Om man inte når toppankaret...

Är inte risken stor att en slinga skadas vid firning också då? Om man firar ner en längre sträcka och riskerar att brännskada slingan så pass att den sedan brister för minsta gungning? Har ingen erfarenhet så har ingen aning, men är nyfiken att få veta från er som har använt er av det.

Nej, du skall inte gnugga nylon mot nylon (eller latex mot latex för den delen heller... ). Det vi syftar på är att du trär igenom halva repet igenom den ögla som blir av att du har satt slinga/repsnöre i bulten och firar dig själv, så som du lärde dig på grundkurs klippa! Din kompis kan bara fira ner dig om du har rep mot metall. Aldrig rep mot slinga vettu!
 
Hejsan,

Nackdelen med Texas ropetrick är två som jag ser det.

1. En vanlig nylonslinga är lite styvare än ett tubband och skulle kunna skadas.
2. Du hänger bara i en bult på vägen ner.

Jag förordar fortfarande "mitt sätt" med tubbandet och att fira sig från bult till bult. Enda gången du bara har en säkringspunkt är vid sista bulten. Har man gjort proceduren ett par gånger så går det rätt snabbt om inte leden är mycket lång.

Jag tycker att det är förkastligt att lämna saker efter sig, oavsett om det är slingor eller snabblänkar. Man vet inte hur de kommer användas och hur länge de kommer användas av framtida klättrare.

Har jag fattat det rätt när jag läser att det finns de som trär ett rep genom en vanlig borrbult och firar ner? Det är ju direkt farligt, blir alldeles för skarp kant och högt tryck på en punkt för repet.
 
Har jag fattat det rätt när jag läser att det finns de som trär ett rep genom en vanlig borrbult och firar ner? Det är ju direkt farligt, blir alldeles för skarp kant och högt tryck på en punkt för repet.
Har du provat att lägga repet över en kniv och --- hoppa på det? Fick du några som helst skador på repet? Tänk sedan att en bult är lite trubbigare än kniven.
 
... så som du lärde dig på grundkurs klippa! ...

Varför säger du hela tiden att alla ska ha gått kurser? Klart man ska kunna det du förklarade, men det är ett sätt att påpeka det som får folk att få dåligt självförtroende och bli osäkra.
Jag tycker vi kan försöka ha lite mindre förutfattade meningar och ett öppnare synsätt.

Har du provat att lägga repet över en kniv och --- hoppa på det? Fick du några som helst skador på repet? Tänk sedan att en bult är lite trubbigare än kniven.

Klart det blir skador om du inte har en otroligt dåligt skött kniv.
Men i bulten är det väl snarare den skarpa böjen på repet som skadar det. Sen kan bulten förstås vara vass också.


Tillbaka till frågan.
@ Mille: Snabblänken så många använder resulterar ju även den i att du hänger i endast en bult på vägen ner? Det är ju i så fall samma problem som Texas RP(nu har det visst blivit så att jag är för Texas rope trick) Jag tycker dock att slingfirandet verkar någon omständigt...
 
Senast ändrad:
Om någon blir osäker och kommer på sig själv med att de borde gå en kurs så kanske vi kan undvika tillbud, bara en tanke.

Det är himla bra att du vet vad du pratar om när vi diskuterar reps hållsfasthet... sedan tycker jag ändå inte man skall trä repet rakt igenom en hängare på grund av sunt förnuft.. Men det är nog inte ett dugg farligt baserat på erfarenhet.
 
Jag förstår inte problemet med att fira av på en bult? Ni som har problem med det, ni måste vara livrädda innan ni har tre bultar klippa på varje sportled. Jag menar, att falla på en bult belastar bulten så mycket mer än firning, och ett fall en bit över andra bultan kan orsaka markfall i många fall om den skulle brista... Eller tänker ni på riskerna endast vid firning?
 
Jag undrar hur mycket man får klättrat om man ska göra allt by the book? aja... kanske funkar vid sportklättring
 
Det beror väl på vilken "the book" man följer, men brukar inte the book göra att man får lära sig snabba genvägar? Fler lösningar på varje problem osv...
 
Klart det blir skador om du inte har en otroligt dåligt skött kniv.
Men i bulten är det väl snarare den skarpa böjen på repet som skadar det. Sen kan bulten förstås vara vass också.

Håller helt med! Jag tror dessutom att en kniv helt klart kan skada repet, men det är den skarpa böjen som särskilt skadar repet.


Tillbaka till frågan.
@ Mille: Snabblänken så många använder resulterar ju även den i att du hänger i endast en bult på vägen ner? Det är ju i så fall samma problem som Texas RP(nu har det visst blivit så att jag är för Texas rope trick) Jag tycker dock att slingfirandet verkar någon omständigt...[/QUOTE]

Fast, jag är inte så mycket för en snabblänk heller. Är kanske old-school men jag gillar minst två punkter innan jag firar ner. Slingfirandet är lite omständigt, men har man gjort det ett par gånger och är effektiv så tar det bara några minuter och man är säker. Vissa hoppar ju från bult till bult, vilket jag tycker känns lite läskigt.

Mille
 
Blev inte så tydligt vad som var mitt svar:

Klart det blir skador om du inte har en otroligt dåligt skött kniv.
Men i bulten är det väl snarare den skarpa böjen på repet som skadar det. Sen kan bulten förstås vara vass också.

Håller helt med! Jag tror dessutom att en kniv helt klart kan skada repet, men det är den skarpa böjen som särskilt skadar repet.


Tillbaka till frågan.
@ Mille: Snabblänken så många använder resulterar ju även den i att du hänger i endast en bult på vägen ner? Det är ju i så fall samma problem som Texas RP(nu har det visst blivit så att jag är för Texas rope trick) Jag tycker dock att slingfirandet verkar någon omständigt...[/quote]

Fast, jag är inte så mycket för en snabblänk heller. Är kanske old-school men jag gillar minst två punkter innan jag firar ner. Slingfirandet är lite omständigt, men har man gjort det ett par gånger och är effektiv så tar det bara några minuter och man är säker. Vissa hoppar ju från bult till bult, vilket jag tycker känns lite läskigt.

Mille
 
Camillas variant var intressant. Inte så dumt om man skall ner bara några bultar, tex. Dessutom tror jag inte att hon gör sig beroende av endast en bult, eftersom hon ju är säkrad med repet hela tiden i nästa bult nedanför, eller hur Camilla? (Sen tycker jag inte att det är fel att lita på en enda bult om man bedömer den som hel och fin, i de få fall då det kan bli nödvändigt, särskilt inte då jag redan hängt i den en stund och den hållit.)

I övrigt har den här tråden övertygat mig om att jag skall slänga min sket-tunga, högkvalitativa, dyra, grova snabblänk som jag aldrig använder, och som tydligen skulle kunna vara farlig för andra. Pinsamt att den suttit på selen i flera år.

Personligen kommer jag framgent att lämna en vanlig karbin och helt enkelt låta mig firas ner. Och sedan rensa karbinen uppifrån eller från sidan eller med hjälp av en überstark sportklätterprinsessa från Göteborg! Och om inte det går - hur mycket är min äldsta karbin egentligen värd efter tio års bruk, och hur ledsen blir den som hittar den?
 

Liknande trådar