Bra diskussionstråd!
Jag tycker att det här är en jätterolig tråd att följa! Bra ämne att diskutera och ett bra diskussionsklimat, högt i tak tycker jag att det är, för det är många här som har många olika uppfattningar, men inga påhopp, skönt!
Jag kan säga att det är snart 12 år sen som jag gick min senaste "riktiga" fjällvandring, på 10 dagar i fjällen runt Nasafjäll. Efter det har jag haft uppehåll för det har dykt upp en massa annat i livet, som barn och sånt.
Men nu vill jag börja vandra mer igen. Jag har inte den senaste utrustningen direkt... Min sovsäck, en Caravan, fick jag när jag var 7 år tror jag, men den funkar ju fortfarande för mig. Sen har jag en mastodontryggsäck på 4,5 kg (Bergans Viking 90 L), sjukt tung säkert, men samtidigt sjukt bra bärsystem så vikten har aldrig bekommit mig, inget som jag har ifrågasatt tidigare i alla fall. Tält har jag nu lånat av mina föräldrar, gick en ensamvandring i somras och lånade deras HB Nallo 2 GT, också ganska tungt för en person.
Jag vill verkligen inte bära för tungt, jag vill gärna ta lärdom ifrån andra här på forumet när det gäller tänk kring packning och vikt. Det skulle vara häftigt att gå en 10-dagars vandring med en packning på mellan 10-15 kg, men jag är kanske inte där än. Det jag känner att jag kan börja med är tänket kring maten, det är det billigaste och lättaste att ändra på, prova att torka egen mat, lära mig att räkna ut flest antal kcal/gram mat m.m. Jag tänker att jag får börja med att ändra packningen först och sen köpa ny ryggsäck t e x.
Jag kanske inte kommer att bli en UL-vandrare själv, eller så blir jag det till slut, det går inte att veta i förväg hur framtiden kommer att bli, men jag vill gärna prova nya sätt och inte fastna i gamla hjulspår, bara för att "så har vi alltid gjort i vår familj" typ. Jag tar många av era synpunkter och tillvägagångssätt till mig och vill göra något av det som passar mig bra.
Så fortsätt med dessa diskussioner, det berikar!
Ha det gott!