Precis! Jag älskar Bourdieu. Men en sak anser jag har förändrats sedan analysen gjordes. Rödvinet har dragit sig åt höger (mot ekonomiskt välstånd) medan de kulturellt välbeställda numera sitter och dricker konstiga ölsorter.
Haha som rättså höger med många universitetspoäng i onödiga ämnen och dessutom en sommelierexamen och bryggeridelägare, så är det här förstås intressant!
Det finns nog en rätt stor spännvidd på vinet.. den svenska marknaden är ju t ex översvämmad av skräpprodukter som boxvin och marknadsdesignade billiga rödviner med för mycket sötma och det är ju vin för den stora massan där priset är väldigt avgörande. Intresset för obskyra hantverksöl kan nog delvis vara en reaktion mot det. De val man gör på gruppnivå är nog också påverkade av vad man inte vill identifiera sig och tillsammans skapar man ett gemensamt språk och identifierande faktorer så att man så att säga inte riskerar att sammanblandas med någon som sitter med sin GW- eller Läckberg-box eftersom det uttrycker att man inte är särskilt medveten. Strävan efter status är olika i olika grupper och tar sig uttryck i de val man gör på gruppnivå.
Sen finns ju också de som är intresserade av kvalitetsviner och där finns nog en del överlappningar men som systembolaget ser ut så främjas mest lågprisprodukter, så det krävs kunskap för att vara medveten. Måste fundera lite på det nån gång.