Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan. Om du inte vill slå av annons­blockering kan du istället stödja oss genom att teckna ett Plusmedlemskap - då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!

Osäkerhet med uppblåsbara liggunderlag och vätskesystem?

Jag har börjat ifrågasätta pålitligheten med uppblåsbara madrasser och vätskesystem. Min önskan med detta inlägg är att få lufta mina funderingar och att få ta del av andras "filosofi" kring dessa "moderniteter".

I våras hängde jag på och skaffade en uppblåsbar madrass med dun i, en Exped Down Mat 7. Det visade sig att den läcker luft. Sålunda har jag vaknat mitt i natten och funnit att jag i princip ligger direkt på backen. Har undersökt den utan att kunna finna någon skada eller synligt hål. Det medföljer ju ett lagningskit, men om man inte vet var man ska sätta lappen, hur kul är det? Återstår nedsänkning i vatten, men vågar man riskera att få in vatten inuti? Jag vågar inte. Har ännu inte reklamerat madrassen, men tänker förstås göra det.

Idag hade jag, klantigt nog erkänner jag villigt, hängt upp vätskesystemet, Source H2O på tork, så att det klämdes när min 3-åring slängde igen dörren. Det blev ett märke och även om det inte gick hål, så frågar jag mig om jag vågar lita på att det håller. Materialet har ju just där börjat mattas ut. Det vore inte särskilt roligt att få hela packningen i ryggan dyblöt. En skada på en vattenpåse är ju heller inte otänkbar av andra anledningar, och vad gör man då om man är ute på fjällvandringen med stort F? Dessutom har jag vintertid lagt märke till att det blir kondensbildning på utsidan av påsen när jag fyllt den med vatten och stoppat den i säcken, något jag aldrig haft problem med när jag använt flaskor.

Med dessa mina erfarenheter i bagaget har jag allvarligt börjat överväga mer beprövade lösningar, som klassiska liggunderlag och vattenflaskor. Har ni funderat över det här och hur tänker ni i så fall? Tacksam för respons!

Att kolla ditt exped lär ju inte vara så svårt, ner med det i vattnet. Det lär knappast läcka in vatten om hålet är så mikroskopiskt att det inte syns...fast jag skulle tippa att det är ventilen som läcker, har du skruvat till den ordentligt..? MItt eget Exped funkar i alla fall kanon och har aldrig haft punka på något av miona uppblåsbara underlag tidigare heller.

Men på vinterturen tar jag alltid med ett trekvartslångt standardunderlag, utifallatt ;)...

Vattenpåse, har aldrig haft problem med några av mina. Jag förvarar alltid packningen i en sopsäck eller motsvarande, så även om den skulle läcka så gör det inget. Att det blir kondens är ju naturligt, kall yta som kyler luft.

Jag använder vattenpåse när jag springer med ryggsäck (förbaskat praktiskt) eller när jag ska vandra i marker där det inte finns så mycket drickbart vatten i bäckar och sjöar. Annars inte.

//J

Jag skulle då inte avbryta (om det inte är jäkligt nära starten så jag snabbt kan ordna nytt underlag ) en 2 veckors tur för att jag tvingas ligga lite obekvämt... men det är ju jag det :)

Handlar inte bara om att ligga bekvämt, isolering från markkylan ser jag som prio 1 när det gäller liggunderlag. Då kan ett trasigt liggunderlag få rätt jobbiga konsekvenser, speciellt under sensommar i fjällen då vädret kan vara minst sagt omväxlande.

Handlar inte bara om att ligga bekvämt, isolering från markkylan ser jag som prio 1 när det gäller liggunderlag. Då kan ett trasigt liggunderlag få rätt jobbiga konsekvenser, speciellt under sensommar i fjällen då vädret kan vara minst sagt omväxlande.

Jaha men säg att du är 5 mil från start och 5 mil från mål när underlaget går sönder.... hur avbryter du då? Då ligger du obekvämt, men du ligger faktiskt inte illa till :) Här utgår jag från att vi inte pratar vintertur, fast då har du ju iaf dubbla underlag med dig så...

Hej.
Jag har också en downmat och hade samma problem i början.
Men efter några gånger kom jag på att man skruvar ventilen så långt det går och sedan lite till. Dvs innan du pumpar på den ena ventilen så skruvar du den andra i botten ``vrid till ordentligt``. När Exped downmat är full skruvar du till även den andra ordentligt.
Du kanske vet detta redan, men det kan ta ett tag innan man fattar hur det funkar. Ett underbart skönt och tungt liggunderlag enligt mig.
Daniel

Vätskesystem

är förvisso en modepryl och det finns en hel del nackdelar men punkarisk räknar jag inte dit. Detta trots att en påse från Salomon som jag köpte för kanske 10 år sedan gav upp av ålderssvaghet och då läckte det vill jag minnas.

Jag ser vätskesystem som praktiskt att bära eftersom vikten hamnar nära kroppens tyngdpunkt och temperaturen på vätskan blir ofta bra när det är kyligt väder. Lite opraktiskt när det fryser dock.

Av de system jag testat är Source favoriten för närvarande.

Thure

Jaha men säg att du är 5 mil från start och 5 mil från mål när underlaget går sönder.... hur avbryter du då? Då ligger du obekvämt, men du ligger faktiskt inte illa till :) Här utgår jag från att vi inte pratar vintertur, fast då har du ju iaf dubbla underlag med dig så...

Har jag sagt att jag ska avbryta? Att ligga obekvämt kan jag ta, men i fjällen där natttempen svängde från +5 grader till -8 grader på ett dygn så blir problemet snarare kylan. Det var tillräckligt kallt i min -3 sovsäck på ett therm-a-rest, att ligga där utan liggunderlag skulle förmodligen bli jäkligt kallt. Nog skulle man kunnat löst det genom att sova på ryggsäcken å diverse grejer vi hade med oss, men det hade blivit bökigt.

Har jag sagt att jag ska avbryta? Att ligga obekvämt kan jag ta, men i fjällen där natttempen svängde från +5 grader till -8 grader på ett dygn så blir problemet snarare kylan. Det var tillräckligt kallt i min -3 sovsäck på ett therm-a-rest, att ligga där utan liggunderlag skulle förmodligen bli jäkligt kallt. Nog skulle man kunnat löst det genom att sova på ryggsäcken å diverse grejer vi hade med oss, men det hade blivit bökigt.

Det blev fel, trodde det var Nermander jag citerat :cool:

Har man luftfyllt liggunderlag är det ju inte fel att dessutom ha ett sittunderlag. Det finns ju såna som rimligen t o m borde vara OK för den UL-beroende.

Har man ett sånt (eller flera om man nu inte är solo) så är de ju en bra början till ett obekvämt, men någorlunda isolerande underlag.

Kan dock bekräfta att liggunderlaget har stor betydelse(, vilket kanske är överinformation).

Tältade för nåt år sedan på vårvintern, kanske 10-15 minus, hade själv rätt dålig sovsäck och kompisen hade en bättre säck. Jag stängde min noggrant och hade mössa osv, och frös bara lite i komforthänseende.

Kompisen frös dock redigt i sin vintersäck, men på sitt sedan länge pyspunkterade Thermarest. Just ja, själv sov jag då på ett lagom pumpat Downmat 9...

Dock vill jag väl inte överdriva RISKEN med att frysa lite. Ett Thermarest kanske faktiskt värmer bättre än ett Downmat om båda är punkterade (enda pluspoängen jag ka tänka mig till TR), och det punkterade underlaget ihop med sittunderlag, ytterkläder, granris, vass, halm, whatever, bör kunna ge en dräglig sömn.

Att rycka på axlarna och försöka sova direkt på tältgolvet om man har punka på underlaget skulle jag dock inte rekommendera.

avslutad210712

Gäst
....I våras hängde jag på och skaffade en uppblåsbar madrass med dun i, en Exped Down Mat 7. Det visade sig att den läcker luft. Sålunda har jag vaknat mitt i natten och funnit att jag i princip ligger direkt på backen. Har undersökt den utan att kunna finna någon skada eller synligt hål. Det medföljer ju ett lagningskit, men om man inte vet var man ska sätta lappen, hur kul är det? Återstår nedsänkning i vatten, men vågar man riskera att få in vatten inuti? Jag vågar inte. Har ännu inte reklamerat madrassen, men tänker förstås göra det...

...Med dessa mina erfarenheter i bagaget har jag allvarligt börjat överväga mer beprövade lösningar, som klassiska liggunderlag och vattenflaskor. Har ni funderat över det här och hur tänker ni i så fall? Tacksam för respons!...

Köpte två Exped Downmat i våras och det ena läckte. Inga som helst problem att hitta var det läckte, bara att pumpa upp underlaget och ner med det i badkaret. För mig läckte det där ventilens infästning är som smalast. Bara att skicka tillbaka det till leverantören så fick jag ett nytt och enligt dem var det inte alltför ovanligt. bara en nyfiken fråga - åkte du ut på fjälllet utan att ha kollat liggunderlaget innan?

Många säger att vätskesystem är så smidiga jämfört med flaskor men med tanke på hur bra nät-fickan på våra Osprey-säckar fungerar så ser jag ingen som helst vinst med ett vätskesystem. Finns en invändig ficka på våra säckar för vätskesystem men de åkte ut i samma ögonblick som vi fick hem säckarna.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Heldottir Liggunderlag för XTRA stora människor Utrustning allmänt 4
pysen78 Uppblåsbara snöskor Utrustning allmänt 3
Wotan88 Liggunderlag och R-Värde Utrustning allmänt 1
Gettan Liggunderlag längre än tält. Utrustning allmänt 13
Kanii Hållbara slutna cell-liggunderlag? Utrustning allmänt 11
hgo Halkiga liggunderlag. Utrustning allmänt 9
Airfoil Liggunderlag - en djungel? Utrustning allmänt 7
mied93 Fjällmark Airbed Lite Utrustning allmänt 7
salvion Råd sökes om, Liggunderlag, Sovsäck för nybörjare Utrustning allmänt 20
Sverker G Uppblåsbart liggunderlag Utrustning allmänt 19
Sverker G Hjälp med sovsäck och liggunderlag Utrustning allmänt 5
Askel Sy ett delaminerat liggunderlag, går det? Utrustning allmänt 1
danisko Funderingar kring ryggsäck och liggunderlag Utrustning allmänt 43
Kajsa-Warg Liggunderlag, pris kontra komfort Utrustning allmänt 7
henke.lofgren Försvarets liggunderlag, var köpa?? Utrustning allmänt 5
avslutatmedlemskap160620 Liggunderlag bår Utrustning allmänt 9
seved1 Liggunderlag Utrustning allmänt 11
mxsr Bekvämt liggunderlag Utrustning allmänt 18
HåkanW Läckande Exped liggunderlag Utrustning allmänt 6
hiko liggunderlag Utrustning allmänt 2
Grisstian Liggunderlag på löpmeter Utrustning allmänt 2
KillerKaninen Liggunderlag Utrustning allmänt 6
miklagard Gult Liggunderlag?? Utrustning allmänt 3
Onedge Isolerande Liggunderlag ! Utrustning allmänt 13
pappamys isoleringsförmågan hos liggunderlag? Utrustning allmänt 8
loving Själv uppblåsande mot standard liggunderlag Utrustning allmänt 23
valiant Liggunderlag Utrustning allmänt 1

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg