Om man inte når toppankaret...

Nu handlade ju tråden om vad som hände om man INTE kom till ankaret, men annars är väl det lite typiska för sportklättring att det är lätt att ha med sig rätt grejer på selen.

Jag har förvisso räknat fel på bultarna så jag saknat nån QD, men det brukar gå ändå, och det är ju rätt klantigt dessutom.

Och utöver ett tillräckligt antal QD brukar jag ha en färdig slinga (ofta PAS) i selen med en skruvis på. Den är ju alltid kvar tills jag nått ankaret, om jag nu når ankaret. Så för att klara sig utan inortodoxa lösningar så krävs inte att man har ett jättelikt tradrack varje gång.
 
Alla som pratar om vad frågeställningen var har missat att det är ett diskussionsforum och vi svarar på varandras frågor och funderingar och diskuterar vidare. Annars hade vi bara behövt läsa första frågan....
 
Nu kan jag ju ha missat vad den här utsvävningen handlade om exakt, men en bra grundprincip (som givetvis får frångås när man måste för att man tex saknar utrustning) är att så fort man gör sig beroende av en enda karbin i något sammanhang så bör det vara en skruvis.

Således, om man skall knyta ur repet för att trä det genom ankarbultar så kan det vara en bra idé att koppla in sig med en slinga och en skruvis. Om man å andra sidan står bra och karbinen bara är en backup, då blir det en annan historia. Eller om man (som rekommenderas) trär om repet "dubbelt" först och sedan knyter ur - även då är ju slingan bara en backup och då skulle jag kunna nöja mig med en vanlig kabbe.
 
@ Mike: Ser inte din poäng. är det min attityd som du inte gillar? Isf kan du nog gissa hur högt min intressemätare står just nu.
Mitt poäng är att så fort någon kommer med ett förslag som inte är "by the book" nybörjarvänligt så betyder inte det att förslaget har getts enbart för att vara verka cool. Läser man ditt inlägg så skriver du att det är den enda anledningen till varför det förslaget har getts... för att vara cool.

Hur vidare du bryr dig om detta bryr jag mig heller inget om, men för de nybörjare du försöker värna så mycket om vill jag bara säga att anledningen till sånna här förslag kanske dyker upp är inte för coolhetsfaktorn.
 
Håller helt klar med om att så länge man fortfarande är inknuten, och trär igenom en bukt av repet genom en ring i ankaret, så har man ju redundans på ett sätt som gör att skruvis inte känns nödvändigt.

Att trä igenom en bukt av repet med åtta eller halvslag mot selen kräver dock ytterligare en karbin, gärna en skruvis genom att detta blir en "singelpunkt" om man firar ned utan att dessutom ha knutit om repet.
Att knyta om känns ju lite struligt, men är förstås ett säkrare alternativ. Det hela bygger dock till att börja på att ankaret innehåller en ring som släpper igenom dubbelvikt rep.

Att ha en skruvkarbin på selen känns inte som en jättestor eftergift. Man kan ju glömma den, men det känns som en rimlig ambition att försöka ha med en skruvis i alla fall.
 
Jag är fortfarande inte med på att "om du bara har en karbin skall det vara en skruvis". Chansen att en expresskarbin eller liknande skall öppna sig är så mycket större och ingen ifrågasätter att ha vanliga karbiner på säkringar som vi har på led.

Dessutom så kan du mycket väl lösa ankarproblematiken utan att knyta ur dig någon gång och utan att använda karbin till selen och ändå få igenom repet igenom ankaret, antingen enkelt eller dubbelvikt.
 
Nu har jag inte orkat läsa alla inlägg, så ursäkta om detta redan påpekats.

Vänligen lämna inte snabblänkar i bulthängarna.

Jag har alltid tyckt det varit äckligt att klippa in kortslingor på utsidan av snabblänkar eftersom jag tycker det ser ut som man riskerar att knäcka karbinen vid ett eventuellt fall. (När man är hårt pressad så är det också svårt att klippa in kortslingor under snabblänkar.)

Jag har i och för sig också trott att jag vart kanske onödigt paranoid rörande knäckningsrisken. Tyvärr är det kanske inte så. Jag såg just http://www.grimper.com/News/5360-es...gorges-du-tarn-des-precisions-s-imposent.html (om bultarna som rippat i Gorge du Tarn) och längst ner på sidan så står det

Et tant que nous sommes dans les recommandations, cet été de nombreuses dégaines posées par dessus un maillon rapide et donc en porte à faux n’ont pas tenues le choc lors de chute.

Vilket jag med min mycket bristfälliga franska tyder som att jag har haft rätt angående snabblänkar men jag hoppas att det är min franska som är usel (jo det är den: jag läste tyska i skolan natürlich.)
 
Et tant que nous sommes dans les recommandations, cet été de nombreuses dégaines posées par dessus un maillon rapide et donc en porte à faux n’ont pas tenues le choc lors de chute.

Babelfish: And as long as we are in the recommendations, this summer the many ones declad posed over a fast link and thus overhanging did not hold the shock during fall.

Google translate: And while we are in the recommendations that were raised by many slings over a fast link and thus cantilevered have not held the shock of falling.

Min tolkning av översättningarnas medelvärde är att en slingkarbin inklippt ovanpå en snabblänk kan knäckas. Det låter rimligt, och eftersom snabblänken lär dyka upp där det är som hårdast klättring så verkar det följaktligen som att det är mindre bra att använda snabblänksmetoden.

Men vad gör man istället då? Att lämna en hel quickdraw är väl inte mycket bättre, egentligen?
Lika svårt att klippa in under, och vill man klippa i den?
Klipper man i den övre karbinen då, i förvissning om att den, till skillnad från en obekant snabblänk, åtminstone har varit fallvärdig en gång i tiden?

(förutsättningen är naturligtvis att det inte är trivialt att ta sig upp så man kan fira ner och städa efter sig)
 
Texas ropetrick, fifhook som man sen skakar loss, klättra ledbredvid och sen svinga sig över när man firar ner, aida förbi kruxet genom att klippa en till quickdraw i selen och spjärna upp med fötterna så man når nästa bult om de sitter nära, klipp ur quickisen och fall ner till nästa, be en kompis som är bättre än du leda den, man-up!, lämna en gammal skit karbin...
 
Texas ropetrick, fifhook som man sen skakar loss, klättra ledbredvid och sen svinga sig över när man firar ner, aida förbi kruxet genom att klippa en till quickdraw i selen och spjärna upp med fötterna så man når nästa bult om de sitter nära, klipp ur quickisen och fall ner till nästa, be en kompis som är bättre än du leda den, man-up!, lämna en gammal skit karbin...

texas ropetrick förutsätter att repet räcker till (< 1/3 replängd upp)
ta leden bredvid förutsätter att det finns en lättare led inom räckhåll
aida förbi kruxet förutsätter att man når till nästa bult
klippa ur och falla förutsätter välplacerade bultar utan saker att slå sig på under
kan man be en kompis så har man definitionsmässigt inte tagit sig vatten över huvudet

lämna en skitkarbin motsvarar i princip att lämna en qd - min fråga kvarstår om ur acceptabelt det är, jämfört med snabblänk.

texas rope trick och fifikrok känns ganska generella, men man hänger i bara en bult.
(lägger man egna säkringar, däremot, så har man möjligheten att göra en förstahandsbedömning av ifall en sån är acceptabel som single point of failure)

jag tänker på bultade leder som är typ 10+ pitchar.

cheat stick var inte med, men jag tycker mer och mer att en teleskopisk sticka som går ner i, eller kan spännas utanpå ryggan utan att fastna överallt låter riktigt händigt.

sen ska man ju inte underskatta behovet av färdigheten att kunna nedklättring.
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg