Tja, vi kan ju tycka vad vi vill om det meningsgfulla med det, men de kanske tycker det är en lika lika kul del av turen som du - hanterandet av dina träverktyg och jag - mitt tecknande/målande?(...) Ojojoj. Om du bara visste. Det var efter en diskussion med mina vänner jag brukar vandra med jag startade denna tråd. Dom sitter och räknar varje litet gram dom kan spara i vikt om dom borrar hål i sin gaffel/sked, klipper remmar av ryggsäcken, lägger pengar på svindyra lw produkter (som i många fall har sämre kvalitet än produkter som väger några gram mer) och kapar tandborstskaft tex. (...)
Principiellt är det faktiskt ingen skillnad; folk har haft konstigare hobbyer än så . Förutsatt att det verkar vara deras medvetna val och inte uppenbar oerfarenhet, och att de inte gör något skadligt för sig själva eller omgivningen, fattar jag fortfarande inte varför någon skulle lägga sig i, ens privat. Desto mindre bunta ihop alla som råkar ha en lätt packning till "lättpackare" och blåsa till principkrig.
Vilket i-landsproblem.
Med det sagt: med lite god vilja har ibland sådana trådar ändå utvecklats till givande, sakinriktade diskussioner om för- och nackdelar med det ena eller andra sättet att tänka kring utrustning och rutiner. T ex denna tråd, som startade på ett lika "principiellt" polemiskt sätt, men som åtminstone i vissa avsnitt utvecklades till en lärorik diskussion om hur folk packar sina ryggsäckar och varför.
Frågan har dykt upp ett antal gånger på sistone, men eftersom det redan finns så många matnyttiga (ursäkta) trådar och artiklar på Utsidan, har jag förfallit till länksammanställningar i svaren för att underlätta sökandet. Så du kan börja med länklistan i post #5 i denna tråd. Du kan bortse från att just den tråden handlar om veggomat, länkarna är generella, men jag lägger till en som inte förekommer där, till en tråd om proteinrik torkad mat."Nä, fy. Inget frystorkat här, tack. Men nu råkar det vara så att det inte bara blir godare, utan även lättare, om man fixar sin mat själv "
Då skulle jag gärna ha lite tips tack.
Men du blir rikt belönad om du söker runt själv utifrån dina egna preferenser.
PS I flera av de länkade inläggen hänvisar jag till äggpulver från Friluftsmat, men det är ett mycket dyrt sätt att slippa torka själv. Utsidanmedlemmen nilsanders (tack igen!) har dock nyligen tipsat om heläggpulver från MyProtein - där är kilopriset så rimligt att jag tänker slippa böket med egentorkning i framtiden.