MTB med elmotor i naturresevat?

Kan lägga till att OP skrev om just naturreservat och för naturreservat gäller särskilda förordningar/föreskrifter. Ofta är det tex inte ens tillåtet att cykla i naturreservat.

Fritt från lawline: "om man bryter mot en förordning/föreskrift bryter man också mot den lag som förordningen har stöd i, vilket i många fall har straffbara konsekvenser"
 
I sak korrekt, men risken för att åka fast och bli fälld för olovlig EMTB-cykling i terrängen är ju löjligt liten.
/Niklas
 
Skulle du på allvar påstå (i t.ex. polisförhör eller i en domstol) att du terrängcyklar med en 20-25 kg tung elcykel, med elassistansen avstängd, så lär du få stora trovärdighetsproblem, vill jag hävda.

Ty varför betala 15 000 - 20 000 kr extra för en dedikerad E-MTB (än för en vanlig MTB med motsvarande utrustningsnivå), som dessutom väger 10-15 kg extra, bara för att sedan köra över stock och sten med motorn avstängd?

Alla som kör MTB i skogen vet ju att varje gram räknas.

Å jämför du sedan en instegshoj (säg Deore-nivå) med en motsvarande tävlingshoj (säg XT/XTR-nivå), så väger ju i princip varje komponent mer på instegshojen än på tävlingshojen. Å den låga totalvikten gör ju också tävlingshojen så mycket roligare (och snabbare) över stock och sten än instegshojen.

Å om någon skulle hävda en bättre träningseffekt med en betydligt tyngre E-MTB med avstängd motor? Tja, köp i så fall några lösa dykarvikter och tejpa fast dem på din vanliga MTB medelst silvertejp, så spar du nog en hel del pengar, jämfört med en ny dyr E-MTB.

Dessutom borde det vara superlätt att ta bort dessa dykarvikter, när man tröttnar på dem...:giggle:

Å om någon skulle hävda batteritorsk, så borde väl första steget vara att lämna stigen vid första möjliga tillfälle, för att sedan ta närmsta bilväg hem (eller till bilen). Sedan lär det nog inte dröja länge innan den personen köper ett extra batteri, för att ha med sig ut i fält...

Nä, köper du en dedikerad E-MTB för att köra i terrängen, så är det just för att kunna nyttja de stora fördelarna med batteriassistansen. Inget annat! Å då fordras alltså markägarens uttryckliga tillstånd, för att få köra på stigar (eller helt obanad terräng)
/Niklas

Du glömmer att man kan vilja ha elassistans till och från naturreservatet och ha densamma avstängd under körning över stock och sten på stigarna i reservatet.
 
Du glömmer att man kan vilja ha elassistans till och från naturreservatet och ha densamma avstängd under körning över stock och sten på stigarna i reservatet.
Det förändrar inget i sak, anser jag. Ty du har fortfarande stora trovärdighetsproblem, om du på allvar påstår att du kör utan e-sssistans i terräng med en 20 25 kg tung EMTB, hävdar jag.

Å trovärdighetsproblemet blir ju knappast mindre om du dessutom hävdar att du behöver ha e-assistans på vägen till och från naturområdet (som borde vara relativt lättcyklat med en vanlig mtb), men sedan stänger av e-assistansen vid själva stigcyklingen i själva naturområdet (som i sig borde vara klart jobbigare att cykla än vägen dit och hem med en vanlig mtb).

Nä, långt troligare är att du helt enkelt "råkar glömma" av att stänga av elassistansen, när du väl kommer naturområdet och istället glatt trampar på med påslagen elassistans även där.
/Niklas
 
Senast ändrad:
Det förändrar inget i sak, anser jag. Ty du har fortfarande stora trovärdighetsproblem, om du på allvar påstår att du kör utan e-sssistans i terräng med en 20 25 kg tung EMTB, hävdar jag.

Å trovärdighetsproblemet blir ju knappast mindre om du dessutom hävdar att du behöver ha e-assistans på vägen till och från naturområdet (som borde vara relativt lättcyklat med en vanlig mtb), men sedan stänger av e-assistansen vid själva stigcyklingen i själva naturområdet (som i sig borde vara klart jobbigare att cykla än vägen dit och hem med en vanlig mtb).

Nä, långt troligare är att du helt enkelt "råkar glömma" av att stänga av elassistansen, när du väl kommer naturområdet och istället glatt trampar på med påslagen elassistans även där.
/Niklas

Ok jag håller inte med dig. Inget konstigt överhuvudtaget att vilja ha elassistans en längre sträcka både till och från reservatet för att spara på krafter som behövs i terrängcyklingen och för att man är trött på hemvägen.
 
Ok jag håller inte med dig. Inget konstigt överhuvudtaget att vilja ha elassistans en längre sträcka både till och från reservatet för att spara på krafter som behövs i terrängcyklingen och för att man är trött på hemvägen.
Du hade förmodligen varit betydligt piggare på hemvägen, om du hade nöjt dig med en ca 10-11 kg tung vanlig mtb för (max) samma pengar (som en EMTB), än att köra utan en ca 25 kg tung EMTB med avslagen elassistans i naturområdet. :)

Nej, jag tror som sagt att risken är mycket stor att du "råkar glömma" slå av elassistansen i naturområdet - särskilt om du nu är så trött! :)
/Niklas
 
Du hade förmodligen varit betydligt piggare på hemvägen, om du hade nöjt dig med en ca 10-11 kg tung vanlig mtb för (max) samma pengar (som en EMTB), än att köra utan en ca 25 kg tung EMTB med avslagen elassistans i naturområdet. :)

Nej, jag tror som sagt att risken är mycket stor att du "råkar glömma" slå av elassistansen i naturområdet - särskilt om du nu är så trött! :)
/Niklas
Du får såklart tro vad du vill. Jag framför fakta, medan du just "tror".
 
Du får såklart tro vad du vill. Jag framför fakta, medan du just "tror".
Din s.k. " fakta" saknar ju all trovärdighet.

Själv har jag kört MTB i skog och mark i närmare 30 år, så jag vet mycket väl vad jag talar om.

 Ingen lär frivilligt köra en ca 25 kg tung EMTB över stock och sten  utan elassistans.

Många kör nog gärna samma 25 kg tunga EMTB över stock och sten med en god elassistans!
/Niklas
 
Senast ändrad:
Din s.k. " fakta" saknar ju all trovärdighet.

Själv har jag kört MTB i skog och mark i närmare 30 år, så jag vet mycket väl vad jag talar om.

 Ingen lär frivilligt köra en ca 25 kg tung EMTB över stock och sten  utan elassistans.

Många kör nog gärna samma 25 kg tunga EMTB över stock och sten med en god elassistans!
/Niklas

Hur många år du har kört MTB har ingenting att göra med hur andra vill cykla.
 
Hur många år du har kört MTB har ingenting att göra med hur andra vill cykla.
Min långa erfarenhet säger mig att ingen, med trovärdighet, kan påstå att h*n vill cykla EMTB  utan elassistans i skog och mark, för att sedan ha assistansen påslagen dit och hem.

Kör man EMTB, så vill man helt enkelt ha elassistansen påslagen under resan dit, resan hem  och på turen över stock och sten!

Å som sagt, battericykling ingår inte i allemansrätten, utan det kräver helt enkelt markägarens uttryckliga tillstånd. I annat fall får du hålla dig på vägarna!
/Niklas
 
OM nu syftet med reservat är att skyudda naturen så torde en 25kg cykel med grova däck (oavsett om elassistans är av eller på) riskera att göra spår och skador i reservatet så även utan assistans borde de vara förbjudna. LIte som att putta om kring på en fyrhjuling med motorn avstängd i naturen.

Börjar elcyklare nyttja detta kommer vi troligen att få se fler reservat med totalt cykelförbud.

/Patrik
 

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg