MTB med elmotor i naturresevat?

Har ingen el-cykel och kan väl tänka mig att de blir lite väl tynga att cykla utan motor men ändå:

Tycker transporten till skogen är mycket tråkigare och jobbigare än turen i skogen så nog skulle jag kunna tänka mig att cykla med assistans till skogen och sen utan motor när jag väl är där.

En annan möjlighet är att man kan cykla på vägar med el upp och cykla utan motor ned och man har långa backar.

Om man bara har en cykel och det fungerar att cykla med den utan assistans kanske man väljer att cykla uten el istället för att göra något annat.

Kan också vara så att stora delar av turen går där man får cykla med el men så har man ett kort parti där man inte får det.
Om du gör så har du noll trovärdighet enligt Niklas :)

Har ingen el-cykel och kan väl tänka mig att de blir lite väl tynga att cykla utan motor men ändå:

Tycker transporten till skogen är mycket tråkigare och jobbigare än turen i skogen så nog skulle jag kunna tänka mig att cykla med assistans till skogen och sen utan motor när jag väl är där.

En annan möjlighet är att man kan cykla på vägar med el upp och cykla utan motor ned och man har långa backar.

Om man bara har en cykel och det fungerar att cykla med den utan assistans kanske man väljer att cykla uten el istället för att göra något annat.

Kan också vara så att stora delar av turen går där man får cykla med el men så har man ett kort parti där man inte får det.
Nänänä... har du en EMTB måste du bevisa att du inte använt motorn. Och det kan du inte eftersom du saknar trovärdighet.

Allemansrätten är en sedvänja som egentligen är rätt diffus.

Så med el-cyklar har man kommit fram till att de inte ingår i allemansrätten och att det medför att markägaren kan förbjuda dem och många antar väl att de därför i praktiken är förbjudna.

Angående snöskoter skriver man (tror att den där formuleringen är ganska ny)
"Att köra snöskoter ingår inte i den svenska allemansrätten, så rätten att köra på annans mark är inte självklar. Det anses tillåtet att köra på väl snötäckt mark om man inte stör, förstör eller på annat sätt bryter mot lagen. "

Så här anses det ok att köra på annans mark men skället till att man anses det är ju sedvanan, alltså i praktiken allemansrätten. Så det verkar som att man brukar allemansrätten samtidigt som man skriver att man inte gör det.

Men jag antar att en markägare kan förbjuda snöskotrar på sin mark.

Nja, elcyklar är ju redan idag förbjudna i terrängen/stigar (enligt Naturvårdsverket), men en enskild markägare kan dock ge dispens/tillstånd för dem på sin egen mark.

Angående snöskotrar, så kan de sakligt sett orsaka stora skador på både snötäckta ungskogar och vall + höstsådda grödor, som inte syns ovanför snötäcket.

I värsta fall leder det till kostsamma omplanteringar respektive kostsam upp-plöjning + nyetablering av nya grödor i förtid för berörda markägare/arrendator.
/Niklas

Senast ändrad:

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg