• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Mitt ljuva 70/80-tal

Re: Fjâllrâven

malindo; sa:
Uteliv, helylle och Fjâllráven var ju tre totalt sammanlânkade begrepp pâ 70-talet, men vem visste att de âven utvecklade en street-fashion-line?
nedan ett exempel ur 1976 ârs katalog.. Softshell? Hardshell?

Observera den sympatiska kulmagen!
canada.jpg

Tillsammans med Biltema desutom!! Det är väl ett biltema märke på vänster arm?
 
Glasshysteri!

Tack för länken till Våga Vägra!

Fjällrävenjackan ser ju ut som värsta streetfashion 2004! Som sagt, jag tror att bomullsvågen snart slår till fullt ut!
 
âr det verkligen Hoa-Hoa vi ser pà bilden..? jag tycker det ser ut som FJS90/91. Skrâmmande likhet, pà min âra!

Tecknaren av Fjâllràven-Street-fashion 1976 har àven lyckats fànga dagens street-boys ofantligt dàliga hàllning med 30 àrs framförhâllning.. för inte gick vàl VI omkring sàdâr??!!

Det ryktas f.ö. att gossar födda kring 1965, senast 1966, tillhörde den sista svenska generationen av män med stil. Kan det ligga nâgot i detta?

Mvh / Mats
 
Nu hettar det till!

OK - senaste generationen män: Då jag befinner mig på "rätt" sida av denna framkastade och mytiska åldersgräns, så borde jag väl tycka att det är helt OK? Men jag befarar att det här kan starta forumets längsta tråd: Är det ett rekordförsök Malindo?

Har du fler bilder från Fjällräven 1976? Det var ju jättefränt, som kuriosa alltså...
 
malindo; sa:
Det ryktas f.ö. att gossar födda kring 1965, senast 1966, tillhörde den sista svenska generationen av män med stil. Kan det ligga nâgot i detta?

Nej, det är väl uppenbart för de flesta att det inte stämmer.
Det sket sig ju redan i era unga år med utsvängda brallor och midjekorta jackor, fortsatte med seglarskor och button-down-skjortor och kröntes med tunnhårighet och kontorsfetma. Så försök inte.

Jag skulle kunna gå så långt att jag påstår att mitt-60-talisterna är de sista UTAN stil.
 
malindo; sa:
Det ryktas f.ö. att gossar födda kring 1965, senast 1966, tillhörde den sista svenska generationen av män med stil. Kan det ligga nâgot i detta?

Mvh / Mats

Jepp det är sant, dessa pojkar har fått kompensera bristande förmåga med stil.. Den bristande förmågan kommer från drogliberala föräldrar som haschat under graviditeten och därigenom urholkat ryggraden på dessa gossebarn..

De riktiga karlarna födda senare på 60-talet lider inte av varken stil, dålig ryggrad eller klent kött!!
 
Mina herrar,

som vi snabbt och lätt kunna se, sakna de gossebarn som icke vara födda inom den av undertecknad angivna perimetern, bàde stil, finess och god argumentationsteknik. Spott, fràs och ilskna tillmàlen âr allt de kan fà fram. Nâväl, och varför sàlunda min tes torde kunna anses som bevisad.

Och: vad âr det för fel pà button-down skjortor?
jbjp.jpg

Kolla exempelvis gossarna i Yardbirds anno 1966: Jimmy Page, i stilig sjômanskostym och button-down, medan kollegan, den redan i denna trâd námda illbattingen Jeff Beck, sâg ut som en B-raggare redan dâ.

LOWE, gamle gentleman: Lite nostalgi fràn den tiden Fjàllràven presenterade vàrldsnyheter, hâr 1973 (f.ö. fantastiskt lik den nya sovsäck som Klâttermusen presenterade pà senaste ISPOt!)
HAP901.jpg

[Ändrat av malindo 2004-03-08 kl 17:27]
 
Rasken grön redan anno 1976

Ta mig sjutton om det inte âr vâr gamle vân Raskesven -den barr-grône mannen frân vildmarken (fö frân "the lost generation", de som föddes pà 50-talet) i sin gröna Grönlandsjacka??
gronlandsjacka.jpg

[Ändrat av malindo 2004-03-08 kl 17:53]
 
malindo; sa:
.....
Kolla exempelvis gossarna i Yardbirds anno 1966: Jimmy Page, i stilig sjômanskostym och button-down, medan kollegan, den redan i denna trâd námda illbattingen Jeff Beck, sâg ut som en B-raggare redan dâ.
.....
[Ändrat av malindo 2004-03-08 kl 17:27]
Var och en som hört Beck lira gitarr, förstår att här är en gosse som haft andra prioriteringar än att putsa sig;-)

Raskesven
 
Ja, jäklar...

Den här tråden har ju allt! Fjällrävens mumie var som att resa in i framtiden, och herrarna i fjällräven-grönt kan man ju fortfarande stöta på i skog och mark: Det gör väl dem nästan till kulturbärare!?

Stöttar givetvis herrarna Malindo och Rasken både vad gäller button-down och Jeff Beck; det angår varje normalfuntad man/kvinna att förstå innebörderna i dessa socio-kulturella fenomen.

-90/91 implicerar att drogliberalerna härskade under mitten av sextiotalet, vilket är fel. De utgjorde snarare en grupp eller trend vid mitten av sjuttiotalet, och då var vi andra redan avlade och tränade fotboll eller lyssnade på ABBA. Så jag skulle tro att det nämnda problemet återfinns hos dem som är cirka tio år yngre än sextiotalarna..?