Näring i vildmarksmat?

Dom påsarna med frystorkat som jag har ätit har innehållit 12-1300 kalorier/påse och jag åt 3 påsar/dygn + rejält med musliblandning med nötter och utblandad torrmjölk, morgon och kväll.

Men 5-600 kalorier/påse är ju bara löjligt.
Man får ju då använda 2 påsar/måltid.
Var hittar du Blå Band med 1200-1300 kcal? Vad jag kan se innehåller alla 650 kcal.

 
Var hittar du Blå Band med 1200-1300 kcal? Vad jag kan se innehåller alla 650 kcal.

Detta var i mitten av 90-talet som jag hade såna påsar när jag vandrade några säsonger på Kungsleden.
Sedan dess har jag bara vandrat/tältat över helger och då tar man med sej riktig mat.

Jag är inte ens säker på om det var Blå band som var fabrikatet men jag kommer ihåg att kyckling i currygrytan var helt överlägset godast - den var riktigt god. Dom övriga rätterna var bara okej smakmässigt.

Det var gråbruna påsar med en bild på maträtten kommer jag ihåg.

Med kajakturer/cykelturer har det som mest blivit 5 dygn ute i tält och då funkar det också att ha med sej riktig mat pga att då är vikten på maten inte lika viktig.

Det blir helt vansinnigt dyrt med frystorkad mat, 5-600kr/dygn för mej så därför har jag enbart använt det när jag dom 3 säsongerna måste bära med mej mat för 14-17 dagar på Kungsleden.
 
En anledning att begränsa sitt fettintag och inte äta som en skogsarbetare från förr i tiden är helt enkelt att det inte är bra för hjärta och kärl. Dåliga/höga nivåer av blodfetter/kolesterol ökar risken för hjärt- kärlsjukdom som fortfarande är den vanligaste dödsorsaken i vårt land. Tränar man inte så ökar risken för högt blodtryck och diabetes vilket höjer riskerna för hjärtsjukdom ännu mer.

Läs om MONICA-studien: https://www.umu.se/contentassets/d0fc915d729f4014be7a3aac031a503d/monica-20-ar.pdf
Trots att studiepersonerna inte tränar nämnvärt mer och har blivit rejält mycket fetare, så har kolesterolvärdena sjunkit mer än nästan någon annanstans i världen. Varför? Förändrade kostvanor med mindre mättade och hårda fetter (sid. 11)!

Så alla som tycker att en fettdiet är fantastisk för viktnedgång eller allmänt välbefinnande kanske bör ta sig en funderare hur man ser ut på insidan av den typen av kost.

Här kan man lyssna mer: https://sverigesradio.se/avsnitt/hjartdodens-rike
Får i mig mer fett än gemene man skulle jag tro. Lever på grönsaker/rotfrukter med nötter, avocado, oljor, oliver, kärnor, frön som fettkällor i riklig mängd. Är vegetarian och proteinet kommer till hälften från vassle.

Är 40 år och två månader sedan sista mätningen vad gäller blodfetter, ser prima ut på insidan samt utsidan. 👍

Ska man sitta med sitt lilla kök på fjället och steka tio paket bacon tre ggr om dagen köper jag vad du säger om det är så man även lever sitt normala liv. Samtidigt troligtvis ingenting som dödar en normalt frisk människa en vecka eller två i fjällen leva så...
 
Får i mig mer fett än gemene man skulle jag tro. Lever på grönsaker/rotfrukter med nötter, avocado, oljor, oliver, kärnor, frön som fettkällor i riklig mängd. Är vegetarian och proteinet kommer till hälften från vassle.

Är 40 år och två månader sedan sista mätningen vad gäller blodfetter, ser prima ut på insidan samt utsidan. 👍

Ska man sitta med sitt lilla kök på fjället och steka tio paket bacon tre ggr om dagen köper jag vad du säger om det är så man även lever sitt normala liv. Samtidigt troligtvis ingenting som dödar en normalt frisk människa en vecka eller två i fjällen leva så...
Grattis till dina förträffliga värden!

Nej, enkom ett par veckor om året dör man troligtvis inte av. Men det är likväl inte nyttigt/hälsosamt.
 
Grattis till dina förträffliga värden!

Nej, enkom ett par veckor om året dör man troligtvis inte av. Men det är likväl inte nyttigt/hälsosamt.
Jag får beröm på hälsokontroller och läkare klämmer på mig och kallar mig för grekisk gud. Men säger du jag inte är hälsosam så lyssnar jag. 😁👍

Skämt å sido. Bra fetter klarar en kropp tydligen av i högre mängder om kroppen används på rätt vis och är i bra form.

Vräka i sig mejeriprodukter, stora mängder ost, fläsk, charkuterier samtidigt som man jobbar på kontor och firar helgen med att bjuda vänner på grillat är en annan femma.

Problemet är snarare idioti än fettmängden i kosten tror jag.

Min poäng var från start påvisa min mage klarar av större mängder fett samt att bra fetter i form av nötter, fröer osv är bra näring ha med sig på vandring sett till vikt och energitäthet. Samt enkelt att "tillreda" och få i sig. Normala svensson lever inte och äter som jag så köper vad du säger som allmäna riktlinjer hur man bör äta. 🙂👍
 
Jag är osäker men jag tror att det var Blå band.
Kan minnas att blå band haft någon rätt som varit 600-700 eller kanske ännu mer, men 1200 har jag aldrig sett.
Men en sådan påse skulle säkerligen kosta dubbelt mot en vanlig påse (dubbla mängden, dubbla priset) så man kan väl lika gärna äta två påsar.

Som producent måste man såklart också tänka på vilken storlek som attraherar flest. 500-700 kcal är nog en ganska attraktiv storlek.

Vill man ha mer energi och utfyllnad kan man tillsätta lite fett och/eller lite snabbis, snabbpasta, pulvermos eller sidorätter och mellanmål.

Jag brukar komponera lunch och middag till ungefär 700 kcal. Frukost mindre. Mellanmål bestående av nötter/frön och choklad. Strax under 3000 kcal/dag. Om man äter lite och ofta blir man aldrig helt tom på energi, även om detta med största sannolikhet är ett rejält kaloriunderskott. Största målet äter jag i kvällslägret.


Har svårt att se att det skulle vara sämre näringsinnehåll i frystorkad eller torkad mat. Det är ju grönsaker i de allra flesta rätter. Möjligen kan vitamin C vara ett problem på sikt, men det finns ju sätt att hantera det.
 
Looked in my old planning for fjälltrips, and found some numbers for BB-food (1991)

BB Köttfarssås m. markroner 54 kul 18 protein 19 fedt 170g vikt kcal totalt 833
BB Köttgryta m. örtkryddor 52 21 17 146g kcal totalt 686
BB Kycklinggryta m. grönsa 50 17 24 128g kcal totalt 640
 
En anledning att begränsa sitt fettintag och inte äta som en skogsarbetare från förr i tiden är helt enkelt att det inte är bra för hjärta och kärl. Dåliga/höga nivåer av blodfetter/kolesterol ökar risken för hjärt- kärlsjukdom som fortfarande är den vanligaste dödsorsaken i vårt land. Tränar man inte så ökar risken för högt blodtryck och diabetes vilket höjer riskerna för hjärtsjukdom ännu mer.

Läs om MONICA-studien: https://www.umu.se/contentassets/d0fc915d729f4014be7a3aac031a503d/monica-20-ar.pdf
Trots att studiepersonerna inte tränar nämnvärt mer och har blivit rejält mycket fetare, så har kolesterolvärdena sjunkit mer än nästan någon annanstans i världen. Varför? Förändrade kostvanor med mindre mättade och hårda fetter (sid. 11)!

Så alla som tycker att en fettdiet är fantastisk för viktnedgång eller allmänt välbefinnande kanske bör ta sig en funderare hur man ser ut på insidan av den typen av kost.

Här kan man lyssna mer: https://sverigesradio.se/avsnitt/hjartdodens-rike
Fast det har väl mycket stor betydelse hur mycket man anstränger sig.
 
Fast det har väl mycket stor betydelse hur mycket man anstränger sig.
Ja, för energibalans/ eventuell viktuppgång är det så. Men allt vi äter oss påverkar ju även våra kroppar på andra, inte alltid synbara sätt. Mättade fetter innehåller till exempel/bland annat högre halter av skadligt kolesterol vilket i sin tur över tid leder till åderförkalkning. Har man otur så bär man dessutom på ofördelaktiga gener för att hantera blodfetter. Så det finns följaktligen all anledning att tänka på vad man äter, även om man inte går upp i vikt (eller till och med ner) av den specifika kosten.
 
Ja, för energibalans/ eventuell viktuppgång är det så. Men allt vi äter oss påverkar ju även våra kroppar på andra, inte alltid synbara sätt. Mättade fetter innehåller till exempel/bland annat högre halter av skadligt kolesterol vilket i sin tur över tid leder till åderförkalkning. Har man otur så bär man dessutom på ofördelaktiga gener för att hantera blodfetter. Så det finns följaktligen all anledning att tänka på vad man äter, även om man inte går upp i vikt (eller till och med ner) av den specifika kosten.
Högt intag av omättat fett, då?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Näring i mat efter torkning osv Friluftsmat 22
mjlusitano_gmail.com Minsta förpackning med mest näring Friluftsmat 8

Liknande trådar