Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Om någon slänger i väg ett dåligt skott på en varg så borde någon ha hittats som har gått undan.
Det borde hittats rätt många.
Är det snö så borde spåren hittats...
Återigen ett svepande påstående från dig helt utan faktabakgrund.
Det är rätt många som hittats. Av de vargar som obducerats i Sverige under perioden 1980-2007 hade 11,5% gamla skottskador som de överlevt och som inte hade med deras död att göra.
– Jag tyckte det var bra att det framförallt var djurägare som ställde frågor för allt för ofta blir den här frågan något som hamnar i jägarens knä. Det är inte en fråga om jakt eller inte utan en fråga om hur landsbygdsbefolkningen i stort påverkas av vargen.
...Kärnfrågan.
Man kan även konstatera hur otroligt uselt vargfrågan sköts av myndigheter - "vi är inte insatta". Herregud.
Återigen ett svepande påstående från dig helt utan faktabakgrund.
Det är rätt många som hittats. Av de vargar som obducerats i Sverige under perioden 1980-2007 hade 11,5% gamla skottskador som de överlevt och som inte hade med deras död att göra.
Ja men dom dog alltså inte då....Vad jag minns så hittade dom verkanslösa hagel i dom.
Det är inte för inte som det finns något som heter varghagel (13 st i patronen)
..den enda skjutna som jag kommer på just nu är den i
Äppelbo. Och som med sin död räddade livet på en annan.
Det var ju klart med skyddsjakt på 2 st, och det blev naturligtsvis inställt.
Ja men dom dog alltså inte då....den enda skjutna som jag kommer på just nu är den i
Äppelbo. Och som med sin död räddade livet på en annan.
Det var ju klart med skyddsjakt på 2 st, och det blev naturligtsvis inställt.
Under perioden 1985-2007 finns 17 säkert verifierade fall av illegalt dödade vargar. Dessutom 15 fall av "sannolikt illegalt dödade". Vidare har man registrerat 8 fall av förgiftade åtlar i vargområdena. Dock utan att man kunnat hitta någon varg som dödats av gift.
Dom gräver inte ner något som går att äta upp...
Kan dom äta upp 50% av en hund på 10 min så lär väl det inte vara någe problem.
Jag lovar....dom har ett brutalt bordskick. Precis allt åker ner. Har man tur så kan man
hitta hårstrån.
Om någon slänger i väg ett dåligt skott på en varg så borde någon ha hittats som har gått undan.
Det borde hittats rätt många.
Är det snö så borde spåren hittats...
Här är det inte enskilda vargar som försvunnit utan hela familjegrupper. Vargar befinner sig inte plötsligt mitt i andra vargrevir, som de dumma hundarna gör när de släpps ut mitt i vargrevir (tillskillnad från hundarna är inte vargarna högt försäkrade). Det syns ju tydligt på de radiomärkta vargarna som rör sig långa sträckor att de väljer att röra sig i gränsen på andra vargrevir och går inte rakt igenom.
Här är det inte enskilda vargar som försvunnit utan hela familjegrupper. Vargar befinner sig inte plötsligt mitt i andra vargrevir, som de dumma hundarna gör när de släpps ut mitt i vargrevir (tillskillnad från hundarna är inte vargarna högt försäkrade). Det syns ju tydligt på de radiomärkta vargarna som rör sig långa sträckor att de väljer att röra sig i gränsen på andra vargrevir och går inte rakt igenom.
I det här fallet antar jag att du tror mer på den olärde..
Intressant är att synpunkten att dom kan tänkas vandra tillbaka till ryssland.
Jag trodde dom bara kunde vandra västerut.
Under perioden 1985-2007 finns 17 säkert verifierade fall av illegalt dödade vargar. Dessutom 15 fall av "sannolikt illegalt dödade". Vidare har man registrerat 8 fall av förgiftade åtlar i vargområdena. Dock utan att man kunnat hitta någon varg som dödats av gift.
"Vargen ska ha jagats över sjön, körts över med skoter och sedan slagits ihjäl med ett trubbigt föremål innan kroppen dumpades i skogen. "
Det är just din inställning som gör att BRÅ beskriver den illegala jakten rom organiserad och rekommenderar att polisen tar hjälp av SÄPO.
Vad menar du med "min inställning"
Jag efterlyser fakta..är det inte detta vi gör hela tiden här?
Din inställning liknar mera ett religöst tänkande där ett ifrågasättande av fakta är en
ond handling.
Olof borde verkligen ha fått kommit till tals i den "rapport" som lades fram av Rapp.
Vad tycker du om att myndighetspersoner går ut i media och ifrågasätter Skandulvs forskare?
– Det tycker jag inte alls om. Det är bara ovetenskapligt bollande med siffror som de inte vet vad de visar. Jag har skrivit ett brev till dem och deras chefer där jag bjuder in till diskussion om detta vid Skandulvs kommande konferens. Jag tycker också det vore klädsamt av Expressen och andra medier att ge mig en möjlighet att kommentera när min och andras forskning ifrågasätts på det här sättet.
Rätt fantastiskt egentligen - och vissa pratar om "jägarlobby"...