• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Mitt ljuva 70/80-tal

Ja efter 1979 bar det utför. 80-talet var ju ett förlorat årtionde på alla sätt och vis. Dekadens, måttlöshet, löntagarfonder, Palmemord, yuppie-eran, postmodernistiskt nonsens och Lars Roos. Nej för tusan, gräv ner det långt ifrån närmasta hus och skyffla över ordenligt. Vi vill INTE se eländet igen!

Murens fall, finanskraschen och Smells like teen spirit kom som ett reningsbad för både corpus och spiritus.

nirvana.JPG


Back to basics...

/ G
 
tigertamjaren; sa:
Murens fall, finanskraschen och Smells like teen spirit kom som ett reningsbad för både corpus och spiritus.



Back to basics...

/ G

Seriöst?! Nu får du ge dig tTigern, ska man finna något nöje i Nirvana så måste man ha bra med spiritus i corpus.. Vad e det för basic med dom?.. Näää! Tacka vet jag Frank Zappa och grabbarna grus, det jävlar e back to basics!! Duger inte det så kan du lyssna på "Leftover Salmon"...
 
FJS90-91; sa:
tigertamjaren; sa:
Murens fall, finanskraschen och Smells like teen spirit kom som ett reningsbad för både corpus och spiritus.



Back to basics...

/ G

Seriöst?! Nu får du ge dig tTigern, ska man finna något nöje i Nirvana så måste man ha bra med spiritus i corpus.. Vad e det för basic med dom?.. Näää! Tacka vet jag Frank Zappa och grabbarna grus, det jävlar e back to basics!! Duger inte det så kan du lyssna på "Leftover Salmon"...

Jomen det var väl inte Frank Zappa som sopade undan pudelrockseländet från 80-talet, utan 90-talsgrungen i USA och indiepopen i England!!!


B000002G2B.01.LZZZZZZZ.jpg


Superunknown
 
Alâ alâ!

man kan inte ens klâttra, hasa och repfira sig nedför en canyon en formiddag fôrrän pojkarna bôrjar svamla och ôverdriva om dittan och dattan..


Först och frâmst màste vi faststálla att det redan under tidigt 80-tal sopades rent fràn punkare och synthare och annat lóst folk tack vare den andra amerikanska garage-vàgen, med band som Green on Red, Dream Syndicate etc, samt med stockholmsbandet No Flies on Frank (dâr, sagt i förbifarten, undertecknad var trumslagare...) Vi talar 1983-84.. Det gick alltsà att vara cool âven dâ, bara man ville.

Vidare, det som var bra med 1979, fòrutom att Specials drog igàng, var att gamla goda Kinks slâppt singeln "Superman." (attans att man inte kan ladda upp foton hâr.. skulle passa utmârkt med ett foto fràn dagens rapelling med blodiga knogar och knàn..) Fâr ta ett foto pà gamle goe Ray davies istället.. med Flyfrilla!
backman-ray2.jpg
 
FJS90-91; sa:
Näää! Tacka vet jag Frank Zappa och grabbarna grus, det jävlar e back to basics!! Duger inte det så kan du lyssna på "Leftover Salmon"...
Zappa ja, det var en riktig höjdare:

frankmov.gif



Och låt oss inte glömma galningen själv; Alice Cooper:

149.jpg


Raskesven
 
tigertamjaren; sa:
Där finns ju höjdaren Philemon Arthur & the Dung!!! Minns hur man satt och flinade till: In kmmer Gösta, Henning i sin presenning etc, stor musik till låg kostnad!!! ;)

/ G

oooh vad naturen e underbar.. oooh vad naturen e fin, hör ni bäcken som porlar? Nej det e grannens vattenklosset.. (nått sånt)

eller varför inte den ödödliga klassikern, missan spinner!!
 
Kommer aldrig att glómma den historiska dag (kväll) när jag sâg Risken Finns upptrâda för första gângen i "barn-programmet" KNUFF! Sjungades: Har du en spánn till bussen? eller nâgot sànt. Glamrock-sminkade..

Intresant att en av pojkarna var frân Osby.. Den andre, Gunnar Danielson gjorde ju senare karriâr med Ishockey och Fotboll mm

25.jpg
 
Kläder?

Ingen som ser tillbaka på kläderna med samma nostalgi som musiken?
På 70-talet fick jag inte själv säga till så mycket om vad jag skulle ha på mig, så det var batik, plysch och sånt man hade på sig. :(
Inte fan fanns det GoreTex-byxor då man var på dagis, nä nog var det bävernylon och galonisar. :(

Själv skulle jag vilja slå ett slag för 90-talet, det var tider det... :)

/Ulf
 
Tuff tråd!

Malindo:
Tack för tråden, man blir bara glad! 1979 var ett utmärkt år om man som jag lyssnade på Clash och The Jam samt all annan brittisk musik. Jag tror att det var -79 jag såg Simple Minds på Högskolans aula i Örebro. -79 lämnade jag grundskolan, och det är väl värt att minnas!