Senaste halvåret har jag hängt en del här på utsidan i jakt på goda råd/tips kring utrustning och förberedelser inför kommande (tänkta) vandringar, samt inte minst sökt inspiration och erfarenheter i de vandringsskildringar andra delat med sig av (stort tack till er alla!). Men trots åtskilliga timmars letande och läsande har jag varken här eller annorstädes sett/hört ett endaste litet pip (no pun intended) om detta problem! Därför undrar jag nu:
Hur pass vanligt förekommande är det?
Bör man mer eller mindre vara inställd på att få hål i plånboken av dessa gnagare när man ger sig ut på tur?
Hur undviker man det bäst?
Val av tälplats har jag förstått kan göra stor skillnad, samt undvika att förtära/förvara mat i tält/ryggsäck, men finns det fler bra/enkla tips på hur man kan slippa vandalerna?
Hur undviker man på enklaste sätt att få själva maten saboterad?
Att lägga den i absiden eller utanför tältet löser kanske problemet med hål i utrustningen, men att plötsligt stå helt utan mat en morgon kan ju vara minst så förödande. Måste man släpa med sig ett kassaskåp för att slippa det, eller vad krävs egentligen för att hålla objudna matgäster borta?
Det här är kanske så normala och självklara saker för er vana fjällrävar att ni inte ens reflekterar över det, men jag kan ärligt erkänna att jag som relativ nybörjare aldrig ens tänkt tanken. Därför vore jag glad om fler kunde dela med sig av sina erfarenheter, samt inte minst berätta hur ni tänker/gör för att freda er från dessa minibanditer? Det tror jag kan vara både intressant och värdefullt för fler nybörjare än mig!