Som jag skrev tidigare, mycket handlar om kunskap hur man använder sin utrustning och hur man ska bete sig.
Ni ligger i tält och fryser, men använder inte filtar som är tillgängliga fören ni är riktig kalla. En av de absolut viktigaste grundregler i när man är ute är att hålla värmen. Kan du göra något för att förbättra din situation, gör det direkt. Du kommer inte frysa mindre, om du inte gör något. Och att få värmen tillbaka när man har blivit riktig kall kan vara svårt.
Ang. sovsäcken så har de mumieform för att undvika en massa luft som måste värmas upp och inte bidrar till mycket. Och det är inte optimalt att en för små person sover i en för stor säck, eftersom den lila personen måste värma upp oproportionerlig mycket säck och därmed tappar mycket energi. Så istället att snåla och köpa vuxen säck, köp säck som passar för närmaste åren och sälj dessa nä de blir för små.
Du har rätt. Och det är för att få ta del av andras kunskap som jag gör inlägg här.
Vad gäller sovsäck till barnen är jag inne på att köpa damsäck i alla fall till sjuåringen. Han är 140 cm lång nu så att köpa en barnsäck som är 150 cm låter väl kortsiktigt.