Skulle du på allvar påstå (i t.ex. polisförhör eller i en domstol) att du terrängcyklar med en 20-25 kg tung elcykel, med elassistansen avstängd, så lär du få stora trovärdighetsproblem, vill jag hävda.
Ty varför betala 15 000 - 20 000 kr extra för en dedikerad E-MTB (än för en vanlig MTB med motsvarande utrustningsnivå), som dessutom väger 10-15 kg extra, bara för att sedan köra över stock och sten med motorn avstängd?
Alla som kör MTB i skogen vet ju att varje gram räknas.
Å jämför du sedan en instegshoj (säg Deore-nivå) med en motsvarande tävlingshoj (säg XT/XTR-nivå), så väger ju i princip varje komponent mer på instegshojen än på tävlingshojen. Å den låga totalvikten gör ju också tävlingshojen så mycket roligare (och snabbare) över stock och sten än instegshojen.
Å om någon skulle hävda en bättre träningseffekt med en betydligt tyngre E-MTB med avstängd motor? Tja, köp i så fall några lösa dykarvikter och tejpa fast dem på din vanliga MTB medelst silvertejp, så spar du nog en hel del pengar, jämfört med en ny dyr E-MTB.
Dessutom borde det vara superlätt att ta bort dessa dykarvikter, när man tröttnar på dem...
Å om någon skulle hävda batteritorsk, så borde väl första steget vara att lämna stigen vid första möjliga tillfälle, för att sedan ta närmsta bilväg hem (eller till bilen). Sedan lär det nog inte dröja länge innan den personen köper ett extra batteri, för att ha med sig ut i fält...
Nä, köper du en dedikerad E-MTB för att köra i terrängen, så är det just för att kunna nyttja de stora fördelarna med batteriassistansen. Inget annat! Å då fordras alltså markägarens uttryckliga tillstånd, för att få köra på stigar (eller helt obanad terräng)
/Niklas