Packning. Viktmani.

(...) Ojojoj. Om du bara visste. Det var efter en diskussion med mina vänner jag brukar vandra med jag startade denna tråd. Dom sitter och räknar varje litet gram dom kan spara i vikt om dom borrar hål i sin gaffel/sked, klipper remmar av ryggsäcken, lägger pengar på svindyra lw produkter (som i många fall har sämre kvalitet än produkter som väger några gram mer) och kapar tandborstskaft tex. (...)
Tja, vi kan ju tycka vad vi vill om det meningsgfulla med det, men de kanske tycker det är en lika lika kul del av turen som du - hanterandet av dina träverktyg och jag - mitt tecknande/målande?

Principiellt är det faktiskt ingen skillnad; folk har haft konstigare hobbyer än så ;). Förutsatt att det verkar vara deras medvetna val och inte uppenbar oerfarenhet, och att de inte gör något skadligt för sig själva eller omgivningen, fattar jag fortfarande inte varför någon skulle lägga sig i, ens privat. Desto mindre bunta ihop alla som råkar ha en lätt packning till "lättpackare" och blåsa till principkrig.
Vilket i-landsproblem.

Med det sagt: med lite god vilja har ibland sådana trådar ändå utvecklats till givande, sakinriktade diskussioner om för- och nackdelar med det ena eller andra sättet att tänka kring utrustning och rutiner. T ex denna tråd, som startade på ett lika "principiellt" polemiskt sätt, men som åtminstone i vissa avsnitt utvecklades till en lärorik diskussion om hur folk packar sina ryggsäckar och varför.

"Nä, fy. Inget frystorkat här, tack. Men nu råkar det vara så att det inte bara blir godare, utan även lättare, om man fixar sin mat själv :)"
Då skulle jag gärna ha lite tips tack. :)
Frågan har dykt upp ett antal gånger på sistone, men eftersom det redan finns så många matnyttiga (ursäkta) trådar och artiklar på Utsidan, har jag förfallit till länksammanställningar i svaren för att underlätta sökandet. Så du kan börja med länklistan i post #5 i denna tråd. Du kan bortse från att just den tråden handlar om veggomat, länkarna är generella, men jag lägger till en som inte förekommer där, till en tråd om proteinrik torkad mat.
Men du blir rikt belönad om du söker runt själv utifrån dina egna preferenser.

PS I flera av de länkade inläggen hänvisar jag till äggpulver från Friluftsmat, men det är ett mycket dyrt sätt att slippa torka själv. Utsidanmedlemmen nilsanders (tack igen!) har dock nyligen tipsat om heläggpulver från MyProtein - där är kilopriset så rimligt att jag tänker slippa böket med egentorkning i framtiden.
 
Tja, vi kan ju tycka vad vi vill om det meningsgfulla med det, men de kanske tycker det är en lika lika kul del av turen som du - hanterandet av dina träverktyg och jag - mitt tecknande/målande?

Principiellt är det faktiskt ingen skillnad; folk har haft konstigare hobbyer än så ;). Förutsatt att det verkar vara deras medvetna val och inte uppenbar oerfarenhet, och att de inte gör något skadligt för sig själva eller omgivningen, fattar jag fortfarande inte varför någon skulle lägga sig i, ens privat. Desto mindre bunta ihop alla som råkar ha en lätt packning till "lättpackare" och blåsa till principkrig.
Vilket i-landsproblem.

Med det sagt: med lite god vilja har ibland sådana trådar ändå utvecklats till givande, sakinriktade diskussioner om för- och nackdelar med det ena eller andra sättet att tänka kring utrustning och rutiner. T ex denna tråd, som startade på ett lika "principiellt" polemiskt sätt, men som åtminstone i vissa avsnitt utvecklades till en lärorik diskussion om hur folk packar sina ryggsäckar och varför.


Frågan har dykt upp ett antal gånger på sistone, men eftersom det redan finns så många matnyttiga (ursäkta) trådar och artiklar på Utsidan, har jag förfallit till länksammanställningar i svaren för att underlätta sökandet. Så du kan börja med länklistan i post #5 i denna tråd. Du kan bortse från att just den tråden handlar om veggomat, länkarna är generella, men jag lägger till en som inte förekommer där, till en tråd om proteinrik torkad mat.
Men du blir rikt belönad om du söker runt själv utifrån dina egna preferenser.

PS I flera av de länkade inläggen hänvisar jag till äggpulver från Friluftsmat, men det är ett mycket dyrt sätt att slippa torka själv. Utsidanmedlemmen nilsanders (tack igen!) har dock nyligen tipsat om heläggpulver från MyProtein - där är kilopriset så rimligt att jag tänker slippa böket med egentorkning i framtiden.

Nått principkrig vill jag defenitivt inte ha. Jag har viktigare saker för mig. Däremot är det för mig intressant att veta hur människor tänker om detta ämne och då är det ju viktigt att jag själv delar mina tankar. Tack för länkarna och tipsen angående mat.
 
komfortpackare :)

Ja ok, komfortpackare, det var faktiskt en bra term, eller vad jag ska kalla det. Bättre än "tungviktare" ;)
Jag blev nyfiken på vad en motsvarande ryggsäck än min väger idag och hittade att de har minskat med över ett kg i grundvikt sedan jag köpte min, så bara där kan jag minska vikten med 1 kg. Sen vill jag nog även sträva mot att ha en mindre ryggsäck (än 90 L), även för längre vandringar, så jag behöver komprimera packningen mer.

I ett längre perspektiv strävar jag efter lättare packning, ekonomiskt sett så får det bli en stegvis process.

Så länge diskussionen är nyanserad utan påhopp så är den intressant och lärorik.
 
Oj, märker först nu att jag glömt att länka till den tråd om olika ryggsäcksval jag hänvisade till, som exempel på att även polemiskt astartade trådar kan utvecklas till något lärorikt. Här är den.
 
Själv är och förblir jag nog en lagompackare.

När jag skaffar nytt (vilket jag gör lagom ofta) så tittar jag lagom mycket på prislappen, lagom mycket på vikten och lagom mycket på övrig prestanda. (plus lagom mycket på utseende om det gäller kläder)

Inför varje tur lägger jag ned lagom stor ansträngning på att fundera över vad jag behöver ta med mig, och vilka prylar som får följa med i de fall jag har alternativ.

Matsäcken ägnas också lagom möda, givet att den ska mätta, smaka bra, hålla sig tills jag ska äta den, inte väga mer än nödvändigt och inte minst hinna förberedas under den tid jag har över mellan att jag börjar planera turen och att jag ger mig av.

Jag stoppar också ned lagom mycket onödigheter.

Om jag, väl på väg, upptäcker att jag packat lite mer än vad som är lagom så tar jag en lagom lång paus och lovar mig själv att packa lite mer lagom nästa gång.
 
Nermanader har uppfunnit ett bra ord. Komfortpackare.

Jag kan tyvärr inte ta åt mig äran till att ha uppfunnit ordet, det dök upp för flera år sen i nån diskussion om packvikter.

För mig är resonemanget rätt enkelt: Om jag kan göra packningen lättare, varför ska jag låta bli?

Visst finns det svar på den frågan:

1. Det blir för dyrt (ok, jag nöjer mig med tillräckligt lätt)
2. Jag tappar funktion (ok, den saken kan jag inte skippa, men kanske kan hitta en lättare variant)

Men om man resonerar "jag orkar att bära det jag har idag" så har jag svårt att se hur det kan vara lättpackning. Då låter man ju bli att göra packningen lättare fast man kanske hade kunnat det.

Och där kommer vi då in på de där grammen av att klippa bort onödigt remmar, borra hål i saker osv. Visst är det små vinster, men det är i princip "gratis" så varför ska man låta bli?
 
För mig framstår lättpackare minst lika fientliga som tungpackare då man hela tiden ska hävda att alla andra gjort felaktiga/onödiga val som tagit något som är tyngre eller något man tycker är onödigt. Låt var och en packa vad/hur de vill oavsett vilken "tro" de tillhör. Självklart kan man komma med tips på lättare/bra att ha-prylar men sluta pissa revir hela tiden!

De allra, allra flesta pekar inte finger åt vad andra bär med sig på turerna, men nog är det skillnad mellan dem som talar om "hets", "mani" och "hysteri" (när effektivt packande snarast kräver lugn eftertanke) och den attityd som jag funnit representativ för lättpackningsprofeter, t ex dessa båda:

http://www.fjaderlatt.se/2007/02/om-fjderltt.html

http://www.ultralightbackpacker.com

Vad en del av oss istället vänder oss mot är istället fördomsfullheten och slentrianen i många av de råd eller förmaningar som förekommer t ex i tidningar, böcker och butiker.

Utemagasinet har inlett ett ryggsäckstest med påståendet att en normal veckopackning i fjällen väger 20 kg. Grundsten hävdar - ännu i senaste upplagan - att packningen inför en Sarek-tur lätt springer upp i över 20 kg, utan hänvisning till turens längd.
När jag i en butik frågar efter vandringsskor, expediten frågar till vad, och jag svarar “fjällen, Alperna, Pyreneerna”, får jag svaret, “aha, du menar kängor” (och Utsidan hade nyss en artikel om en stugvandring i Österrike, med bildtext apropå kängor: “glöm allt annat”.)

När jag behövde en ny ryggsäck, helst minst ett halvt kilo lättare än den som nyss gett upp, presenterade expediten en åtskilligt tyngre och trodde sen att jag var intresserad debatt om saken (det gick inte att förklara att den som vill spara in, säg, 5 kg, inte kan göra det på en enda artikel). Och i Utemagasinet har man tidvis dömt ut alla säckar under 2,2 kg för deras klena bärsystem.

När jag städade bland mina böcker härförleden hittade jag någon skrift från STF om vandring, med bl a en del utrustningstips. Det var t ex bra att packa ned en träningsoverall att ha på lägret eller i stugan. Jättebra tips, men varför packa ned den, när man kan använda den på stigen också? Min är en vindoverall från Adidas, 400 gram och ungefär lika många kronor. Den värmer bra i tidiga morgontimmarna, sen åker ofta brallorna ned i säcken; då är det bra att de inte tar så mycket plats.

När någon här på Utsidan, inför en låglandsvandring, berättar att han kommer att behöva en 75-liters säck, för han ska ju ändå vara ute i fyra dygn, är åtminstone mitt bidrag att tala om att jag packat för 12 dagar i en 65-liters och kunde fått plats med mer, dock med viss tankemöda. Vad vdb gör av den informationen bryr jag mig inte om.

Osv.

Det är förresten lustigt att jämföra attityderna i Norden med dem på kontinenten. 2009 (jag var då knappt 65) övernattade jag på en stuga i Spanien samtidigt med en grupp ystra herrar från Mallorca. De gick mellan stugor och jag använde mest tält. När de frågade om min startvikt och jag svarade, himlade de med ögonen: ¡quince kilos! Det var inga veklingar, säkert minst 30 år yngre än jag, och de gick betydligt längre etapper,
men, ¡quince kilos!

I Alperna får jag ofta två kommentarer om min utrustning: väldigt tung ryggsäck och alldeles för lätta skor. Aldrig motsatsen!
 
För mig är resonemanget rätt enkelt: Om jag kan göra packningen lättare, varför ska jag låta bli?

Visst finns det svar på den frågan:

1. Det blir för dyrt (ok, jag nöjer mig med tillräckligt lätt)
2. Jag tappar funktion (ok, den saken kan jag inte skippa, men kanske kan hitta en lättare variant)

Men om man resonerar "jag orkar att bära det jag har idag" så har jag svårt att se hur det kan vara lättpackning. Då låter man ju bli att göra packningen lättare fast man kanske hade kunnat det.

Och där kommer vi då in på de där grammen av att klippa bort onödigt remmar, borra hål i saker osv. Visst är det små vinster, men det är i princip "gratis" så varför ska man låta bli?

Nja, det finns faktiskt ett svar till. "Orkar inte bry mig"

Ditt borrande och klippande är förvisso gratis räknat i kronor, men inte räknat i tid.

Jag upplever att det oftast är där (de väldigt konstruerade kategorierna) "lättpackare" och "tungpackare" pratar förbi varandra.

"Tungpackaren" är förstås inte dummare än att hen förstår att det (allt övrigt lika) är skönt med lättare packning, men så länge kroppen håller och inte protesterar alltför mycket vid slutet av dagen så gör den där "onödiga" ansträngningen inte så mycket.

Samma debatt dyker upp ibland när det gäller teknikträning för motionärer. Alla vet förstås att det går fortare och lättare att springa/cykla/åka skidor/åka skridskor med bättre teknik, men många är helt enkelt inte intresserade av att traggla övningar för att förbättra tekniken. (Vilket är helt obegripligt för den mer resultatinriktade)
 
Nja, det finns faktiskt ett svar till. "Orkar inte bry mig"
Då är man ingen "lättpackare" :)
"Tungpackaren" är förstås inte dummare än att hen förstår att det (allt övrigt lika) är skönt med lättare packning, men så länge kroppen håller och inte protesterar alltför mycket vid slutet av dagen så gör den där "onödiga" ansträngningen inte så mycket.
Det är möjligt, men en sån "tungpackare" var inte jag. Jag trodde helt enkelt att en packning måste väga så mycket, jag förstod inte hur lätt det var att minska packvikten med enkla medel. Jag "skröt" om att jag hade fjällvandrat med 35 kg startvikt, det var liksom "macho" att palla med det.

Det är ju så att i princip alla "lättpackare" en gång i tiden varit "tungpackare", så vi talar oftast utifrån egen erfarenhet. Men de som klankar ner på lättpackning utan att ha provat det själva talar oftast utifrån fördomar.
 
Vissa "ryggsäckspackare" kanske vill få med sig systemkamera/filmkamera med 2-3 extra objektiv, stativ, rails, fotoblixtar, batterier, solpanel etc. och böcker, mycket lyxmat, vin & whisky, nattradio, handespresso, kikare, tubkikare, teleskop, amatörradio, navigation prylar, jakt och fiske utrustning, verktyg för bushcraft eller teckning/målning prylar... sen kanske dessa också väljer rymliga tält, bekvämare sov utrustning och en camping stol, köksutrustning för gourmetkocken etc. listan kan göras lång...

Alla har vi olika mål av vad vandringen är och var den ska leda till... och vad vi vill få ut av den...

Själv använder jag allt från små och lätta ryggsäckar till stora och tunga och allt beroende på aktivitet, mål och syfte!

Mvh troswe
 
Oj, märker först nu att jag glömt att länka till den tråd om olika ryggsäcksval jag hänvisade till, som exempel på att även polemiskt astartade trådar kan utvecklas till något lärorikt. Här är den.

Hehe! Tycker du att jag var kritisk och provocerande i min trådstart. Bara mitt sätt att uttrycka mig. Inte illa ment.
 
Hehe! Tycker du att jag var kritisk och provocerande i min trådstart. Bara mitt sätt att uttrycka mig. Inte illa ment.
Inte alls. Vi verkar vara "förnuftspackare" bägge två, dvs tar med vad vi vill ha och struntar i vad andra klassar det som :). Det var därför jag tyckte det var förödande att glömma länka till den andra tråden, som ju startade mer tillspetsat (men blev ändå bitvis produktiv).
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg