• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Mitt ljuva 70/80-tal

1979:

Björn Borg vinner Wimbledon och Franska Öppna, båda för fjärde gången!

Ingemar Stenmark vinner vintern 1978-1979 13 segrar i världscupen vilket fortfarande är rekord.

Israel och Egypen undertecknar Camp David-avtalet om fred.

Pol-Pot och hans Röda Khmerer störtas i Kambodja.

Barnaga förbjuds i svenska Riksdagen.

Kvinnor får ställa upp i Vasaloppet utan löskägg och manliga alias.

Håkan Lans patenterar datormusen.

lans02.jpe


Vår hjälte, Håkan!!!

/ G
 
tigertamjaren; sa:
Vår hjälte, Håkan!!!

Han är väl ingen hjälte? Visst, 1979 kanske det sågs som ett framsteg att styra en dator genom att putta omkring en kloss, men det är faktiskt 2004 nu. Framtiden.

Nej, fram för ergonomiska pekdon! Själv kör jag med penna, vilket i alla fall känns som rätt årtusende även om det är långt kvar till nåt vettigt.

(hur ska jag få det här till rätt spår igen...?)

Död åt alla flottiga hårdrockare! Synth är bäst!
 
FJS90-91; sa:
Nordesjo; sa:
(hur ska jag få det här till rätt spår igen...?)

Död åt alla flottiga hårdrockare! Synth är bäst!

Martin!?! Säg att du bara skojade...

Skulle jag skoja om nåt så allvarligt som kampen mellan hårdrockare och synthare? Skulle inte tro det.
Indochine spöar skiten ur Saxxon!

Och Helix?! "Give me an R, O, C, K! What you got? ROCK!"
No shit, Einstein. Grattis till att vara första hårdrockaren som kan stava... :)

[Ändrat av Nordesjo 2004-03-04 kl 12:04]
 
Det har ännu till dags datum inte existerat en snyltare som skulle ha en chans mot någon pudelrockare!! (Deep Purple for EVER!!)
 
Det var ju bara såna töntar som idag sitter och fumlar med datorpennor som gillade synt och sånt kasst elände. Riktiga grabbs, såna som jobbar med datormöss eller grep och harv, lyssnade ju på RIKTIG musik. Malindo är hyffsat rätt ute med Specials, och varför inte lägga till Jam, Ramones, Clash, Sex Pistols etc etc. Både syntare och pudelrockare var alltså helt ute redan då, man skulle ju vá punkare eller muskelrockare!!!

;)

/ G
 
Jag måste erkännare att jag hade svårt att välja: Syntare eller hårdrockare. Depeche eller Accept. Punk fanns inte hemma i Småland. En tvättäkta velputte m a o. (Under åren som gått har jag dock utvecklats och blivit velourputte, men det visste ni ju redan...)

/Håkan
 
dave1; sa:
Vem blir inte nostalgisk av dessa listor:

Asfränt! Jag har faktiskt kvar ett band som jag måste ha spelat av från Tracks ett par veckor tidigare:
Never more, Canary Bay, 19, Shake the Disease, A View to a kill och den nya singeln från svenska melodiska hårdrockarna Treat: Get you on the run.

Det var så enkelt på den tiden.
Eurythmics och Simple Minds var "synth" och Gary Moore, Saga och ZZ top var "hårdrock".

Det är först när man verkligen läser vad som låg på listorna (och hoppar över den braiga musik som man själv fortfarande gillar, och som i ärlighetens namn hämtas både på vanliga och hårdrockslistan) som man inser vilka fullkomliga lastbilslaster med mög som producerades.

Jag menar "Woodie Boogie" - uppföljaren till Baltimoras "Tarzan Boy"... "L.A.D.Y.O med Fancy"... jag får ångest.