Osäkerhet med uppblåsbara liggunderlag och vätskesystem?

Hej.
Jag har också en downmat och hade samma problem i början.
Men efter några gånger kom jag på att man skruvar ventilen så långt det går och sedan lite till. Dvs innan du pumpar på den ena ventilen så skruvar du den andra i botten ``vrid till ordentligt``. När Exped downmat är full skruvar du till även den andra ordentligt.
Du kanske vet detta redan, men det kan ta ett tag innan man fattar hur det funkar. Ett underbart skönt och tungt liggunderlag enligt mig.
Daniel

Tack! Ska givetvis testa detta omgående. Jag har ju så klart för mig att jag drar åt ventilerna tillräckligt, men alltså kanske inte riktigt tillräckligt.

Jag har börjat ifrågasätta pålitligheten ...
på det stora hela anser jag att modern utrustning funkar bra, men det där är ju en balanspunkt som var och en måste välja själv. Sover du bättre när du ligger mjukt och oroar dig för punktering, eller när du ligger hårdare men med en sak mindre att oroa dig för? Det är ju nästa alltid motstridiga kvar mellan vikt, komfort och slitstyrka.
. ...Det medföljer ju ett lagningskit, ..
En stav smältlim är ett bra komplement för fältmässiga reparationer. Värmes över öppen låga tills lagom kladdighet uppnås varefter man med viss kraft stryker av lite lim mot hålet. Förutsätter dock att man lyckats lokalisera läckan. Skulle staven börja brinna är det ingen katastrof heller, och man kan mycket väl utnyttja tillfället och låta dropparna falla på läckan istället. Dock får man då med en del sot som ger en fulare lagning.

... vätskesystemet, Source H2O ..klämdes ... Det blev ett märke ..inte särskilt roligt att få hela packningen i ryggan dyblöt. En skada på en vattenpåse är ju heller inte otänkbar av andra anledningar, och vad gör man då om man är ute på fjällvandringen med stort F?
Överlag måste jag säga att vattenpåsar är väldigt tåliga, det tog år av regelbundet knycklande innan min första Platypus började läcka. Är temperaturen över noll så får man väl hänga vattenpåsen på utsidan av säcken och låta den droppa bäst den vill. Är det under noll så får man försöka lägga den löst i säcken inuti en annan plastpåse. Små hål läcker inte mycket om inte påsen står under tryck.
Dessutom har jag vintertid lagt märke till att det blir kondensbildning på utsidan av påsen när jag fyllt den med vatten och stoppat den i säcken, något jag aldrig haft problem med när jag använt flaskor.

På den punkten är ju fysiken omutlig, kondens bildas på kalla ytor oavsett om de är flaskor eller påsar(om luftfuktigheten så tillåter). Gissiningsvis så kan flaskan vara lite mer isolerande än påsen, vilket då skulle göra mekanismen lite mer framträdande på påsar än på flaskor. Hemmavid borde problemet kunna minskas om man fyller med vatten som är lite ljummet istället för ur kallvattenkranen.

Jag dricker oftare och i mindre klunkar när jag bara behöver smutta lite från slangen än när jag måste korka upp en flaska. Hur mycket det egentligen betyder i form av prestanda och välmående är ju svårt att säga, men jag har svårt att se något negativt i det.
Har jag flaska så har jag en tendens att vänta för länge och då "överdricker" jag när jag väl plockar fram flaskan, och då verkar det som om överskottet bara rinner rätt igenom.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Heldottir Liggunderlag för XTRA stora människor Utrustning allmänt 4
pysen78 Uppblåsbara snöskor Utrustning allmänt 3
Wotan88 Liggunderlag och R-Värde Utrustning allmänt 1
Gettan Liggunderlag längre än tält. Utrustning allmänt 13
Kanii Hållbara slutna cell-liggunderlag? Utrustning allmänt 11
hgo Halkiga liggunderlag. Utrustning allmänt 9
Airfoil Liggunderlag - en djungel? Utrustning allmänt 7
mied93 Fjällmark Airbed Lite Utrustning allmänt 7
salvion Råd sökes om, Liggunderlag, Sovsäck för nybörjare Utrustning allmänt 20
Sverker G Uppblåsbart liggunderlag Utrustning allmänt 19
Sverker G Hjälp med sovsäck och liggunderlag Utrustning allmänt 5
Askel Sy ett delaminerat liggunderlag, går det? Utrustning allmänt 1
danisko Funderingar kring ryggsäck och liggunderlag Utrustning allmänt 43
Kajsa-Warg Liggunderlag, pris kontra komfort Utrustning allmänt 7
henke.lofgren Försvarets liggunderlag, var köpa?? Utrustning allmänt 5
avslutatmedlemskap160620 Liggunderlag bår Utrustning allmänt 9
seved1 Liggunderlag Utrustning allmänt 11
mxsr Bekvämt liggunderlag Utrustning allmänt 18
HåkanW Läckande Exped liggunderlag Utrustning allmänt 6
hiko liggunderlag Utrustning allmänt 2
Grisstian Liggunderlag på löpmeter Utrustning allmänt 2
KillerKaninen Liggunderlag Utrustning allmänt 6
miklagard Gult Liggunderlag?? Utrustning allmänt 3
Onedge Isolerande Liggunderlag ! Utrustning allmänt 13
pappamys isoleringsförmågan hos liggunderlag? Utrustning allmänt 8
loving Själv uppblåsande mot standard liggunderlag Utrustning allmänt 23
valiant Liggunderlag Utrustning allmänt 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg