Om man inte når toppankaret...

Visst, det må vara så, men vad kostar nylonslingor på meter? Det är lika billigt som att fira av på en snabblänk, men utan skräp...

Någon tjuga metern, och man lär kunna klara sig på 30-40 cm per gång man måste göra tricket, så absolut att det är billigt och ett mycket bra sätt. Det var svarare på hur svaret om brännskadad slinga var formulerad som gjorde att jag misstog (?) det för en fråga!

Finns det något "minimum" för vilken storleken det bör vara på snabblänken om man skall fira från den när det skiter sig? Låter ju absolut smidigast att lämna en snabblänk ialf, i stället för en dyrare karbin eller slinga...

Den som kört fast och ändå ska strula, kan väl välja nåt som är smidigare för den som kommer senare och ska göra en OS men där marginalen inte tillåter att man samtidigt demonterar snabblänkar.
Jag har all förståelse för att man vill fira av, men tycker nog att man får rensa efter sig i så fall. Gör man det kan man förstås enklast använda en karbin.

Att fira av från en ensam bult... ja i Nissedal ser en och annan firningspist ut så. Minns fortfarande med en rysning första gången jag var där och klättrade i Trollhaugen. Vi var tre i laget som kom upp till en stand bestående av en Petzl Longlife och inget mer. Samtidigt mötte vi fyra pers på väg ner. Så en kort stund var vi sju pers som satt i den bulten... tack o lov hängde vi inte, det var en bekväm standplatshylla på ett sva men ändå, det kändes inte ok.

En bult håller för hur mycket som helst. Visst två punkter i all ära, men att fira av ifrån en bult belastar inte bulten med så stora krafter. Att hänga 7 personer i en bult belastar inte bulten mycket mer än ett större fall med tjockt gammalt rep och säkrare som har en grigri ,och har ni någonsin sett ett fall där en bult har lossnat? Jag tror inte en bult lossnar om man hänger sju personer i den.

Vet man inte hur man retirerar ifrån en för svår sportled kanske man borde gå en kurs i utomhusklättring/sportklättring

Den som kört fast och ändå ska strula, kan väl välja nåt som är smidigare för den som kommer senare och ska göra en OS men där marginalen inte tillåter att man samtidigt demonterar snabblänkar.
Jag har all förståelse för att man vill fira av, men tycker nog att man får rensa efter sig i så fall. Gör man det kan man förstås enklast använda en karbin.

Nej givetvis bör man plocka upp efter sig, har inga avsikter att lämna kvar någonting på en klippa.

Rent teoretiskt, om man nu kommer fram till en bult där en snabblänk sitter och blockerar, kan man inte bara klippa i länken? En snabblänk som denna: http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=C2GO7 håller 25kN precis som ex denna bult http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=1609. +/- 0?

Det är ofta inte 65-kronorslänkar man hittar utan 11-kronors biltema/claesohlsson man hittar ute. Lämna lite repsnöre istället? Kostar väl någon tia, inga problem för efterkommande osv.. Finns ibland på selen i form av prussik..

Ett alternativ borde väl vara att dra lite slinga genom bulten, dra en snabblänk i slingan och sen bli nedsänkt från snabblänken? Visst, man lämnar ju skräp, men det är skräp som inte borde innebära någon risk för karbinknäckning i alla fall!

Finns det något "minimum" för vilken storleken det bör vara på snabblänken om man skall fira från den när det skiter sig? Låter ju absolut smidigast att lämna en snabblänk ialf, i stället för en dyrare karbin eller slinga...

Om jag lyfter lite priser från addnature så kostar den billigaste snabblänken 29 spänn. För 10 spänn mindre (19 spänn) får du en meter plattband specat för 1350 kg, vilket du dessutom borde kunna göra åtminstone 3 styck rope-trick-uppsättningar med (eller bara en liten ögla att fira av från), vilket innebär att det kostar 4.5 gånger mer att fira av från snabblänk än från plattband...

Rent teoretiskt, om man nu kommer fram till en bult där en snabblänk sitter och blockerar, kan man inte bara klippa i länken? En snabblänk som denna: http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=C2GO7 håller 25kN precis som ex denna bult http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=1609. +/- 0?

Frågan är hur mycket du vill satsa på att snabblänken är i brukbart skick för att fånga ett fall? Det rör sig ju oftast inte om syrafasta konstruktioner, som det är med borrbultar... Dessutom fanns det ju nånstans tidigare i tråden lite rön om att snabblänkar kan få borrbultarna att rosta snabbare pga vad-sjutton-den-där-kemiska-processen-nu-heter.

Okey, intressant läsning. Har inte klättrat speciellt länge och där av aldrig hamnat i någon sits där jag behövt firat av, men förr eller senare stöter man väl på det scenariot. Hittills jag har endast klättrat på ställen där man kan komma upp till toppen från andra håll, fira därifrån och få med sig alla prylar ner igen.

Intressant att höra hur ni andra löser det. Har inte kikat på så mycket på priser för material till det ändamålet heller. Förstår dessutom att det kan vara mycket svårt att bedöma vilken kvalité det är på en snabblänk som sitter samt dessutom ens bedöma vad den är byggd att hålla för. Syns kanske inte på utsidan om det är en biltema eller addnature-länk precis... :)

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg