Om man inte når toppankaret...

Varför klipper ni inte er karbin direkt i maillonen? Om det nu är ett problem..

Helt enkelt för att många använder en "biltema" bailbiner och den kan vara mentalt svår att lita på om man ska dra på för att ta sig en rejäl flygtur... Jag litar 100% på en biltema biner för min egen kroppsvikt om den är typ 8mm gods, men inte att falla i och inte om den sitter där sen tidigare...

Förövrigt min egen syn:
Jag har själv lämnat nån bailbiner och några gamla karbiner, men föredrar Texas rope trick eller att fira av i en bit slinga istället då det inte lämnar spår eller är enklare att rensa för den som kommer efter, även om dom blåser onsighten då... Fifilösningen gillar jag inte, men det är mest för att jag är lite feg av mig, det är lätt att råka avlasta en fifi om det inte är hängande firning.

Att ta sig vatten över huvudet är ju annars hela idén med sportklättring, klättrar man inte över sin nivå så utvecklas man inte... Och många gånger så går det inte att som på våra små skitklippor i Sverige att fira sig ned ovanifrån. Då blir man helt enkelt tvungen att välja vad man ska lämna... Sportklättring tycker jag många gånger handlar lika mycket om att logga flygtid som att ta sig upp, jag har försökt börja överföra det till traden också, men psykar ut hårt emellanåt!
 
Varför klipper ni inte er karbin direkt i maillonen? Om det nu är ett problem..

I de flesta snabblänkar ryms ingen modern karbin, och som pajoon påpekar så är många snabblänkar som lämnas inte godkända för klättring, eller någon annan form av levande last. Det har faktisk skett en del olyckor när snabblänkar av låg kvalitet öppnat sig vid avfirning, så jag har ingen som helst plan på att klippa en godtycklig snabblänk och falla i den.

Sitter den en riktig klätter-kabbe i bulten så klipper jag kortslingan direkt i kabben om jag är i för pressat läge för att klippa kortisen under karbinen.
 
så det minsta man ska plikta om man verkligen tar sig vatten över huvudet är en fullstyrkekarbin.

fair enough - man sätter ingen i klistret och den som städar får något för besväret.
och det svider tillräckligt för att man ska anstränga sig ordentligt innan man ger upp :)
 
Hejsan,

Blir fundersam över varför inte vår metod har nämnts, jag tycker den är klockren!

1. Skaffa 7-8 meter mjukt tubband, ha den med när ni klättrar, men inte nödvändigtvis på klättraren då den tar lite plats. Den kan skickas upp till klättraren.
2. När förste man fastnar och inte kommer längre så fäster han fast sig med en karbin och typ 60 cm slinga i bulten. (det har man ju vanligen med sig när man klättrar)
3. Han fortsätter att vara inknuten och säkraren fortsätter säkra.
4. Han trär igenom sitt tubband genom bulten och knyter ihop ändarna.
5. Han fäster sin repbroms i tubbandet och lossar sin slinga och firar ner sig själv till nästa bult, samtidigt som säkraren tar hem.
6. Gör om proceduren vid nästa bult.

På detta sätt slipper man hoppa mellan bultarna om det är otäckt och man riskerar bara att falla mellan två bultar.

/Millan
 
Kanske borde ha skrivit också att man bara i värsta fall, om bulten fallerar riskerar att falla mellan två bultar.

Kanske bra att tillägga att tubbandet klarar detta för det är mjukt, inga problem. Skulle aldrig trä ett rep igenom en bult.

Jag tycker man ska klättra på sin gräns, hur blir man annars bättre?

Om möjligt kan man förståss också gå upp till toppen, fira ner och rensa.

Millan
 
Hejsan,

Blir fundersam över varför inte vår metod har nämnts, jag tycker den är klockren!

1. Skaffa 7-8 meter mjukt tubband, ha den med när ni klättrar, men inte nödvändigtvis på klättraren då den tar lite plats. Den kan skickas upp till klättraren.
2. När förste man fastnar och inte kommer längre så fäster han fast sig med en karbin och typ 60 cm slinga i bulten. (det har man ju vanligen med sig när man klättrar)
3. Han fortsätter att vara inknuten och säkraren fortsätter säkra.
4. Han trär igenom sitt tubband genom bulten och knyter ihop ändarna.
5. Han fäster sin repbroms i tubbandet och lossar sin slinga och firar ner sig själv till nästa bult, samtidigt som säkraren tar hem.
6. Gör om proceduren vid nästa bult.

På detta sätt slipper man hoppa mellan bultarna om det är otäckt och man riskerar bara att falla mellan två bultar.

/Millan

Annars borde det gå att sätta en slinga du kan arbeta från,

dra en slinga (sydd/knuten) genom bulten,

dra repet genom slingan så att det hänger på mitten,

dra tillbaka en tredjedel av repet så du får en ände i handen. (här tappar vi delar av repets längd,

men ibland räcker detta, annars får du fästa arbetsslingan i en bult längre ner och göra om detta)

Fäst repänden som du har i handen i öglan på slingan som knuten/sömmen sitter på med valfri
knut.

Be andramannen göra stoppknut med ena änden och det dubbla repet som hänger nere vid honom.

Fira ner, plocka QD's.

Dra ner repet genom att dra i den LÅNGA änden som sitter knuten i ena öglan på slingan

TJO så är du nere utan att ha lämnat något, slingan får du nämligen ner med repet.


Jag skulle gärna visa om jag hade något ritprogram, men jag hoppas att ni förstår, eventuellt att någon kan rita upp det eller förklara bättre.

Jag har själv aldrig testat detta, men det slog mig nu som en möjlig lösning.
Eller är det något jag inte tänkt på?
 
Så. Hittade nåt på internet... Ursäktar min ritförmåga med att jag har touchgrej på datorn

Rep 1 sitter i firningsslinga (röd) du sitter i en arbetsslinga med karbiner i bulten så du kan arbeta.

Fira ner på rep 2 och 3.

genom att dra igenom repet genom att dra i rep 2 får du med slingan (röd) ner.


Jag tycker dock att det är läskigt att hänga i en slinga även om den sitter med karbiner i bult, men det har inget med hållbarhet på slingor vid fall (den är spänd) eller så, utan jag gillar inte att hänga i något kort på en vertikal vägg.
 

Bilagor

  • sketchy.pdf
    136.7 KB · Visningar: 202
  • sketchy.jpg
    sketchy.jpg
    14.5 KB · Visningar: 489
Senast ändrad:
Smart lösning Luluck!
Men risken är stor att du brännskadat slingan när du drar ner repet, så slingan bör nog kasseras efteråt. Det är väl av samma anledning man aldrig ska fira av från gamla slingor man hittar hängande på långturer.
 
Smart lösning Luluck!
Men risken är stor att du brännskadat slingan när du drar ner repet, så slingan bör nog kasseras efteråt. Det är väl av samma anledning man aldrig ska fira av från gamla slingor man hittar hängande på långturer.

Jag skulle inte använda den slingan något mer i alla fall!
 
Visst, det må vara så, men vad kostar nylonslingor på meter? Det är lika billigt som att fira av på en snabblänk, men utan skräp...
 

Liknande trådar