Naturupplevelsen har blivit en inkomstfråga

Hm, jag äger två tält av en svensk dyr tillverkare. Även senaste sovsäcken och liggunderlaget är av "fina" märken.
Kostnaden per natt för denna lyxutrustning är en bråkdel av ett vandrarhemsboende. För att inte tala om fjällstation.

Som i så många andra andra fall så handlar det väl mer om likviditet. Har man inte pengarna tillräckligt måste man antingen spara i många år, ta dyrt lån eller helt enkelt köpa nåt billigare.

Och jag är rätt säker på att du bortser från kapitalkostnaden (d.v.s. hur mycket skulle du tjänat på att istället investera inköpspengarna).

Som i så många andra andra fall så handlar det väl mer om likviditet. Har man inte pengarna tillräckligt måste man antingen spara i många år, ta dyrt lån eller helt enkelt köpa nåt billigare.
Visst är det så. Och mitt första tält (liksom sovsäck, liggunderlag mm) var förstås det billigaste någotsånär vettiga jag kunde hitta. Tre decennier senare har jag haft tid och råd att uppgradera en del utrustning. (Annat gör fortfarande tjänst)
Och jag är rätt säker på att du bortser från kapitalkostnaden (d.v.s. hur mycket skulle du tjänat på att istället investera inköpspengarna).
Förvisso, men eftersom jag jämförde med vandrarhemsnätter (eller annan logi) så borde du ju i så fall räkna kapitalkostnad på dessa också.

Anyway. Min poäng var förstås inte att fintält inte gräver hål i plånboken för de flesta, utan att utrustningen totalt sett inte är SÅ mycket pengar. Inte ens dyr utrustning. Naturupplevelser är fortfarande en relativt billig semester.

Jag tycker att det här mestadels är ett trevligt och lärorikt forum som jag har hittat - men jag kan inte föreställa mig att det är en fullständigt central hubb i alla svenskars längtan ut i skogen, så jag tycker inte att skribenterna här behöver känna någon kollektiv skuld över om friluftsliv har blivit en inkomstfråga. Det absoluta flertalet möts istället av kampanjer från t ex ÖoB och Jula, och ger sig sedan ut med billig utrustning, utan att någonsin mötas av några eventuella prylhetsare som hålls här.

Vidare så är friluftsliv ett intresse. Drakflygare och ångmaskinsentusiaster har inte heller något krav på sig att introducera och initiera nya hobbyentusiaster till sitt intresse. Kostnaden är verkligen inte ett hinder för friluftsliv, men alla gillar faktiskt inte att vara ute i naturen. Och behöver inte heller övertalas till att gilla det.

Friluftsliv och naturupplevelser ökar redan kraftigt i popularitet, och media har varnat för högt slitage och nedskräpning i många år - redan före corona-anstormningen. Platser ute i naturen stängs av för återhämtning och restaurering. Badförbud i känsliga fjällsjöar. O s v.

Jag har vart på ett base camp där alla tält blåst ner förutom ett tält..
Det tältet som stod kvar var mitt Hilleberg Saivo.
Köpt för två lärlingsmånadslöner när jag var 18 år.

De gångerna jag har råkat illa ut i skogen har aldrig berott på mina prylar, de har enbart berott på dåliga val jag har gjort. Och det är ganska skönt att veta om att det är inte mina svindyra välskötta prylar som kommer krångla under mina upptåg utan det kommer hänga på mig själv.

Sedan så ska man inte behöva köpa värre saker än vad man behöver, jag har en kompis som cyklat till asien på en biltema-cykel och tält, allt köpt inför resan för 5000:- (cykeln höll till Indien, han bytte två par hjul innan dess).

Det funka för honom men skulle inte funka för mig.
Den som har roligast vinner i sammanhanget tror jag.

Jag har vart på ett base camp där alla tält blåst ner förutom ett tält..
Det tältet som stod kvar var mitt Hilleberg Saivo.
Köpt för två lärlingsmånadslöner när jag var 18 år.

De gångerna jag har råkat illa ut i skogen har aldrig berott på mina prylar, de har enbart berott på dåliga val jag har gjort. Och det är ganska skönt att veta om att det är inte mina svindyra välskötta prylar som kommer krångla under mina upptåg utan det kommer hänga på mig själv.

Sedan så ska man inte behöva köpa värre saker än vad man behöver, jag har en kompis som cyklat till asien på en biltema-cykel och tält, allt köpt inför resan för 5000:- (cykeln höll till Indien, han bytte två par hjul innan dess).

Det funka för honom men skulle inte funka för mig.
Den som har roligast vinner i sammanhanget tror jag.

Vet man sin utrustnings förmåga och kan anpassa sig efter det så kommer man långt. Är man på blåsigt kalfjäll med ett lite enklare tält så går de kloke ner i lä i skogen. Har man ett stabilare tält kan man kanske tälta kvar uppe i blåsten. Så länge man tänker rätt och inte har skadat sig så kan man ju anpassa miljön till utrustningen. Skulle man bryta benet på blåsiga kalfjället skulel det kännas bättre med ett stabilt tält att vänta på hjälp i.

/Patrik

När det blir dåligt väder är det inte alltid möjligt / säkert att ta sig ner till skyddad miljö i skog.

Det går naturligtvis att planera sin vandring så att du alltid befinner dig på "säkert" området (om det nu finns...). Men då blir du rätt begränsad när det gäller dina val av rutt.

Jag trivs själv på kalfjället. Det är mindre mygg där. :)

Vet man sin utrustnings förmåga och kan anpassa sig efter det så kommer man långt. Är man på blåsigt kalfjäll med ett lite enklare tält så går de kloke ner i lä i skogen. Har man ett stabilare tält kan man kanske tälta kvar uppe i blåsten. Så länge man tänker rätt och inte har skadat sig så kan man ju anpassa miljön till utrustningen. Skulle man bryta benet på blåsiga kalfjället skulel det kännas bättre med ett stabilt tält att vänta på hjälp i.

/Patrik
Fanns inget val för någon av oss i detta fallet. Ville man vara med och leka hade man sitt tält därm

När det blir dåligt väder är det inte alltid möjligt / säkert att ta sig ner till skyddad miljö i skog.

Det går naturligtvis att planera sin vandring så att du alltid befinner dig på "säkert" området (om det nu finns...). Men då blir du rätt begränsad när det gäller dina val av rutt.

Jag trivs själv på kalfjället. Det är mindre mygg där. :)
Vi alla befann oss i en korridor av berg. Helt utsatta. det fanns bättre tältplatser men de var liksom upptagna av andra.. De var dock platta efter den natten.

Om ett tält blåser ner, bort eller omkull beror det väl oftast på hur det är uppsatt?

Absolut spelar det roll, du kan komma med 1000 anledningar som rättfärdigar billig skit. men att 10 tält blåste sönder och ett tält inte gjorde det i detta fallet beror inte på att det enbart var jag som satte upp mitt tält riktigt.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Olav Thon har gått bort 101 år gammal Allmänt om friluftsliv 1
GenomsnittligSarekLängtare Har nån annan den här känslan? Allmänt om friluftsliv 192
Timothyy För alla jaktintresserade - Jag har startat en hemsida Allmänt om friluftsliv 0
GustavOh Vem har rätt till fjällen? Allmänt om friluftsliv 39
TheGee Caravan backpacking sport sovsäck, kanske du har mer information om säcken. Allmänt om friluftsliv 16
ojm Vad har jag hittat? Allmänt om friluftsliv 0
Sverker G Vad har ni på er i sovsäcken? Allmänt om friluftsliv 20
Lea262 Finns det någon som har lust ... Allmänt om friluftsliv 1
Gamling Hm, är jag gnällig eller har folk blivit lata? Allmänt om friluftsliv 41
greenfish Gratis kartor som har meridaner!? Allmänt om friluftsliv 2
seww Var har DU varit på tur idag? Allmänt om friluftsliv 52
lost_in_time VARNING, åka till Ryssland om du har utländsk namn/utseende innebär problem! Allmänt om friluftsliv 23
apfaktor Har vi ett tråkigt liv...rent allmänt? Allmänt om friluftsliv 3
silenhag Vad har du hittat? Allmänt om friluftsliv 33
MarkusF Vilket sällskap har ni? Allmänt om friluftsliv 24
sasq Sajt som visar var det HAR regnat? Allmänt om friluftsliv 6
Teknikern Vad har ni fått för puckade frågor-kommentarer av omgivningen? Allmänt om friluftsliv 240
Fraktal Tappat bl.a ett Nallo, vad har du blivit av med? Allmänt om friluftsliv 34
NattaZatta Tips när man har med hunden på färd Allmänt om friluftsliv 7
bäfver Har ni sett den här? Allmänt om friluftsliv 14

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg