Näring i vildmarksmat?

Fast spelar egentligen vitamininnehållet så stor roll under den relativt korta tid de flesta är ute på fjäll eller skogsvandring ?

Huvudsaken är väl att man får i sig kolhydrater och en slatt proteiner.

Militära gjorde tester på två grupper till fjälls för rätt länge sedan, ena gruppen åt "näringsriktigt" och ena gruppen vad man kan kalla "icke näringsriktigt" med samma kaloriinnehåll.

Prestation mättes löpande. Underhudsfett, styrka och kondition mättes före och efter.

Ingen större skillnad.
Har du Rapportnummret?
 
Har du Rapportnummret?
Jag tränade nog betydligt hårdare än gemene man bra många år av mitt liv och experimenterat vilt med kosten av nyfikenhet. Testat äta en gång om dagen, bara varannan dag, leva på enbart vissa livsmedel, bara äta ägg, leva på chips, leva på flytande, you name it, 20 år som försökskanin se vad jag klarar av och inte. På kortare sikt med bibehållen vikt har jag aldrig märkt någon större skillnad alls.

I två veckor levde jag på enbart glass, presterade på gymmet likt när jag minutiöst "skötte" kosten på grammet.
 

Bilagor

  • 2197439.png
    2197439.png
    4.4 MB · Visningar: 192
Jag tränade nog betydligt hårdare än gemene man bra många år av mitt liv och experimenterat vilt med kosten av nyfikenhet. Testat äta en gång om dagen, bara varannan dag, leva på enbart vissa livsmedel, bara äta ägg, leva på chips, leva på flytande, you name it, 20 år som försökskanin se vad jag klarar av och inte. På kortare sikt med bibehållen vikt har jag aldrig märkt någon större skillnad alls.

I två veckor levde jag på enbart glass, presterade på gymmet likt när jag minutiöst "skötte" kosten på grammet.
Våra kroppar är fantastiska, kul inlägg!
 
Jag tränade nog betydligt hårdare än gemene man bra många år av mitt liv och experimenterat vilt med kosten av nyfikenhet. Testat äta en gång om dagen, bara varannan dag, leva på enbart vissa livsmedel, bara äta ägg, leva på chips, leva på flytande, you name it, 20 år som försökskanin se vad jag klarar av och inte. På kortare sikt med bibehållen vikt har jag aldrig märkt någon större skillnad alls.

I två veckor levde jag på enbart glass, presterade på gymmet likt när jag minutiöst "skötte" kosten på grammet.
Vi är nog mer stenåldersmänniskor än vi tror: Ät vad du råkar komma över!

/Patrik
 
Det tar nog ofta längre tid än 2 veckor att ställa om driften för kroppen. Tänker att glassdieten är som att leva på sockerlösning, och det funkar väl ett tag, men 1 år hade nog blivit svårare. Låter väldigt tråkigt dock, så mentalt vore det svårt med bara 1 v för mig.

Men för ett par veckor i fjällen, behöver man nog inte bry sig så mycket om att det måste vara så näringsriktigt. Folk äter ju pannkaka, pulvermos och havregrynsgröt där, och det är väl bara snäppet nyttigare än glass. :)
 
För att styra in på frågan i trådstarten:
"Ni som har koll på näringslära, är det helt okej att enbart leva på vildmarksmat i ett helt år utan att riskera få bristsjukdomar?"
Jag är ingen näringsexpert som kan säkert uttala sig men jag kan ha goda funderingar ändå.
"Näring" är många olika saker och de olika sakerna tillsammans bildar en helhet som behöver vara skapligt rätt sett över tid för att ge bra förutsättningar.
Brist på näring som är bränsle i form av kolhydrater får snabbt effekt på prestationer och måendet.
Brist på näring i form av vitaminer, mineraler och spårämnen lär märkas av på längre sikt.
Innehållet i "vildmarksmat" som färdigköpt frystorkat bör sakna visst innehåll som på lång sikt behövs för välmåendet. Nån form av bristsjukdom skulle säkert uppstå efter ett år på enbart REAL Turmat eller liknande.
Sannolikt skulle i alla fall jag än mer sannolikt bli snabbare påverkad mentalt än rent fysiskt på den dieten.
 
Jag har standard menu på vandringen, samma varje dag. Mina vandringar är korta, max 9 dagar, så jag tittar närmast på siffran kJ/100g. Från min 659,5 g får jag 12591,25 kJ (3009,38 kcal) dagligen, det är för lite, men orkar inte bära mera, energin räcker till sommarvandringar på lätt terräng. Vitaminer, mineraler osv är inte av intresse på en kort vandring. För mycket fett är inte bra.
 
......För mycket fett är inte bra.

Jag är nyfiken på varför ?

Förr i tiden åt väl dom som jobbade hårt väl gärna fett om man hade chansen ?

Tex fläsk och potatis, Kolbulle med Fläsk, Pitepalt med fläsk, ister på bröd osv.

Själv tar jag ibland med rökt fläsk eller bacon som mat dom först två dagarna, tycker man står sig bra mycket bättre och längre på det vid fysisk ansträngning än på div torrmatpåsar.

Men det är min personliga uppfattning.
 
För mycket fett kan orsaka ovälkomna störningar på kroppens tarmrelaterade funktioner, har jag hört/läst. Vill inte experimentera själv :)
Jag lever mestadels på nötter, oljor, frukt, grönsaker, rotfrukter. Nötter är 50-60g fett per 100g och jag har en bra mage. 😁 Nog mycket vad man är van vid. Är kosten i regel baserad på kolhydrater kan magen säkert balla ur helt plötsligt ösa på med fett men samma sak tvärt om. Jag föredrar fylla på med feta energitäta mål, kan äta färre gånger utan att åka på dippar samt mindre vikt bära på då man är ute, två påsar nötter/dygn. Typen av mat jag sedan ett tag tillbaka är van äta till vardags med och skulle jag plötsligt börja sleva havregrynsgröt 3ggr dag igen likt tidigare skulle jag nog bo på holken första dygnen. 😁
 
För mycket fett kan orsaka ovälkomna störningar på kroppens tarmrelaterade funktioner, har jag hört/läst. Vill inte experimentera själv :)
OK
Men det är nog ganska individuellt om magen slår bakut av fett eller inte.

Jag har inte upplevt att min gör det, men den tål å andra sidan det mesta utom Kebab med bröd fast det har jag ändå aldrig med på fjällvandring så det är skit samma.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Näring i mat efter torkning osv Friluftsmat 22
mjlusitano_gmail.com Minsta förpackning med mest näring Friluftsmat 8

Liknande trådar