Nej till vargjakt 2011!

Förstår jag det rätt: Länsstyrelsen (Rapp/Hansson) och Liberg diskuterar hur stor den illegala jakten är, och Liberg vill vara betydligt med konservativ i uppskattningen? Det är alltså samma Liberg som skriver i "Proceedings of the royal society B":

Our simulations suggest that without poaching during the past decade, the population would have been almost four times as large in 2009. Such a severe impact of poaching on population recovery may be widespread among large carnivores.

Förstår jag det rätt: Länsstyrelsen (Rapp/Hansson) och Liberg diskuterar hur stor den illegala jakten är, och Liberg vill vara betydligt med konservativ i uppskattningen? Det är alltså samma Liberg som skriver i "Proceedings of the royal society B":

Our simulations suggest that without poaching during the past decade, the population would have been almost four times as large in 2009. Such a severe impact of poaching on population recovery may be widespread among large carnivores.

Alltså... vad han vänder sig mot är påståendet att tjuvskyttet ökar - han menar tvärtom att det har minskat.

Rapp använder sålunda hans data felaktigt.

"Vi fann inte någon statistiskt säkerställd förändring med tiden, varken för total dödlighet eller för illegalt dödande, under perioden 1999 – 2006."

Att det sker tjuvjakt är försvisso ett faktum - men, att som Rapp gå ut och ropa i media om att denna ökat är sålunda ren lögn.

Jag har inte läst vare sig det Rapp eller WWF skrivit om tjuvjakt, men som jag fattat det pratar både Rapp och WWF om perioden efter 2006.

Jag har inte läst vare sig det Rapp eller WWF skrivit om tjuvjakt, men som jag fattat det pratar både Rapp och WWF om perioden efter 2006.

Nej, det stämmer inte riktigt - läs tidigare inlägg från DN. Jag vet ärligt talat inte vad Rapp pratar om:
Enligt en sammanställning som Mats Rapp har gjort – baserad på information från länsstyrelsens inventeringar – har 77 vargar dödats illegalt eller försvunnit sedan 1997.

Och länstyrelsens rapport säger något annat. Ergo: DN är en del av något som inte kan liknas vid god journalistik. Självklart skulle Olof ha fått bemöta denna "sammanställning".

Detta oavsett resultat - DN borde helt enkelt vara bättre än så.

http://www.dt.se/nyheter/malungsalen/1.4057180-hundagare-motte-varg-mitt-i-centrum

Det händer saker hela tiden här.
Lägg märke till att polisen beviljade skyddsjakt.

-Dessutom blev en tax dödad igår inte långt härifrån (mellan falun/borlänge)
Det blev hund nr 3 här i krokarna, plus 2 st skadade inom en månad.

Är du lika noga med att räkna de hundar som blir skadad av vilt eller gäller din omsorg om hundar som skadas av varg?
Tittar vi på de hundar som är försäkrade hos Agria så skadar vildsvinen i storleksordningen 9 ggr fler hundar än varg, 11 mot 93 under 2010.

Är du lika noga med att räkna de hundar som blir skadad av vilt eller gäller din omsorg om hundar som skadas av varg?
Tittar vi på de hundar som är försäkrade hos Agria så skadar vildsvinen i storleksordningen 9 ggr fler hundar än varg, 11 mot 93 under 2010.

Tyvärr så stämmer inte den statistiken i Dalarna.
Jag kan tänka mig att göra ett byte....ni får hundra vargar och vi får hundra vildsvin.
Är det ok?

Men din omsorg om hundarna är ju i alla fall beundransvärd, bara du får lite kött i frysen så har det ingen betydelse om några hundar stryker med.

Tänker du på hundarna i södra sverige som får påhälsning av hundra vargar?
-Ja det har du rätt i det blir inte roligt för dom. Rent statistiskt så borde det ryka en 7-8 st.
Eftersom det är hundtätt neröver där så kanske siffran fördubblas.
Det värsta är att det inte finns något fungerande larmsystem som vi har, så det kommer nog att fördubblas en gång till.

Om vi får hundra grisar så borde det bli så här: 93/250000*100= 0,037 död hund.
Kanske den överlever..?

Men det roligaste blir alla tidningsrubriker i götaland:....länstyrelsepersonal som behöver livvakter mm.

Fast vildsvin jagar man väl medan varg inte jagas i någon utsträckning mer. Då bör risken öka mångfalt och "den som sig i leken ger får leken tåla" är mer motiverat jmf med vargdödade hundar. Jag är hundägare men jagar bara ripa fast det är nog inte OK heller bland antijägare.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg