Och om jag bestrider böter på plats? Vad händer då?Å jag hävdar att EMTB ska vara bevis nog för polis/åklagare. (Ty det kan ju lika gärna bli böter direkt på plats för "tagande av olovlig väg").
/Niklas
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
MTB med elmotor i naturresevat?
- Trådstartare Johan123
- Start datum
Då är det nog du, som har bevisbördan. EMTB I terrängen ingår ju som sagt inte i allemansrätten. Något, som du är skyldig att känna till.Och om jag bestrider böter på plats? Vad händer då?
/Niklas
Då är det nog du, som har bevisbördan. EMTB I terrängen ingår ju som sagt inte i allemansrätten. Något, som du är skyldig att känna till.
/Niklas
Så är det ju naturligtvis inte.
"Förhandsgodkännande
Den som erkänner ett bötesbrott kan lämna ett skriftligt förhandsgodkännande om strafföreläggande redan vid kontakten med polisen i samband med brottet. Som regel behöver man då inte ha någon ytterligare kontakt med rättsväsendet innan ärendet avgörs. Av förhandsgodkännandet ska det bland annat framgå vilket brott som erkänns och hur mycket böter som den misstänkta personen godtar."
"Vad händer om jag inte vill godkänna strafföreläggandet?
Om du inte accepterar innehållet i föreläggandet bör du snarast skriva och berätta varför. Skriv helst på baksidan av det brev som följde med föreläggandet. Skicka ditt svar i ett vanligt brev till den åklagarkammare som föreläggandet kom ifrån. Adressen står på föreläggandet.
När åklagaren fått ditt svar eller om du inte svarar på strafföreläggandet, beslutar åklagaren i de flesta fall om att väcka åtal mot dig i tingsrätten. Tingsrätten kallar sedan dig och åklagaren till en förhandling. Efter förhandlingen bestämmer tingsrätten om du ska dömas för brotten och vilket straff du i så fall får. I många fall kan tingsrätten dock avgöra ärendet utan att du behöver komma till en rättegång."
Alltså: Om jag inte accepterar böter leder det till åtal. Visste du verkligen inte det?
En fråga: Vad menar du med "EMTB ska vara bevis nog för polis/åklagare"? Jag förstår inte vad du menar.
Så är det ju naturligtvis inte.
"Förhandsgodkännande
Den som erkänner ett bötesbrott kan lämna ett skriftligt förhandsgodkännande om strafföreläggande redan vid kontakten med polisen i samband med brottet. Som regel behöver man då inte ha någon ytterligare kontakt med rättsväsendet innan ärendet avgörs. Av förhandsgodkännandet ska det bland annat framgå vilket brott som erkänns och hur mycket böter som den misstänkta personen godtar."
"Vad händer om jag inte vill godkänna strafföreläggandet?
Om du inte accepterar innehållet i föreläggandet bör du snarast skriva och berätta varför. Skriv helst på baksidan av det brev som följde med föreläggandet. Skicka ditt svar i ett vanligt brev till den åklagarkammare som föreläggandet kom ifrån. Adressen står på föreläggandet.
När åklagaren fått ditt svar eller om du inte svarar på strafföreläggandet, beslutar åklagaren i de flesta fall om att väcka åtal mot dig i tingsrätten. Tingsrätten kallar sedan dig och åklagaren till en förhandling. Efter förhandlingen bestämmer tingsrätten om du ska dömas för brotten och vilket straff du i så fall får. I många fall kan tingsrätten dock avgöra ärendet utan att du behöver komma till en rättegång."
Alltså: Om jag inte accepterar böter leder det till åtal. Visste du verkligen inte det?
En fråga: Vad menar du med "EMTB ska vara bevis nog för polis/åklagare"? Jag förstår inte vad du menar.
Därför får du inte elcykla i naturen utan tillåtelse
Intresset för elcyklar har exploderat de senaste tre åren. Men enligt Naturvårdsverket inkluderas inte fordonet i allemansrätten – och det innebär att markägaren måste godkänna turer längs stigar och terräng.
www.svt.se
Å här kommer ju battericyklistens bevisbörda in:
Vad händer om jag inte vill godkänna strafföreläggandet?
Om du inte accepterar innehållet i föreläggandet bör du snarast skriva och berätta varför.
/NIKLAS
Jag accepterar inte föreläggandet eftersom jag inte använt motorn. Såklart...Därför får du inte elcykla i naturen utan tillåtelse
Intresset för elcyklar har exploderat de senaste tre åren. Men enligt Naturvårdsverket inkluderas inte fordonet i allemansrätten – och det innebär att markägaren måste godkänna turer längs stigar och terräng.www.svt.se
Å här kommer ju battericyklistens bevisbörda in:
Vad händer om jag inte vill godkänna strafföreläggandet?
Om du inte accepterar innehållet i föreläggandet bör du snarast skriva och berätta varför.
/NIKLAS
Och hur bevisar du det?Jag accepterar inte föreläggandet eftersom jag inte använt motorn. Såklart...
Det är inte jag som ska bevisa nåt. Det är åklagaren. Se inlägg #179Och hur bevisar du det?
Å det saknar ju all trovärdighet, vilket jag har påpekat i ett flertal inlägg, som t.ex. #152.Det är inte jag som ska bevisa nåt. Det är åklagaren. Se inlägg #179
/Niklas
Om bevisen håller prövas i domstol. Trovärdigt eller ej...Å det saknar ju all trovärdighet, vilket jag har påpekat i ett flertal inlägg, som t.ex. #152.
/Niklas
”Det var Mållgan som körde bilen”
Han friades från rattfylleri – tack vare Alfons Åbergs låtsaskompis. Nu kräver 23-åringen 100?000 kronor i skadestånd av JK. –?Jag gick utan körkort i ett halv
www.aftonbladet.se
Om en jägare går ut i någon annans skog med laddad bössa men hävdar att han inte ska skjuta något, har är bara ute och går en promenad.
Ja, det kan vara så men det är nog ett lite misstänkt beteende som jag inte vet hur en domstol skulle bedöma.
Kan det ses som ett förberedlesebrott - att medföra en EMTB i naturen (reservat eller ej) men inte använda motorn?
/Patrik
Ja, det kan vara så men det är nog ett lite misstänkt beteende som jag inte vet hur en domstol skulle bedöma.
Kan det ses som ett förberedlesebrott - att medföra en EMTB i naturen (reservat eller ej) men inte använda motorn?
/Patrik
Åklagaren säger väl bara att du har färdats med ett elassisterat fordon. Jag tror inte det går att argumentera att elcykeln inte är elcykel bara för att du för tillfället inte använde motorn.
Det är ungefär som om man skulle parkera bilen i skogen och neka till att man kört den dit så man inte kan fällas för terrängkörning.
Det är ungefär som om man skulle parkera bilen i skogen och neka till att man kört den dit så man inte kan fällas för terrängkörning.
Det är ju solklart. Regleras i Jaktlagens §35Om en jägare går ut i någon annans skog med laddad bössa men hävdar att han inte ska skjuta något, har är bara ute och går en promenad.
/Patrik
35 § Utan medgivande av jakträttshavaren är det inte tillåtet att med fångstredskap eller vapen som kan användas för jakt ta vägen över annans jaktområde. Detta får dock ske på vägar som är upplåtna för allmänheten och även annars, om det sker i lovliga ärenden. Om hund medförs, skall den hållas kopplad.
Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter
Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg