Nordesjö; sa:
För mig är det ungefär den näst sista jag behöver komma åt. Saker som jag måste komma åt snabbare är mat, kök, förstärkningsplagg, liggunderlag, regnplagg... i princip allt utom sovsäcken, alltså
Men det där är naturligtvis en smaksak, jag tvivlar inte en sekund på att du har en mycket funktionell packning.
Jag är dock övertygad om att de flesta skulle få en bättre börda med ett tält som inte hänger och slänger på baksidan och ger ett vridande moment. Jag har sett klart fler illasittande tält och sovsäckar än vad jag har sett såna som sitter bra. Det räcker för mig.
Det är förmodligen jobbigare än att ryggan väger 300 gram mer (ungefärliga skillnaden mellan 50 och 80 liter).
Vill man spara ryggsäckshekton gör man det lättare genom att välja rätt säckmodell.
Hmm... det innebär alltså att jag tycker att det är en större risk att man köper en för liten säck än en som är för stor.
Dessutom är en stor rygga en bättre resväska, och det får man inte heller glömma. Mångsidighetspolyvalensen!
Jag menar alltså att tältet är det första jag
packar fram *vid lägret*.
När tältet är rest slänger jag in
alla olika detaljer på deras plats, dagens mat och
köket framme i absiden, annan mat bak, sovsäck, madrass
etc.,in i själva tältet. Sen går jag och tvättar mig.
På morgonen packar jag
allt inne i tältet, utom tält och madrass.
Jag går inte utanför innan detta är klart.
Jag tycker folk har det jävligt skräpigt kring sina
tält.
Under etappen är det givetvis helt andra
saker som jag behöver ha
snabbt tillgängligt, i lockfickan, t ex handskar
och regnkläder; stegjärn (om jag har det med)
i stegjärnsfickan bakpå. Kök? Jag äter aldrig lagad mat under etappen, verkar opraktiskt.
Hur man bär sig åt att packa tält så de hänger och slänger vet jag inte riktigt. Det enda som
hänger och slänger på min säck är väl vattenflaskan.
Prophet-säcken
har som sagt ett par remmar med plastspännen på
vardera sidan så det är ett ögonblicks verk att
häkta på tält och madrass och de sitter
då som berget som på denna bild (där tältet syns):
http://www.mai.liu.se/~pehac
Resväska? Om man reser med X2000 kan man bara önska
minsta möjliga säck.