nödvändig packning och storlek på ryggsäck

Re: Vintertur

sajberjohan; sa:
När man läser här på forumet så har alltid folk stora ryggsäckar 80+ men de vill att allt ska vara så lätt som möjligt så att packningen ska väga mindre.

Det finns stora ryggor som väger lite.. Sedan så har inte alla heller råd att byta utrustning hela tiden, man får då anpassa det man redan har och som vi alla vet så kan man få ner en vulcan under 2kg vilket för sägas är bra för en sådan ryggsäck.

mattiasj; sa:
Låter som en bra idé, hur har det organiserats tidigare ?, är intresserad om timingen funkar.

I Stockholm med omnejd ?

Organiserats och organiserat:)

Det handlar om att bestämma en tid och plats och sen få dit folk som tar med sig massa intressanta prylar att titta på. Att slänga ihop ett enkelt program är ganska lätt gjort, och det går rätt bra att improvisera också.

Sist (och det gäller nog fortfarande) resonerade jag som så att platsen bör vara i närheten av Sthlm, men inte mitt i stan så de som bor lite utanför tycker att Stockholmarna får för nära:)

Lunsentorpet är en plats som föreslagits tidigare, i våras var vi inne på Länna Friluftsområde (har jag för mig det heter) men den träffen rann alltså ut i sanden. Den senaste träffen finns det artikel om på Utsidan (och det finns gamla trådar, sök på "prylträff").

Intressanta tankar...men tyvärr inser jag det meningslösa i en sådan här diskussion för "bra-att-ha"-gubbar som mig själv. Jag är totalt hopplös med att packa lätt. Trots otaliga vandringar där jag mer eller mindre varje gång lovat mig själv att ta med färre och lättare prylar på nästa tur. Närå, här blir det tungt varje gång!!
Rekordet var nog en vandring runt Sylarna-Helags när barnen var små. En 9-åring och en 6-åring som gick för egen maskin med i pincip tomma ryggsäckar. Jag själv med en packning på närmare 35 kg (Lowe Alpinist med STORA extra sidfickor + ett Keron 4 GT på toppen) samt en hemmagjord sele med en 3-åring fäst i ryggsäcksremmarna
på bröstet! Hej och hå...då gick det inte fort vill jag lova!!

Jag är en katastrof i sammanhanget.

//P

marmotta; sa:
Säcken har plastspännen på båda sidorna
för madrass och tält och det slog mig - VAR SKULLE
JAG ANNARS HA TÄLTET?

Det är ju den första detaljen jag packar upp,

För mig är det ungefär den näst sista jag behöver komma åt. Saker som jag måste komma åt snabbare är mat, kök, förstärkningsplagg, liggunderlag, regnplagg... i princip allt utom sovsäcken, alltså :)

Men det där är naturligtvis en smaksak, jag tvivlar inte en sekund på att du har en mycket funktionell packning.

Jag är dock övertygad om att de flesta skulle få en bättre börda med ett tält som inte hänger och slänger på baksidan och ger ett vridande moment. Jag har sett klart fler illasittande tält och sovsäckar än vad jag har sett såna som sitter bra. Det räcker för mig.
Det är förmodligen jobbigare än att ryggan väger 300 gram mer (ungefärliga skillnaden mellan 50 och 80 liter).
Vill man spara ryggsäckshekton gör man det lättare genom att välja rätt säckmodell.

Hmm... det innebär alltså att jag tycker att det är en större risk att man köper en för liten säck än en som är för stor.
Dessutom är en stor rygga en bättre resväska, och det får man inte heller glömma. Mångsidighetspolyvalensen!

Nordesjö; sa:
För mig är det ungefär den näst sista jag behöver komma åt. Saker som jag måste komma åt snabbare är mat, kök, förstärkningsplagg, liggunderlag, regnplagg... i princip allt utom sovsäcken, alltså :)

Men det där är naturligtvis en smaksak, jag tvivlar inte en sekund på att du har en mycket funktionell packning.

Jag är dock övertygad om att de flesta skulle få en bättre börda med ett tält som inte hänger och slänger på baksidan och ger ett vridande moment. Jag har sett klart fler illasittande tält och sovsäckar än vad jag har sett såna som sitter bra. Det räcker för mig.
Det är förmodligen jobbigare än att ryggan väger 300 gram mer (ungefärliga skillnaden mellan 50 och 80 liter).
Vill man spara ryggsäckshekton gör man det lättare genom att välja rätt säckmodell.

Hmm... det innebär alltså att jag tycker att det är en större risk att man köper en för liten säck än en som är för stor.
Dessutom är en stor rygga en bättre resväska, och det får man inte heller glömma. Mångsidighetspolyvalensen!

Jag menar alltså att tältet är det första jag
packar fram *vid lägret*.
När tältet är rest slänger jag in
alla olika detaljer på deras plats, dagens mat och
köket framme i absiden, annan mat bak, sovsäck, madrass
etc.,in i själva tältet. Sen går jag och tvättar mig.
På morgonen packar jag
allt inne i tältet, utom tält och madrass.
Jag går inte utanför innan detta är klart.
Jag tycker folk har det jävligt skräpigt kring sina
tält.

Under etappen är det givetvis helt andra
saker som jag behöver ha
snabbt tillgängligt, i lockfickan, t ex handskar
och regnkläder; stegjärn (om jag har det med)
i stegjärnsfickan bakpå. Kök? Jag äter aldrig lagad mat under etappen, verkar opraktiskt.

Hur man bär sig åt att packa tält så de hänger och slänger vet jag inte riktigt. Det enda som
hänger och slänger på min säck är väl vattenflaskan.

Prophet-säcken
har som sagt ett par remmar med plastspännen på
vardera sidan så det är ett ögonblicks verk att
häkta på tält och madrass och de sitter
då som berget som på denna bild (där tältet syns):

http://www.mai.liu.se/~pehac

Resväska? Om man reser med X2000 kan man bara önska
minsta möjliga säck.

marmotta; sa:
Jag menar alltså att tältet är det första jag
packar fram *vid lägret*.

Hur man bär sig åt att packa tält så de hänger och slänger vet jag inte riktigt. Det enda som
hänger och slänger på min säck är väl vattenflaskan.

Det verkar vara ganska lätt eftersom man så ofta ser tält som sitter som mössan på fullsmurfen. :)

Men som sagt, för mig är tält det näst sista jag behöver komma åt överhuvudtaget på dagen. Därför är det för mig helt naturligt att ha det i säckens kärna. Hur som helst beror detta givetvis på vilken vandringsstil man har. För mig är till exempel lunchpausen ett tillfälle för en trevlig och god måltid - inte bara energipåfyllning.

Men om jag skulle behöva komma åt tältet före maten skulle jag bara byta plats på dem... men fortfarande i säcken.

Jag fortsätter att hävda att de FLESTA svennevandrare skulle må bra av att stoppa tält och sovsäck inuti ryggan.

Nordesjö; sa:
Men om jag skulle behöva komma åt tältet före maten skulle jag bara byta plats på dem... men fortfarande i säcken.

Jag fortsätter att hävda att de FLESTA svennevandrare skulle må bra av att stoppa tält och sovsäck inuti ryggan.

Sovsäcken är förstås en av detaljer som absolut inte
får bli blöt

Nordesjö; sa:
Jag är dock övertygad om att de flesta skulle få en bättre börda med ett tält som inte hänger och slänger på baksidan och ger ett vridande moment.

Men nu skrev ju min namne att han spänner tältet på SIDAN, inte baksidan. Han har tältet på ena sidan ryggsäcken och sin madrass på den andra (samma placering som sidofickorna på de flesta säckar). Skulle han stoppa dem i säcken skulle han behöva en bredare säck och då skulle det bli mera tyg och högre vikt.

Att många tält sitter på toppen och slänger skyller jag på att folk med soft-säck försöker packa som på en ramsäck. Problemet är ju då att spänner man nåt med remmarna som sitter på locket så kräver ju det att locket är fullproppat för att det ska bli stadigt. Det skulle tillverkarna av softsäckar kunna eliminera genom att skippa de där remmarna på locket. Eller är det nån som har nåt bra förslag på vettigt användningsområde för dem?

nermander; sa:
Men nu skrev ju min namne att han spänner tältet på SIDAN, inte baksidan.

Men nu skrev ju jag att det handlade om vanliga svennevandrare. :)
Jag snackar alltså inte om Hackmans packning. Packar och vandrar man som Hackman har jag inget att invända eftersom man då vet vad man gör.

Jag snackar om tips för den som inte vet hur man gör.

nermander; sa:
Problemet är ju då att spänner man nåt med remmarna som sitter på locket så kräver ju det att locket är fullproppat för att det ska bli stadigt. Det skulle tillverkarna av softsäckar kunna eliminera genom att skippa de där remmarna på locket. Eller är det nån som har nåt bra förslag på vettigt användningsområde för dem?

Jag brukar spänna fast jackan där när jag har hög jackberedskap. Eller brukade, innan jag snittade bort remmarna :)

[Ändrat av Nordesjö 2004-09-14 kl 16:46]

nermander; sa:
Nordesjö; sa:
Jag är dock övertygad om att de flesta skulle få en bättre börda med ett tält som inte hänger och slänger på baksidan och ger ett vridande moment.

Men nu skrev ju min namne att han spänner tältet på SIDAN, inte baksidan. Han har tältet på ena sidan ryggsäcken och sin madrass på den andra (samma placering som sidofickorna på de flesta säckar). Skulle han stoppa dem i säcken skulle han behöva en bredare säck och då skulle det bli mera tyg och högre vikt.

Kanske, kanske inte. Men med tältet stående vertikalt
inuti säcken skulle jag få krångla mer för att få plats
med det andra, och svårligen kunna packa tältet
sist. Så jag har aldrig grubblat över en sådan
lösning, när den här blev så bra och snabb.

Min gamla Sho-Sho (3kg som sagt) hade
en lucka som tillät att lägga i tältet
sist. Men sidofickorna gjorde att jag inte kunde
ha madrassen vertikalt. Minns inte längre men jag tror jag hade den under säcken vilket är mycket olämpligt
i hysteriskt brant terräng. Man kan behöva sätta sig för att hitta bra stöd för fötterna.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jopernou Ryggsäck för tung packning Transportera 30
shummie Cykel o packning till Skottland Transportera 0
cyrX Packning av ryggsäck?? Transportera 18
412 Packning Transportera 1
Tung packning? Transportera 6
Still Alive Vilken storlek på pulka bör jag välja? Transportera 18
Pikeking Storlek och modell Transportera 4
bazzo112 Hjälp välja storlek Haglöfs Alaska Transportera 1
Kimkim Lätt rygga i liten storlek 35-55L Transportera 15
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
Viktorious Resväska/duffel samt storlek handbagage. Transportera 8
Katt87a Storlek på ryggsäck Transportera 23
tooomas Tips på backpacking-ryggsäck i handbagage storlek? Transportera 22
spajk Storlek på exos 58 Transportera 6
Aramidos Storlek på ryggsäck Transportera 15
erephus Storlek på Kajka 85l Transportera 0
SWingMan I valet och kvalet - vilken storlek på ryggsäck? Transportera 9
bigfoot Söker en "resetrunk" i handbagage-storlek Transportera 10
klykan85 Storlek på Berghaus Vulcan Cyclops 2 Transportera 12
JohnnyL Karrimor alpiniste storlek? Transportera 0
ChristianH Dagsryggsäck, storlek mm Transportera 10
skellington Fråga om storlek på första säcken Transportera 5
maria s. Storlek på ryggsäck till kort tjej Transportera 1
md7dani Storlek på ryggsäck Transportera 1
snusmumriken83 haglöfs alaska angående storlek Transportera 26
sla Storlek på Actyrex Naos? Transportera 7
Stalefish Storlek på backpackerryggsäck? Transportera 11
Filiop Rekommenderad storlek på Klättermusen Mjölner?? Transportera 8
marcusen storlek/hållbarhet på pacsafe Transportera 2
bigfoot Storlek på ryggsäck för löpning? Transportera 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg