• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Mitt ljuva 70/80-tal

Samme Putte? Som ni kanske minns släppte FJS-Putte nyligen nyheten om sin brokiga bakgrund (halvtomhalvt smålänning...) och nu det här med FJS som kanske också det var båg? Stämmer det Putte eller har du bytt alias med Martin för gott nu?

/ G
 
tigertamjaren; sa:
Samme Putte? Som ni kanske minns släppte FJS-Putte nyligen nyheten om sin brokiga bakgrund (halvtomhalvt smålänning...) och nu det här med FJS som kanske också det var båg? Stämmer det Putte eller har du bytt alias med Martin för gott nu?

/ G
Jag tror att han helt enkelt mognat lite. Växt sig ur lumpen (han skriver ju f ö MUCK själv). Han är helt enkelt lite mer sofistikerad numera.

/Håkan
 
Vet ni, jag misstänker att Putte (/Martin) faktiskt har tagit sig en titt på det därna SAS-programmet på Femman på måndagkvällar som vi pratade om och kommit fram till slutsatsen att de bistra lumpartiderna kanske inte var så helfestliga trots allt. Muck sålunda.
 
malindo (Mats Lindholm) skrev:
Det ska snarare till en âkta neurotiker för att överhuvudtaget bôrja fundera pà knapparna i en dylik skjorta!

Det är en fråga om fokus och intresseområden, käre vän. För vissa är nedknappade skjortor lika självklart akterseglat som bomullsunderkläder är för andra.
Eftersom det var stil vi pratade om var det naturligt att ta upp ett exempel på bristande sådan. Helt objektivt, naturligtvis.

... hade jag faktiskt icke ens reflekterat över desamma, mer àn det kan vara praktiska och polyvalenta pà en och samma gàng

En skjortkrage vars nedvikta läge är låst med knapp är väl precis MOTSATSEN till polyvalent (monovalent?).
En krage utan nedknappning kan snabbt vikas upp och skydda halsen vid försämrad väderlek. Livsviktiga sekunder kan gå förlorade om man tvingas knäppa upp knappar när man till exempel anfalls av en ilsken serval som vill bita en på halsen.
 
malindo; sa:
Gamla GB-glassar väcker onekligen gamla barndomsminnen till liv... kommer ihág att Storstrut a ofattbara 2 kronor var en av de mest lyxiga grejer man kunde tänka sig..

STORSTRUT TILLBAKA NU! Den enda strutglassen från GB man någonsin kunnat trycka i sig även sista tredjedelen av utan att väcka kräkreflexen. Nu regerar sliskäckliga Magnum och annat skit som man bara behöver lukta på för att känna sig nöjd, var och en turboladdade med hela 1910 års sverigekonsumtion av socker. Är det månne en medveten strategi utarbetad av Timbro eller andra människovänner för att trappa upp konsumenternas sockerberoende? Alla som ätit godsaker i USA vet vart vi kan vara på väg. Säger bara "Butterfingers". Tog en tugga för två år sen och har fan inte ännu blivit av med smaken.


Fältet åter öppnat för nostalgikerna.

(Är det sånt som jag just hävde ur mig som kallas "konspiratoriskt"?)
 
Tack lasse för ett engagerat och vàlskrivet inlâgg, inte det minsta konspiratoriskt, utan snarare en vàlgrundad âsikt uttryckt pà det gamla hederliga, mustiga sprâk som vi erfarne män gàrna anvánda.

Martin: du bôrjar tränga in dig i ett hörn! Är button-down-knapparnas existens verkligen nâgot som tarvar ditt stândiga fokus? Ditt mest angelànga intresseomràde?

Om sâ är fallet, sà âr det pà min ära verkligen högst olyckligt att du ànnu icke lagt màrke till dess polyvalens:

A: man kan knäppa dem, och hava dà fastknâppta kragar (praktiskt i mànga làgen)

B: Man kan làta bli att knàppa dem, och hava dà lösa skjortkragar (praktiskt i andra lágen, precis som unge herrn pàpekar).

Hava skjortan â andra sidan icke dessa knappar, falla möjlighet A helt bort, och skjortan bliva i allra högsta grad monovalent.

Detta làrde vi oss i làgstadiet, tidigt 70-tal.

Mvh / malindo
[Ändrat av malindo 2004-03-09 kl 14:32]
 
malindo; sa:
/.../
A: man kan knäppa dem, och hava dà fastknâppta kragar (praktiskt i mànga làgen)

B: Man kan làta bli att knàppa dem, och hava dà lösa skjortkragar (praktiskt i andra lágen, precis som unge herrn pàpekar).

Hava skjortan â andra sidan icke dessa knappar, falla möjlighet A helt bort, och skjortan bliva i allra högsta grad monovalent.

Detta làrde vi oss i làgstadiet, tidigt 70-tal.
Är det mängdlära?

/Håkan
 
Det, liksom andra nyttiga ting, togs vâl bort fràn grundskolans lâroplan nâgon gàng under 70-talet, pà den tiden SÖS var i sitt allra mest exxestistka esse.... resultatet känner vi alla till!