheterna i resp. kroppsform ;). Däremot känner jag mig stel i nacken efter en timme med aldrig så liten axellbelastning, och knäpper aldrig bröstremmen, som jag tycker framkallar kvävningskänslor :p

Jag instämmer helt; visst finns det generella riktlinjer, men de är just riktlinjer, och därför är det så viktigt att skynda långsamt i sin planering (och testa testa testa) så man inte gör förhastade val som man ångrar på fjället. Jag har så smala höfter att jag i princip får dra åt bältet så blodet knappt kommer till benen om säcken inte ska trilla ner, så det brukar bli axlarna som får ta det mesta hur jag än gör. Så att bära så lätt att jag slipper höftböket är en extra motivation för mig personligen.

Apropå vikten att 'skynda långsamt' när man planerar sin fjälltur: När man möter folk som vandrar uppför Keb utan att ta med sig annat än en vattenflaska 'för det är ju så soligt idag' så önskar man ju att vederbörande hade några turer i fjällen under bältet innan hen (som var en han i detta fall, som så ofta när det handlar om rena idiotin) släpps lös. Hade jag baserat min fastpack-tur på min första Sarek-resa, t ex, så hade jag helt kunnat strunta i regnkläder, så soligt och fint var det. Men då hade jag nog inte överlevt den iskalla och regniga tur jag fick i fyra dagar av fem (säger han buttert).

(...) Apropå vikten att 'skynda långsamt' när man planerar sin fjälltur: När man möter folk som vandrar uppför Keb utan att ta med sig annat än en vattenflaska 'för det är ju så soligt idag' så önskar man ju att vederbörande hade några turer i fjällen under bältet (...).
Viktiga tankar i en tråd som ska handla om föregiven "viktmani". Karikatyrbilden av lättpackarteoretiker, som spenderar tusenlappar på astronautvävar och ruvar över brevvågar och exceltabeller är ju inget man känner igen från verkligheten. Tvärtom är det oftast folk med stor praktisk erfarenhet, som lärt sig vad just de, utifrån personliga förutsättningar, kan/inte kan lämna hemma, som närmast i förbifarten reducerar sin packvikt utan att ge avkall på bekvämlighet eller säkerhet.

Min relativt lätta ryggsäck har delvis annan tillkomsthistoria, men har inget med någon teoretisk "viktmani" att göra. Dels tror jag det är en personlig konstant - även på vanliga resor "råkar" min packning bli en bråkdel av alla andras, utan att jag egentligen tänker på det. Dels har jag liftat väldigt mycket i väldigt många länder och lärt mig allt om vad jag inte behöver :) Dels har jag klättrat lite i tonåren, och då blir man verkligen medveten om vad man slänger ner i ryggsäcken.
På gamla dar tillkom kategoriska åsikter från mina knän ;).

Våra standardkit verkar vara rätt lika vad gäller totalvikt, men våra prioriteringar inom den ramen ser ändå säkert olika ut. Jag har starka fötter och skulle helst gå i mjukast möjliga barfotaskor, men har fått ge upp, eftersom jag inte klarar kylan. Och trots att jag bär på ett fullvärdigt tält, så bär jag även på en 100 grams nödbivacksäck, för jag har varit med om att inte kunna sätta upp tältet i skadat tillstånd. På dagsturer bär jag på både den, sovsäcken och liggunderlaget, för jag har lärt mig att jag är ovanligt känslig för nerkylning och riskerar att inte klara någon längre väntan på hjälp i bara nödbivacksäcken.

Däremot trivs jag med kalorität fettbaserad kost och sover gott på ett tunt skumplastunderlag - och kan därmed spara mycket matvikt och uppblåsbara lyxmadrasser.

För någon annan kan det vara precis tvärtom.

Senast ändrad:
Jag försökte inte få någon annan att göra samma val som mig utan skrev bara vilka val jag gjort och varför :)

Jodå, det förstod jag, därför mitt inlägg om hur jag resonerar:)

Min lättpackningsresa har aldrig involverat att leta superlätta prylar i silnylon och titan på diverse internet-sajter utan för mig började det med att ta fram vågen hemma och jämföra vikter.

Och som första steg då välja det lättaste av de prylar jag hade hemma. Visst jämförde jag också lite med andras packlistor, men då mest för att förstå varför min basvikt inte sjönk mer än den gjorde.

Men jag sparade nog 4-5 kg bara på att välja lättare alternativ och skippa såna saker som nästan aldrig användes (näthängmatta, yxa, morakniv, stor ficklampa osv). Jag tror jag sparade nästan 200 g bara på att byta till PET för vattenflaskor. För att inte tala om att byta ut storkåsa, kåsa och rostfria bestick mot lättare grejer (vik-kåsa, urdiskade Lätta-askar och campingbestick i plast).

Sen blev det automatiskt så att så fort jag var ute i affärer så kände jag på vikten på prylarna. Man inser rätt snabbt då att det är ont om lätta prylar i de vanliga friluftsbutikerna, där är det "rejäla och hållbara" grejer.

Den ryggsäck jag har haft hittills kostade 149 spänn på Rusta när jag köpte den. en 60-liters säck som vägde 1270 g (tror jag) efter att ha strippat den p lite onödigt detaljer. Tyvärr har ett par sömmar gått upp (eller tyget har repat upp sig vid sömmarna) så det var dags för nåt nytt. Jag var väldigt länge inne på att slakta den och sy en ny av delarna (men med lättare tyg). Men det fick bli en Bergans Helium istället.

Sovsäck tog det flera år innan jag uppgraderade, jag fick via en bekant möjlighet att köpa en "märkes-dunsäck" med rätt rejäl (40% tror jag) rabatt.

Tältet som jag kört med i 15 år kostade 99 spänn på Obs!. Det är ett Wigwam Gotland (blått ryggåstält som marknadsfördes som 2-manna cykeltält). Jag moddade det lite för att kunna skippa stängerna (som var tunga i stål), numera har jag 3-delade stänger gjorda av VP-rör, men använder oftast bara den främsta (baktill drar man en lina till ett träd). Men nu har jag slagit till med ett tält från AliExpress (se annan tråd), som faktiskt är tyngre (men har större utrymme, det gamla Gotland-tältet har ju inte sitthöjd ens).

Som brännare kör jag idag med Biltemas spindelkök, det är långtifrån den lättaste som finns, men eftersom resten av köket är bantat (grytan från ett Meta 80 köpt på loppis för 30 spänn) så gör det inte så mycket tycker jag. Jag köpte det innan jag tog mod till mig och började shoppa grejer från AliExpress, annars hade jag nog köpt en Firemaple-kopia därifrån istället.

Men i klädväg idag handlar det fortfarande främst om att slippa de tyngsta plaggen utan att priset ska behöva sticka iväg mer än nödvändigt. Varje gång jag är inne i en sportaffär så går jag runt och känner på löparjackorna för att se om jag hittar en ny bra vindjacka (den gamla funkar fortfarande, men går den sönder vill man ju inte behöva panikköpa en ny).

Jodå, det förstod jag, därför mitt inlägg om hur jag resonerar:)

Min lättpackningsresa har aldrig involverat att leta superlätta prylar i silnylon och titan på diverse internet-sajter utan för mig började det med att ta fram vågen hemma och jämföra vikter.

Och som första steg då välja det lättaste av de prylar jag hade hemma. Visst jämförde jag också lite med andras packlistor, men då mest för att förstå varför min basvikt inte sjönk mer än den gjorde.

Men jag sparade nog 4-5 kg bara på att välja lättare alternativ och skippa såna saker som nästan aldrig användes (näthängmatta, yxa, morakniv, stor ficklampa osv). Jag tror jag sparade nästan 200 g bara på att byta till PET för vattenflaskor. För att inte tala om att byta ut storkåsa, kåsa och rostfria bestick mot lättare grejer (vik-kåsa, urdiskade Lätta-askar och campingbestick i plast).

Sen blev det automatiskt så att så fort jag var ute i affärer så kände jag på vikten på prylarna. Man inser rätt snabbt då att det är ont om lätta prylar i de vanliga friluftsbutikerna, där är det "rejäla och hållbara" grejer.

Den ryggsäck jag har haft hittills kostade 149 spänn på Rusta när jag köpte den. en 60-liters säck som vägde 1270 g (tror jag) efter att ha strippat den p lite onödigt detaljer. Tyvärr har ett par sömmar gått upp (eller tyget har repat upp sig vid sömmarna) så det var dags för nåt nytt. Jag var väldigt länge inne på att slakta den och sy en ny av delarna (men med lättare tyg). Men det fick bli en Bergans Helium istället.

Sovsäck tog det flera år innan jag uppgraderade, jag fick via en bekant möjlighet att köpa en "märkes-dunsäck" med rätt rejäl (40% tror jag) rabatt.

Tältet som jag kört med i 15 år kostade 99 spänn på Obs!. Det är ett Wigwam Gotland (blått ryggåstält som marknadsfördes som 2-manna cykeltält). Jag moddade det lite för att kunna skippa stängerna (som var tunga i stål), numera har jag 3-delade stänger gjorda av VP-rör, men använder oftast bara den främsta (baktill drar man en lina till ett träd). Men nu har jag slagit till med ett tält från AliExpress (se annan tråd), som faktiskt är tyngre (men har större utrymme, det gamla Gotland-tältet har ju inte sitthöjd ens).

Som brännare kör jag idag med Biltemas spindelkök, det är långtifrån den lättaste som finns, men eftersom resten av köket är bantat (grytan från ett Meta 80 köpt på loppis för 30 spänn) så gör det inte så mycket tycker jag. Jag köpte det innan jag tog mod till mig och började shoppa grejer från AliExpress, annars hade jag nog köpt en Firemaple-kopia därifrån istället.

Men i klädväg idag handlar det fortfarande främst om att slippa de tyngsta plaggen utan att priset ska behöva sticka iväg mer än nödvändigt. Varje gång jag är inne i en sportaffär så går jag runt och känner på löparjackorna för att se om jag hittar en ny bra vindjacka (den gamla funkar fortfarande, men går den sönder vill man ju inte behöva panikköpa en ny).

*peace* Jag skulle själv aldrig våga åka på en fjällvandring med ett tält från Obs. Men är jag på en tur hemma i skogslandet så sover jag i hängmattan istället för det tunga tältet :)

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg