Naturligtvis är det sâ!malindo; sa:Det ryktas f.ö. att gossar födda kring 1965, senast 1966, tillhörde den sista svenska generationen av män med stil. Kan det ligga nâgot i detta?
-
Om "Fritt Forum"
Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.
OBS!
Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Mitt ljuva 70/80-tal
- Trådstartare Malindo
- Start datum
Re: Ja, jäklar...
nej.. nej.. Det är en myt precis som fotbolls VM 58 och månlandningarna. I dom riktiga vetenskapliga kretsarna så vet man att just pojkar av årgång 65-66 är skadade av deras föräldrars drogmissbruk, det vet alla!!
Sedan så undrar jag över Malindos koppling till päjkarna i Yaebirds, dom hade button down när du hade blöja så vad har det med Thåström att göra?
lowe; sa:-90/91 implicerar att drogliberalerna härskade under mitten av sextiotalet, vilket är fel. De utgjorde snarare en grupp eller trend vid mitten av sjuttiotalet, och då var vi andra redan avlade och tränade fotboll eller lyssnade på ABBA. Så jag skulle tro att det nämnda problemet återfinns hos dem som är cirka tio år yngre än sextiotalarna..?
nej.. nej.. Det är en myt precis som fotbolls VM 58 och månlandningarna. I dom riktiga vetenskapliga kretsarna så vet man att just pojkar av årgång 65-66 är skadade av deras föräldrars drogmissbruk, det vet alla!!
Sedan så undrar jag över Malindos koppling till päjkarna i Yaebirds, dom hade button down när du hade blöja så vad har det med Thåström att göra?
Button down
Patric:
Jag stöttar Malindo och kastar in en förklaring: När punken eller nya vågen härskade under slutet av sjuttiotalet, så hämtades mycket av inspirationen från sextiotalsbanden. Och i huvudsak så handlade det om att kontrastera de mega-skickliga pompös-banden och den amerikanska våg som härskade från 1970-75. Nästan samtidigt som punkvågen blommade en modsvåg upp, varför t ex. The Jam fick en egen fåra att plöja i. Och salig var man när Quadrophenia gick upp på biograferna! Så button down var nästan ett måste för en alternativ ungdom med lite medvetenhet om vilka koder som gällde (det är nära nog att man inte vill erkänna sånt...). Sen följde ska-vågen med alla sina sextiotalsattribut, ja, det behöver väl inte utredas mer? The Who får nog räknas som världens första punk-band, eller vad säger ni andra?
Patric:
Jag stöttar Malindo och kastar in en förklaring: När punken eller nya vågen härskade under slutet av sjuttiotalet, så hämtades mycket av inspirationen från sextiotalsbanden. Och i huvudsak så handlade det om att kontrastera de mega-skickliga pompös-banden och den amerikanska våg som härskade från 1970-75. Nästan samtidigt som punkvågen blommade en modsvåg upp, varför t ex. The Jam fick en egen fåra att plöja i. Och salig var man när Quadrophenia gick upp på biograferna! Så button down var nästan ett måste för en alternativ ungdom med lite medvetenhet om vilka koder som gällde (det är nära nog att man inte vill erkänna sånt...). Sen följde ska-vågen med alla sina sextiotalsattribut, ja, det behöver väl inte utredas mer? The Who får nog räknas som världens första punk-band, eller vad säger ni andra?
Re: Re: Ja, jäklar...
Söte lille Patric,
mäste man verkligen förklara ALLT för dig? Gick inte du i skolan som andra barn? Eller gjorde du som den yngre generationen du ju faktiskt tillhör:: satt av skolan utan att utnyttja tiden till att làra dig intresanta ting?
OK, den som lyssnade pà vad fröken hade att sága vet att de första âren av ett barns liv är mákta viktiga för vad som sedan skulla bliva det färdiga resultatet.. i mitt fall var det t.ex yardbirds och button-down skjortor bland mycket annat. Minns bl.a att jag som riktigt liten frâgade min snálla mor (ej knarkare) vad det var för bra musik som lät pà radion, och hon sade att det var fyra engelska gossar som hette Bitels.. och sedan dess har jag gillat just Beatles.
Vad gàller Thàström vet jag bara att àven han tillhör "the lost generation" samt att han gjort en alldeles fórskrâckligt trist version av Pugh Rogerfeldts helt sanslöst braiga version av Surabaya Johnny.
Kuriosa: nâr jag ryckte in pâ S1 i Enköping hôll regementchefen dàr ett lângt och skrâmmande tal om den röda faran fràn öst etc etc, samt , som ett varnande exempel, om den yngling som tagit bonnpermis just frân S1 fòr att spela in en skiva, vilket sedan exemplariskt bestraffats med fángelse.
Det visade sig att denne yngling var just Pugh, som 15 âr tidigare, 1969, bonnat fràn S1 och under ett `par tre dagar med Jooje Wadenius pà gura och bas, och Janne "Loffe" Karlsoon pà trummor, spelat in den första rockskivan pà svenska, som den brukar kallas, ("Ja dä ä dä").
En av làtarna pà denna fantastiska skiva àr just Surabaya Johnny.
Vidare, om man lyssnar pà barnskivorna frân denna tid, exempelvis "Godda' godda'"med Jojje Wadenius, musiken till Pippi Lângstrump etc etc., sà märker man att det pà den hâr tiden under 60-talets andra hàlft var coola och seriösa proffs som pàverkade oss gossar och vàr eleganta stil, vilket allstà lett till den situation vi idag kan beskâda.
Mvh / Mats
[Ändrat av malindo 2004-03-09 kl 09:44]
FJS90-91; sa:Sedan så undrar jag över Malindos koppling till päjkarna i Yaebirds, dom hade button down när du hade blöja så vad har det med Thåström att göra?
Söte lille Patric,
mäste man verkligen förklara ALLT för dig? Gick inte du i skolan som andra barn? Eller gjorde du som den yngre generationen du ju faktiskt tillhör:: satt av skolan utan att utnyttja tiden till att làra dig intresanta ting?
OK, den som lyssnade pà vad fröken hade att sága vet att de första âren av ett barns liv är mákta viktiga för vad som sedan skulla bliva det färdiga resultatet.. i mitt fall var det t.ex yardbirds och button-down skjortor bland mycket annat. Minns bl.a att jag som riktigt liten frâgade min snálla mor (ej knarkare) vad det var för bra musik som lät pà radion, och hon sade att det var fyra engelska gossar som hette Bitels.. och sedan dess har jag gillat just Beatles.
Vad gàller Thàström vet jag bara att àven han tillhör "the lost generation" samt att han gjort en alldeles fórskrâckligt trist version av Pugh Rogerfeldts helt sanslöst braiga version av Surabaya Johnny.
Kuriosa: nâr jag ryckte in pâ S1 i Enköping hôll regementchefen dàr ett lângt och skrâmmande tal om den röda faran fràn öst etc etc, samt , som ett varnande exempel, om den yngling som tagit bonnpermis just frân S1 fòr att spela in en skiva, vilket sedan exemplariskt bestraffats med fángelse.
Det visade sig att denne yngling var just Pugh, som 15 âr tidigare, 1969, bonnat fràn S1 och under ett `par tre dagar med Jooje Wadenius pà gura och bas, och Janne "Loffe" Karlsoon pà trummor, spelat in den första rockskivan pà svenska, som den brukar kallas, ("Ja dä ä dä").
En av làtarna pà denna fantastiska skiva àr just Surabaya Johnny.
Vidare, om man lyssnar pà barnskivorna frân denna tid, exempelvis "Godda' godda'"med Jojje Wadenius, musiken till Pippi Lângstrump etc etc., sà märker man att det pà den hâr tiden under 60-talets andra hàlft var coola och seriösa proffs som pàverkade oss gossar och vàr eleganta stil, vilket allstà lett till den situation vi idag kan beskâda.
Mvh / Mats
[Ändrat av malindo 2004-03-09 kl 09:44]
f´låt min okunnighet.. ert ordbajsande har fått mig att förstå min underlägsenhet.. På tal om ordbajs så har det blivit mycket av den varan när våra intellektuella förebilder läxar upp mig, om man blandar det med halm så får man ......
Hela den här tråden får mig att tänka på..
fniss.. fniss
Hela den här tråden får mig att tänka på..
fniss.. fniss
malindo; sa:Och: vad âr det för fel pà button-down-skjortor?
Man kan ju tycka att det är en smula analt (som Freud skulle säga) att vara så neurotiskt superpetig med att skjortkragen ska vara nerfälld att man knäpper ner för gott den med knappar.
En överspänd 90-talistisk lösning på ett problem som inte existerar, och som sådan knappast en indikation på stil
-Patric-; sa:nej.. nej.. Det är en myt precis som fotbolls VM 58 och månlandningarna.
Här får jag passa på att stajla med att jag är ägare till en av de få "Konspiration 58"-tröjorna som gjordes efter "mockumntären" om föreningen.
Nordesjo; sa:Man kan ju tycka att det är en smula analt (som Freud skulle säga) att vara så neurotiskt superpetig med att skjortkragen ska vara nerfälld att man knäpper ner för gott den med knappar.
En överspänd 90-talistisk lösning på ett problem som inte existerar, och som sådan knappast en indikation på stil
Som vanligt så har Martin fullkomligt rätt i syn knivskarpa analys av problemet!!
Håller naturligtvis med Patrics omdöme om ovanstående, MEN: VAD HAR HÄNT, PATRIC???? -Patric- istf FJS? Är du krasslig? Mår du inte bra?-Patric-; sa:Nordesjo; sa:Man kan ju tycka att det är en smula analt (som Freud skulle säga) att vara så neurotiskt superpetig med att skjortkragen ska vara nerfälld att man knäpper ner för gott den med knappar.
Som vanligt så har Martin fullkomligt rätt i syn knivskarpa analys av problemet!!
/Håkan
-Patric-; sa:Nordesjo; sa:Man kan ju tycka att det är en smula analt (som Freud skulle säga) att vara så neurotiskt superpetig med att skjortkragen ska vara nerfälld att man knäpper ner för gott den med knappar.
Men hallà hallà , vad âr detta??!!
Det ska snarare till en âkta neurotiker för att överhuvudtaget bôrja fundera pà knapparna i en dylik skjorta! I enlighet med den vàrldsvana elegans och naturliga finess som kànnetecknar oss mid-60s sà hade jag faktiskt icke ens reflekterat över desamma, mer àn det kan vara praktiska och polyvalenta pà en och samma gàng (nâgot vi àventyrare uppskattar)
Patrics stândiga asociacioner till kiss och bajs âr nog ett fall för Freud snarare àn ett par gamla skjortknappar, vilket mig genast fàr mig att tànka pà ànnu en bidragande orsak till dagens situation: nämligen "Jag vill ha blommig falukorv" och "Lille Knut skrattar ut"
Håkan K; sa:Håller naturligtvis med Patrics omdöme om ovanstående, MEN: VAD HAR HÄNT, PATRIC???? -Patric- istf FJS? Är du krasslig? Mår du inte bra?
/Håkan
MUCK?
malindo; sa:Patrics stândiga asociacioner till kiss och bajs âr nog ett fall för Freud snarare àn ett par gamla skjortknappar, vilket mig genast fàr mig att tànka pà ànnu en bidragande orsak till dagens situation: nämligen "Jag vill ha blommig falukorv" och "Lille Knut skrattar ut"
hrm.. Freud höll väl för fanken inte på med avföringshumor elle? Sedan så vet ALLA att kiss, bajs och dvärgar e skitkul!!
Njutvandringar att längta till
Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg