Optimuskök

Vi ska köpa ett multibränlsekök och funderar lite på vad man ska "titta på". Vad är viktigt och mindre viktigt? Vi har tittat på Optimus Nova - någon som har erfarenhet av det? Fördelar/nackdelar? Optimus kontra MSR? Många frågor...

Tar tacksamt emot tips av alla slag =)!

MSR XGK II

Jag har ett MSR XGK II, och det är jag helnöjd med, extremt tåligt, jag har misshandlat det svårt, när jag har ramlat omkull osv, men det tål det mesta verkar det som. Har aldrig strulat.
Men, den låter som ett flygplan.
/Daniel

Nova

Jag har kört mitt Nova ganska hårt i ca 2 år och är grymt nöjd.
Litet och nätt men känns ändå gediget på något vis. Lättmekat och lättskött.
Inte det tystaste köket på marknaden men betydligt bättre än andra "reaplan".

Hälsningar

Bengt

skulle ha läst frågan först!

rakel; sa:
Vi ska köpa ett multibränlsekök och funderar lite på vad man ska "titta på". Vad är viktigt och mindre viktigt?

Ska du bara köra på ren och fin bensin eller lysfotogen kanske det inte spelar så stor roll men finns risken att du kanske får tag i "skitigare" bränslen borde "lätt att plocka isär och göra rent" vara en viktig parameter. Novan har dessutom en magnetisk rensnål som gör att man kan "sota" under gång.

Titta lite på vad som menas med "multibränsle", Novan går t ex inte på sprit.

Köket skall vara stabilt och stadigt när benen har vikts ut. Kokkärlen skall ha en rejäl "plattform" att stå på.

Vindskydd kan man köpa till eller göra själv (av aluminiumfolie).

Ni kanske redan har ett Trangiakök och då kan det vara intressant att veta om man kan sätta det nya köket i Trangiats vindskydd.

Reglaget skall vara lätt att finjustera.

Lycka till

Bengt

Till vad...?

rakel; sa:
Vi ska köpa ett multibränlsekök och funderar lite på vad man ska "titta på". Vad är viktigt och mindre viktigt? Vi har tittat på Optimus Nova - någon som har erfarenhet av det? Fördelar/nackdelar? Optimus kontra MSR? Många frågor...

Tar tacksamt emot tips av alla slag =)!

...eller snarare vilken årstid? Jag har använt Nova två år men bara på sommaren eftersom jag inte tycker effekten har räckt till på vintern (vilket kanske förklaras av att jag är van vid blåslampan Kap-Arktic som vinterkök ;-). Som bränslesnålt och lätt bensinkök på sommaren har det funkat utmärkt. Eftersom köket är optimerat för bensin och bara har ett munstycke är det inte lika bränslesnålt på fotogen tyvärr.

Senaste vinterturen testades ett Omnifuel från Primus istället. Jag gillar det köket mer och mer, det har effekt helt i nivå med Kap utan att vara lika tungt att bära. Omnifuel har också olika munstycken för fotogen, bensin och gas vilket bör ge bättre bränsleoptimering, inbillar jag mig. Fotogen bränner det i alla fall med mkt bra effekt och verkningsgrad.

Om köket ska gå som vinterkök tycker jag att även bullret bör vägas in. Omnifuel med kastrullen på bullrar absolut minst av alla koppkök jag hört och stör inte alls när man sitter och smälter snö och lagar mat på vintern. Nova bullrar klart mindre än
t ex MSR XGK eller Dragonfly men är ändå bullrigt nog för att man ska lägga märke till det om man sitter ett par timmar varje dag. Spelar mindre roll om man lagar snabbkokade sommarrätter förstås :).

Mvh,

J

Jag har egentligen använt mitt OmniFuel alldeles för lite för att säga ngt om hur pålitligt det är.
Egenskapen jag fastnade för var att man kan köra det både på flytande bränsle och gas. Det är värt mycket för mig. Å andra sidan har jag fortfarande fantomsmärtor i plånboken... :)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Henrik_J Vad är detta för Optimuskök? Kök och brännare 7

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg