Jag blir alltid lika konfunderad över omsorgen om vad andra bär med sig. Och varför inriktningen på effektiv packning ideligen stämplas som manisk, hetsig eller hysterisk. Jag har t ex fått veta att det är hysteriskt att inte ta med handduk, ett naturligt val (om ens det) när man upptäcker att handduken förra gången blev kvar i packningen (vi talar ju om utomhusaktiviteter). “Gramjakt” är ju också en gångbar glosa, som om petandet med enstaka gram skulle kunna förklara de faktiska skillnaderna.
Min senaste fjälltur var 2014, jag tror det var 17:e sommaren i Norge. Turen tog 8 dagar och jag bar vid starten 13 kg - jag kunde ha klarat mig med mindre, t ex lämnat en påbörjad gasburk hemma. Hemkommen läste jag en artikel om “lättpackning” i Turist, och liksom tidigare betonade man hur mycket lättare allt blir om man övernattar i STF:s stugor. Man hade lyckats leta upp en vandrare som bar 26 kg för en veckotur, och kontrasterade detta, med pedagogisk grafik, mot den bekväma stugpackningen (turisten ifråga bar nog en del av hustruns packning, om det sas ingenting). Folk gör som de vill, men jag fann det ytterst oseriöst att framställa 26-kgs-packningen (ingen hysteri här?) som en typisk uppoffring för den större friheten.
Turist ges förvisso ut av STF, men behöver inte användas som reklambroschyr för det. Undras hur många som av slika artiklar avskräcks från tältturer i fjällen? Jag avskräcktes i många år av allt tal om 30-kgs-packningar; när jag en gång känt på en sådan tänkte jag, att det går väl att bära nån vecka, men hur är det med säkerheten på utsatta passager?
Nu domineras mitt vandrande sen nästan 30 år (jag började sent) av kontinentala turer. Av drygt 800 dagar har jag gått c:a 450 i Alperna och 150 i Pyreneerna. Jag har gått c:a 4 veckor de senaste somrarna, rekordet är 2010 och 2011 då jag gick 6. Med tanke på de långa resorna är det givet att jag eftersträvar viss längd, en form och ett tema. En vandring blir alltså en resa. Förra årets försommartur i Sydalperna varade, rätt typiskt, 19 dagar (2005 gick jag 31 dagar i Pyreneerna, men då var jag bara 60 år). Då handlar det om stigningar och nedstigningar på kanske 1000 meter, och etapplängder på 7-10 timmar (jag har blivit en smula långsam, speciellt utför) och 9 timmars sömn. Det blir en del påfrestningar. Av alla motiv att hålla packningsvikten nere är därför hälsan viktigast. Jag har problem med vänster knä (hopparknä), jag har en förbening i vänster hälsenefäste (löpskada), höger har opererats, och jag har därtill två buktande diskar i ländryggen. 2015 hade jag såna problem att jag några veckor kunde varken gå eller stå utan smärta.
Ett komiskt inslag i sådana här diskussioner (men inte denna gång) är alla beskäftiga råd om träning, t ex marklyft (JÄTTEBRA mot diskbråck) eller att gå träningsrundor hemma med extra tung packning för att på så vis “orka” bära tyngre på turerna (vilket GIVETVIS minskar slitaget på leder och senfästen). M a o för rätt många av oss handlar det inte om att “orka”; jag är nog hyfsat fit för en 72-åring.
Sen är det som nämnts säkerheten och smidigheten att hantera packningen på tåg och bussar (min högra arm är dålig efter en fallolycka). Något större behov av att ta med min vardag (dit f ö inte alkohol hör) har jag inte. Jag behöver inte förströ mig med böcker, med all natur omkring mig. Riktigt vad man ska med såg och yxa till vet jag inte - finns det tillåtna användningar? Kniv kanske behövs om man fiskar, vilket jag inte gör och vilket kanske inte ens är möjligt (i spanska Pyreneerna ser man ofta skyltar om “captura y suelta” eller, på katalanska, “sens mort”). Dessutom uppskattar jag enkelheten och överskådligheten i en lättare packning. Svårare att glömma något.
Nu tältar jag inte fritt varje natt (på den sydalpina turen blev det 10 fria nätter, 4 på camping och 4 under tak) och jag bär inte med mat för hela turen; det blir kanske 7 hela dagsportioner plus en del som kan vara svårt att få tag i, t ex fett mjölkpulver. Så jag provianterar. Passerar jag en stuga kanske jag tar ett lite mål mitt på dagen, vid camping kan det bli middag i byn och inköp av färskvaror till frukosten. Sådana möjligheter finns knappast i fjällen. Min längsta sydnorska tur varade 13 dagar och då provianterade (och campade) jag i Bjorli, i övergången mellan Dovrefjell och Reinheimen. 1998 gick jag 14 dagar i Nordnorge och Sverige, och fördelningen bas/mat var lärorikt pessimal - 20 kg kunde verkligen ha använts bättre. På de kortare turerna vill jag vara självförsörjande.
Den som är intresserad av mina praktiska lösningar, inte precis UL, kan konsultera
http://www.huthyfs.com/minpack.html