Hur vida en 25 kg EMTB utan elassistans sliter mer än en 10 kg MTB, kan ju diskuteras, då du lätt kör betydligt vildare (och förmodlingen även betydligt längre) i terrängen med din lekfulla 10 kg hoj än din tunga klumpiga EMTB.
Med elassistans blir det ju en helt annan femma. Ty nominell 250W kan ju i praktiken innebära maximalt 600W i assistans i s.k. turbo-läge (t.ex. på Bosch CX-motorn). Lägg sedan till kanske 500 W från cyklistens topptrampkraft, så snackar vi alltså kanske totalt max 1100W. Alltså drygt 1,5 hk! Å då sliter det ju givetvis en hel del på ett löst underlag.
Sedan vad gäller naturreservatets syfte, så lär det väl stå i länsstyrelsens reservatsbeslut. Alla naturreservat har ju inte syftet att maximera naturnyttan, utan de kan ibland ha helt andra syften.
I vissa rara växter etc. behöver ju också ha regelbundna störningar, för att kunna överleva. Å vissa banområden för enduro/motorcross har också visat sig ha en förvånansvärt god artrikedom.
Dock, i vissa reservat får det inte cyklas, vare sig med EMTB, MTB eller vanlig cykel och det beslutet ska givetvis respekteras fullt ut!
/Niklas
Med elassistans blir det ju en helt annan femma. Ty nominell 250W kan ju i praktiken innebära maximalt 600W i assistans i s.k. turbo-läge (t.ex. på Bosch CX-motorn). Lägg sedan till kanske 500 W från cyklistens topptrampkraft, så snackar vi alltså kanske totalt max 1100W. Alltså drygt 1,5 hk! Å då sliter det ju givetvis en hel del på ett löst underlag.
Sedan vad gäller naturreservatets syfte, så lär det väl stå i länsstyrelsens reservatsbeslut. Alla naturreservat har ju inte syftet att maximera naturnyttan, utan de kan ibland ha helt andra syften.
I vissa rara växter etc. behöver ju också ha regelbundna störningar, för att kunna överleva. Å vissa banområden för enduro/motorcross har också visat sig ha en förvånansvärt god artrikedom.
Dock, i vissa reservat får det inte cyklas, vare sig med EMTB, MTB eller vanlig cykel och det beslutet ska givetvis respekteras fullt ut!
/Niklas
Senast ändrad: