Näring i vildmarksmat?

En del individer tål inte stora mänder fett. Det brukar kallas fettdiarré. Men att det skulle vara ett tillstånd gemena man lider, det har jag väldigt svårt att tro. Låter som nån övervintrad propagande från fettskäckens dagar. 😉
 
Ja, om man ska hårddra det så lever jag hellre på bara jordnötter (fett) än mariekex (kolhydrater) på turen. Men ännu hellre Mariekex med jordnötssmör på.
 
Pemikan innehåller stora mängder fett. Min sagesman en Kanadensiskt flygofficer berättade att hans förarkurs hade 3 veckors vinteröverlevnad på schemat, först bodde de i kaminuppvärmda tält under teoridelen. De fick fältranson tillagade av en koktropp. Därefter flyttade de ut i egenbyggda iglos. Deras reservproviant utgjordes av lokalt producerad pemikan. men efter en styv vecka fick halvdelen evakueras, till sjukhus p g a diarrer och uttorkning. De fick läggas in på sjukhus och fick flygförbud så pass länge att hela kursen fick förlängas med styft 50 dagar. Min sagesman hade järnmage och överlevde väl även min halv veckas nybörjar kokkonst.
 
Senast ändrad:
En månad ME levde vi på det vi kunde få leverat i matväg. Det blev kyckling och ris samt kamel och ris, inga grösaker, ägg eller fisk. Morgom, lunch, middag och kväll. Vi fick förstadiet till skörbjugg. Gommens slemhinnor hängde som barder i munnen, Vi drack flaskvatten och var tacksamma att lokaliteterna var luftkonditionerade. Som tur var blev vi omstationerade till ett grannland med inte lika enformig kost.
 
Göran Kropp var fantastisk!

Punkt!

Ang mat är 500-600 kcal per måltid ganska vettigt om man fjällvandrar i exempelvis Sverige,
Intressant! För mig är 500-600 kcal att betrakta som mellanmål. Jag har mycket svårt att förstå hur en vuxen man kan bli mätt på en påse frystorkat. Såvida man inte äter många måltider per dag. Tre påsar frystorkat per dag blir ett energiintag på 1.500-1.800 kcal. För mig är det svältkost även om skulle vara sängliggande hela dygnet.
 
Dom påsarna med frystorkat som jag har ätit har innehållit 12-1300 kalorier/påse och jag åt 3 påsar/dygn + rejält med musliblandning med nötter och utblandad torrmjölk, morgon och kväll.

Men 5-600 kalorier/påse är ju bara löjligt.
Man får ju då använda 2 påsar/måltid.
 
Intressant! För mig är 500-600 kcal att betrakta som mellanmål. Jag har mycket svårt att förstå hur en vuxen man kan bli mätt på en påse frystorkat. Såvida man inte äter många måltider per dag. Tre påsar frystorkat per dag blir ett energiintag på 1.500-1.800 kcal. För mig är det svältkost även om skulle vara sängliggande hela dygnet.
Ja, jag vet inte...
Hur mycket äter du under en vanlig vandringsdag? Det vore kul att veta.


En dag för mig består av följande...påt ungefär:
Frukost:
Färdig portionspåse (gjort hemma) som innehåller ca 1 dl havregryn, 1/1 del musli, 2 msk torrmjölkspulver.
Sedan 2 skivor lingongrova med tubpålägg.
En kopp kaffe.

Till lunch kan det exempelvis vara följande:
Alt 1.
En färdig portionspåse (gjort hemma) med en påse Blå Band varma koppen med 1/2 dl röda linser och 1/2 dl snabbmakaroner.

Alt 2.
En färdig portionspåse (gjort hemma) med hälften av en påsrätt för tre personer, typ Blå Band, med 1/2 dl röda linser och 1/2 dl snabbmakaroner. Ibland har jag 2 msk torrmjölkspulver i också.

Alt 3.
Samma som till middag, men lite mindre portion.

Till middag:
En portion (gjort hemma) med följande.
Torkad köttförssås med 1 dl snabbmakaroner, 1/2 dl röda linser, 2 msk olja.
Köttfärssåsen är delad i 6 delar och torkad i ugn.
Köttfärssåsen består av 1 kg köttfär, 400 g krossad tomat, 1 gul lök, 2-3 vitlökar, kryddor, kanske 1-2 rivna morötter.. Denna lagade jag till och torkade i ugn, delade upp i 6 portioner.
Påt ungefär.
Middagen blir ofta 0,7 dl mat som ska ätas...det tar ett tag.

Övrigt jag äter under dagen kan vara snacks, såsom nötmix. En påse räcker som mest 5 dagar...oftast 4. Kan ha med godis såsom Tuttifrutti, en påse bilar eller annat. Ibland har jag med mig 1-2 rullar med kakor...går åt alldeles för fort :)

Normalt går jag ner 1-2 kg på en vandring på max 10 dagar.

Har lite att ta av och är ganska tålig mot låga energiintag...van att utsätta mig för utmaningar. Med det sagt så utsätter jag mig inte för någon fara pga yrsel eller annat, om nu någon tror det. Nä...jag är mätt efter frukost, lunch och brukar vara proppmätt efter middagen.

Har inte räknat på energi/måltid, men jag tycker att min balans med energiintag under dagen är bra.

Jag har hittat min modell...den funkar för mig...
 
Om man går och småäter nötter och choklad under dagen blir inte jag hungrig och klarar mig lätt på 1-1,5 påse torrmat per dag, plus lite grötfrukost. Jag går på mättnadskänsla som i verkliga livet. Går varken upp eller ner i vikt under en veckortur. Småätande hindrar insulinet och sockret att sjunka till låga nivåer, så förbränningen saktas ner. Inte bra att göra så till vardags, men på turen funkar det rätt bra då jag vill bära lätt. Är dessutom van att fasta regelbundet, så får inte panik om det skulle kurra lite.
 
Dom påsarna med frystorkat som jag har ätit har innehållit 12-1300 kalorier/påse och jag åt 3 påsar/dygn + rejält med musliblandning med nötter och utblandad torrmjölk, morgon och kväll.

Men 5-600 kalorier/påse är ju bara löjligt.
Man får ju då använda 2 påsar/måltid.
Minns du vad det var för tillverkare på påsarna du åt?
 
Ja, jag vet inte...
Hur mycket äter du under en vanlig vandringsdag? Det vore kul att veta.


En dag för mig består av följande...påt ungefär:
Frukost:
Färdig portionspåse (gjort hemma) som innehåller ca 1 dl havregryn, 1/1 del musli, 2 msk torrmjölkspulver.
Sedan 2 skivor lingongrova med tubpålägg.
En kopp kaffe.

Till lunch kan det exempelvis vara följande:
Alt 1.
En färdig portionspåse (gjort hemma) med en påse Blå Band varma koppen med 1/2 dl röda linser och 1/2 dl snabbmakaroner.

Alt 2.
En färdig portionspåse (gjort hemma) med hälften av en påsrätt för tre personer, typ Blå Band, med 1/2 dl röda linser och 1/2 dl snabbmakaroner. Ibland har jag 2 msk torrmjölkspulver i också.

Alt 3.
Samma som till middag, men lite mindre portion.

Till middag:
En portion (gjort hemma) med följande.
Torkad köttförssås med 1 dl snabbmakaroner, 1/2 dl röda linser, 2 msk olja.
Köttfärssåsen är delad i 6 delar och torkad i ugn.
Köttfärssåsen består av 1 kg köttfär, 400 g krossad tomat, 1 gul lök, 2-3 vitlökar, kryddor, kanske 1-2 rivna morötter.. Denna lagade jag till och torkade i ugn, delade upp i 6 portioner.
Påt ungefär.
Middagen blir ofta 0,7 dl mat som ska ätas...det tar ett tag.

Övrigt jag äter under dagen kan vara snacks, såsom nötmix. En påse räcker som mest 5 dagar...oftast 4. Kan ha med godis såsom Tuttifrutti, en påse bilar eller annat. Ibland har jag med mig 1-2 rullar med kakor...går åt alldeles för fort :)

Normalt går jag ner 1-2 kg på en vandring på max 10 dagar.

Har lite att ta av och är ganska tålig mot låga energiintag...van att utsätta mig för utmaningar. Med det sagt så utsätter jag mig inte för någon fara pga yrsel eller annat, om nu någon tror det. Nä...jag är mätt efter frukost, lunch och brukar vara proppmätt efter middagen.

Har inte räknat på energi/måltid, men jag tycker att min balans med energiintag under dagen är bra.

Jag har hittat min modell...den funkar för mig...
Till frukost 2 dl müsli. Jag tillsätter extra hasselnötter förutom de nötter som finns i müslin "från början ". Jag blandar även i en halv dl Nido mjölkpulver.
Till lunch äter jag 150 g havreris eller pasta. En halv dl matolja till det.
Till middag samma som till lunch + 50 g torkat kött eller fisk.
Innan jag skall sova äter jag 50 g nötter/russin.
Så ser min kosthållning ut en vanlig vandringsdag under sommarhalvåret. Vintertid äter jag mer.
 
En anledning att begränsa sitt fettintag och inte äta som en skogsarbetare från förr i tiden är helt enkelt att det inte är bra för hjärta och kärl. Dåliga/höga nivåer av blodfetter/kolesterol ökar risken för hjärt- kärlsjukdom som fortfarande är den vanligaste dödsorsaken i vårt land. Tränar man inte så ökar risken för högt blodtryck och diabetes vilket höjer riskerna för hjärtsjukdom ännu mer.

Läs om MONICA-studien: https://www.umu.se/contentassets/d0fc915d729f4014be7a3aac031a503d/monica-20-ar.pdf
Trots att studiepersonerna inte tränar nämnvärt mer och har blivit rejält mycket fetare, så har kolesterolvärdena sjunkit mer än nästan någon annanstans i världen. Varför? Förändrade kostvanor med mindre mättade och hårda fetter (sid. 11)!

Så alla som tycker att en fettdiet är fantastisk för viktnedgång eller allmänt välbefinnande kanske bör ta sig en funderare hur man ser ut på insidan av den typen av kost.

Här kan man lyssna mer: https://sverigesradio.se/avsnitt/hjartdodens-rike
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Näring i mat efter torkning osv Friluftsmat 22
mjlusitano_gmail.com Minsta förpackning med mest näring Friluftsmat 8

Liknande trådar