Överreklamerat

kängor med Gore-tex, är inget för mig,
även för många remar och fästen på ryggsäckar är inte hellre nå för mig.

"Isyxefäste" och "förberedd för vätskesystem" på ryggsäckar kunde för min del kvitta.

Själv tycker jag isyxfästet är grymt praktiskt. Isyxan skulle nog vara rätt svår att fästa på nåt annat, vettigt sätt och även spadskaftet sitter bra där om det blir för trångt i ryggsäcken

Förberedelsen för vätskesystem är också bra, jag tror det skulle funka sådär att ha vätskepåsen löst i ryggan. På min ena rygga går slangen inne axelremmen och därmed är skyddad, ur vägen och inte verkar frysa lika lätt, måste säga att det är väldigt praktiskt.

Jag antar att olika funktioner passar olika användare men att säga att de är "överreklamerade" bara för att man själv inte använder dom?

jao, kan förstå att man sätter isyxefästen på vissa ryggsäckar.. men det är ofta även på ryggsäckar som knappast någon gång ska vara i närheten av en isyxa! Här tycker jag en enkel fästpunkt av något slag är bättre, så man kan sätta dit en ögla eller vad som helst när man vill ha det.

När det gäller "förberedd för vätskesystem" så är det ju olika vad det innebär... det kan ju vara ganska "avancerat", men är ibland bara ett hål i säcken där man kan trä ut slangen, det tycker jag bara känns som att dom gör för att det låter coolt eller nåt.

Tvålblad

Kladdar ihop sig vid minsta fukt, Svårt att dosera.
Bättre med en bliw-tvål som man fyller på med en flytande tvål som är mer skonsam för miljön.
Eller också fyller man Bliwtvålsförpackningen med Yes, och så får man en förpackning till både tvätt, hand och kroppstvätt och disk. Drygt och därför lättare och framförallt billigt och funkar i saltvatten.

Överskattat: Starksprit att dricka och vattentäta specialpåsar. Huga!
Underskattat: Massa olika kryddor att variera käket med. Varm dryck (te/kaffe) heller aldrig fel. :)

Överskattat: Starksprit att dricka och vattentäta specialpåsar. Huga!

NEJ NEJ NEJ NEJ!!! Starksprit är jätteunderskattat att dricka! Jättegott och trevligt, särskilt på vintercampingen framför brasan. Få tillfällen det smakar så bra. Särskilt whisky...Har precis fyllt pluntan inför helgens minitur :)

"Vattentäta specialpåsar". Jag har köpt Sea-to-summits Ultrasil-påsar i ett antal olika storlekar, från 20 till 1 liter. De väger typ lika mycket som en vanlig påse i sil-nylon men håller helt tätt. Perfa till kläder och sovsäck och el. Då slipper man bli nervös när himlen öppnar sig, så kan man strosa på och fantisera om hur god whiskyn ska bli när man slagit läger istället. Rekomenderas starkt!

Ha det gott!

/M

NEJ NEJ NEJ NEJ!!! Starksprit är jätteunderskattat att dricka! Jättegott och trevligt, särskilt på vintercampingen framför brasan. Få tillfällen det smakar så bra. Särskilt whisky...Har precis fyllt pluntan inför helgens minitur

"Vattentäta specialpåsar". Jag har köpt Sea-to-summits Ultrasil-påsar i ett antal olika storlekar, från 20 till 1 liter. De väger typ lika mycket som en vanlig påse i sil-nylon men håller helt tätt. Perfa till kläder och sovsäck och el. Då slipper man bli nervös när himlen öppnar sig, så kan man strosa på och fantisera om hur god whiskyn ska bli när man slagit läger istället. Rekomenderas starkt!

Ha det gott!

/M

Dricka rakvatten?! Blärch! :p Men ok, man tycker olika, no hard feelings! :)

Angående ultrasil-påsar tänkte jag att det är lite billigare att packa i vanliga ICA-kassar, och vattentätt det med. Fungerar minst lika bra. Tycker jag i alla fall... Jag lägger hellre mina pengar på gott käk, min budget är minst sagt lite begränsad. :)

Ha det gott du med! :)

Förvånad över att ingen mer nappade på termos med tryckknappslock. Det är på topplistan över mina felköpsprylar.

Omöjlig att diska och tveksam lösning ur isoleringssynpunkt. Framförallt finns det ju så mycket enklare och bättre lösningar i form av skruvkork med häll-kanal så kan inte förstå vad knapplocket har för existensberättigande.

Såväl spork som trekantig matlåda tycker jag också är tveksam till förmån för storkosa eller plasttallrik.

Ogillar starkt att packa i ICA påsar. Svårt att hitta rätt bland dem och i dem och går lätt sönder. Däremot är det svårt att kritisera dem ur perspektivet prestanda per krona.

Förvånad över att ingen mer nappade på termos med tryckknappslock. Det är på topplistan över mina felköpsprylar.

Omöjlig att diska och tveksam lösning ur isoleringssynpunkt. Framförallt finns det ju så mycket enklare och bättre lösningar i form av skruvkork med häll-kanal så kan inte förstå vad knapplocket har för existensberättigande.

Såväl spork som trekantig matlåda tycker jag också är tveksam till förmån för storkosa eller plasttallrik.

Ogillar starkt att packa i ICA påsar. Svårt att hitta rätt bland dem och i dem och går lätt sönder. Däremot är det svårt att kritisera dem ur perspektivet prestanda per krona.

Storkåsa och/eller tallrik...helt onödigt i mina ögon, ett lätt kokkärl med lock typ en titankettle är mycket mera användbart, kan användas för att koka t ex nudlar på eftervärme, och går att sätta på spisen när man lagar till maten...:) och är man inte i grupp finns ju ingen anledning alls att inte käka direkt ur kastrullen ;).

//J

Ja men Grilliputt då? Grilliputten som säljs på Naturkompaniet måste vara en av de mest onödiga prylarna som finns? Den är tung, dyr och tar en en massa energi i anspråk för att monteras. När den väl är monterad så är den alldeles för ranglig för att användas på ett tifredställande sätt. Om jag nu skulle villja grilla mig en köttbit på kalfjället, vilket faktiskt har hänt, så konkar hellre med mig en engångsgrill från Satoil! ...den är lätt och billig!

En annan pryl jag stör mig otroligt mycket på är dessa pyttesmå konservöppnare man fick i lumpen och som oxå går att köpa i friluftsbutikerna. Har ni någon gång försökt att använda dom? Dom är så små att man i stort sätt bara kan använda fingrtopparna när man meckar med dom. Om man är kall och blöt om händrana, hur lätt är det då? Kan man ha vantar/hanskar på sig när man använder dom? Om jag nu har med mig en konservburk så tar jag med mig konservöppnaren jag har i kökslådan. Den har ett rejält skaft som jag kan greppa med hela handen om och därmed få mer kraft. Jag kan ha vantar på mig samtidigt dessutom.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg