Om man inte når toppankaret...

Om du ändå kan fira uppifrån så krångla inte till det, bara åk ner till marken och åk sedan upp och rensa, går ju fortare?

Exakt! Man sitter alltid i bulten under och kan inte falla längre än ned dit.

Om man kan fira uppifrån så är ju det det bästa. Men om man exempelvis är i Spanien eller Grekland och klättrar så går det oftast inte att gå runt.

Millan

Camillas variant var intressant. Inte så dumt om man skall ner bara några bultar, tex. Dessutom tror jag inte att hon gör sig beroende av endast en bult, eftersom hon ju är säkrad med repet hela tiden i nästa bult nedanför, eller hur Camilla? (Sen tycker jag inte att det är fel att lita på en enda bult om man bedömer den som hel och fin, i de få fall då det kan bli nödvändigt, särskilt inte då jag redan hängt i den en stund och den hållit.)

I övrigt har den här tråden övertygat mig om att jag skall slänga min sket-tunga, högkvalitativa, dyra, grova snabblänk som jag aldrig använder, och som tydligen skulle kunna vara farlig för andra. Pinsamt att den suttit på selen i flera år.

Personligen kommer jag framgent att lämna en vanlig karbin och helt enkelt låta mig firas ner. Och sedan rensa karbinen uppifrån eller från sidan eller med hjälp av en überstark sportklätterprinsessa från Göteborg! Och om inte det går - hur mycket är min äldsta karbin egentligen värd efter tio års bruk, och hur ledsen blir den som hittar den?

Jag förstår inte problemet med att fira av på en bult? Ni som har problem med det, ni måste vara livrädda innan ni har tre bultar klippa på varje sportled. Jag menar, att falla på en bult belastar bulten så mycket mer än firning, och ett fall en bit över andra bultan kan orsaka markfall i många fall om den skulle brista... Eller tänker ni på riskerna endast vid firning?
Jag vet nog svaret på min egen fråga... Det är ingen som faller på bultar... Så fort det blir minsta klurigt så sätter sig alla i bulten och vilar...

Med tankte på faran av att klippa i en quickdraw i samma hängare som en snabblänk: Jag stötte på en snabblänk i en bult igår under ett ganska pressat klipp. Med tanke på achtminus/Jonas exempel i inlägg #66 (http://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=546383&postcount=66) så kan man faktist knuffa undan snabblänken med sin quickdraw och klippa in quickdraw karbinen under snabblänken. Jag fick verkligen sträcka ut mig och nådde knappt, men det var hur enkelt som helst att flytta på snabblänken innan klippet när jag väl nådde. Det är en annan sak om karbinen inte får plats, men just achtminus/Jonas exempel är hur lätt som helst att undvika, och utan några särskilda skills!

Var du tillbaks på Gåseborg och skulle klättra Tudor? :)
Satte du Himmler?
Ibland är bultarna så väl placerade att om man faller av på sekvensen så har man bulten ovanför selen och då känns det ibland som att man bara vilar...

Jag vet nog svaret på min egen fråga... Det är ingen som faller på bultar... Så fort det blir minsta klurigt så sätter sig alla i bulten och vilar...

Med tankte på faran av att klippa i en quickdraw i samma hängare som en snabblänk: Jag stötte på en snabblänk i en bult igår under ett ganska pressat klipp. Med tanke på achtminus/Jonas exempel i inlägg #66 (http://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=546383&postcount=66) så kan man faktist knuffa undan snabblänken med sin quickdraw och klippa in quickdraw karbinen under snabblänken. Jag fick verkligen sträcka ut mig och nådde knappt, men det var hur enkelt som helst att flytta på snabblänken innan klippet när jag väl nådde. Det är en annan sak om karbinen inte får plats, men just achtminus/Jonas exempel är hur lätt som helst att undvika, och utan några särskilda skills!

Ibland är bultarna så väl placerade att om man faller av på sekvensen så har man bulten ovanför selen och då känns det ibland som att man bara vilar...
Nja, det var snarare så att jag så sällan ser riktiga fall, utan mest bara folk som ber säkraren ta när det börjar bli tufft istället för att gå på och kanske falla...

Var du tillbaks på Gåseborg och skulle klättra Tudor? :)
Tudor? Nej, det fanskapet är jag inte så sugen på. Visserligen satte jag tre gamla surdegar igår vid Gåseborg men lät bli Tudor. Kändes som om den lika gärna kunde varit en 8a sist jag klämde på den.

Ja! Den satte jag i måndags. Jag hittade åter mitt gamla sätt att klippa och kom sedan ihåg några andra fotflytt som underlättade kruxet. Då gick det! Första leden jag klarat med den graden :)

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg