• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

lova att INTE klicka på det här inlägget!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Martin Fjäderlätt;382423 sa:
Så så ska det låta!
Är det lösningen med ett väldigt långt streck eller ett väldigt kort?

Ett lika långt som avståndet mellan tre av punkterna räcker. Men tänker man ett steg längre så går det faktiskt med ett mycket kort streck också.

Thure

Ledtråd papper är böjliga.
 
Ha, du skrev inte hur bred pennan får vara !
( är nu till grannarnas förundran ute på taknocken o jublar !!!)

Snälla, Martin, det är väl rätt lösning ???
 

Bilagor

  • ettstreck.jpg
    ettstreck.jpg
    62 KB · Visningar: 373
Hoppar runt som en ... ,(frugan säger åt mig att lugna ner mig).

Om du vill göra barnvarianten "dra ett streck mellan punkterna" så får du faktiskt se till att det liknar nåt när du är klar. En burk dunderhonung eller nåt sånt.

En rackarns bred penna är dock en riktig lösning, så länge man inte säger nåt annat. Ett enda långt streck två varv runt jorden är också en. Ett sådant streck är ju precis lika rakt som de andra vi ritar. Problemet är att det är omöjligt att genomföra. Vika pappret så att alla punkter hamnar över varandra och sen köra pennan rakt igenom är också rätt snajsigt.

Vill man tänja lite mindre på lådan, och göra en lösning som faktiskt funkar "på svarta tavlan" finns det en trestrecksvariant som ser ut så här:

tankenot_3_streck.gif

(På svarta tavlan vrider man den lämpligen 90 grader eftersom man inte behöver tänka på att inte förstöra webbsidans layout)

Nån annan som kan illustrera en bra lösning?
 
Nån annan som kan illustrera en bra lösning?

Jag orkar inte illustrera min lösning, men den går ut på att rulla papperet till en cylinder, men lite snett så att första punkten i andra kolumnen kommer i linje med sista punkten i den första.
Ett enda rakt streck tre varv runt cylindern skär sedan genom alla nio punkterna.

Ett rakt streck som går tre varv runt jorden fungerar dock inte. De tre kolumnerna kommer fortfarande inte ligga på samma storcirkel runt klotet. När du gått runt ett varv så hamnar du i samma spår som sist.
 
Ett rakt streck som går tre varv runt jorden fungerar dock inte. De tre kolumnerna kommer fortfarande inte ligga på samma storcirkel runt klotet. När du gått runt ett varv så hamnar du i samma spår som sist.

Det där gäller väl bara om man bestämmer sig för att passera genom varje pricks mittpunkt? Annars är det ju en baggis att gå liiiite liiite snett genom de tre första punkterna så att man nästa varv hamnar på nästa rad.

Ett rullat papper godkänner jag dock inte. Strecket må följa papperets (böjda) plan, men rakt är det ju inte.
 
Det där gäller väl bara om man bestämmer sig för att passera genom varje pricks mittpunkt? Annars är det ju en baggis att gå liiiite liiite snett genom de tre första punkterna så att man nästa varv hamnar på nästa rad.

Ett rullat papper godkänner jag dock inte. Strecket må följa papperets (böjda) plan, men rakt är det ju inte.

Men det är ju precis samma sak. Strecket runt jorden böjer ju också av, sett i det vanliga kartesiska tredimensionella rummet.

"Mitt" streck är faktiskt helt rakt, räknar i cylindriska koordinater. (Hallå, någon nytta ska man väl ha av alla sina mattepoäng)
 
Martin Fjäderlätt;382436 sa:
Vika pappret så att alla punkter hamnar över varandra och sen köra pennan rakt igenom är också rätt snajsigt.

Genom att vika pappret fyra gånger kan du först få tre + tre + tre punkter att sammanfalla.

Genom att vika ett par gånger till sammanfaller de tre punktblafforna till en enda. Denna blaffa kan du sedan träffa med en enda punktning med pennan och du behöver inte köra pennan genom pappret.

Thure
 
Martin Fjäderlätt;382436 sa:
Ett enda långt streck två varv runt jorden är också en. Ett sådant streck är ju precis lika rakt som de andra vi ritar.



Men hörrni, det krävs väl rimligtvis minst tre raka streck för att ta sig runt jorden? För jag utgår från att vi snackar just raka streck här, dvs tangenter till jordytan och att ingen fuskar och kröker sitt papper längs jordens krökning? Ett rakt streck blir inte mindre rakt bara för att vi råkar bo på en rund planet! Och det gör vi, det kan jag upplysa er om! Det insåg man för ganska länge sen. Vilket osökt för oss tillbaks till det viktiga i tråden; gardinsvepta krigare i läderkallingar..
 
Hm. Godkände du inte ett streck två varv runt jorden nyss?

Jo, men hela tanken med det är ju att ett sådant streck är rakt inom samma toleranser som ett streck på ett papper som ligger på ett bord. Strecken kommer att upplevas som helt raka av den som tittar på papperet.

Men som i all lateral problemlösning kommer man ju till ett läge där man måste koncentrera sig på de lösningar som bevisligen är praktiskt genomförbara (utan övergång till cylindriska koordinatsytem ;)).

Upp till bevis! med andra ord. Och då leder ju kanske tjocka pennan.
 
Låt oss öva mer på att tänka utanför lådan!

Här har ni nio prickar.
Uppgiften är att, utan att "lyfta pennan"*, dra raka streck som passerar genom alla prickar. Hur få streck kan ni lösa det på?

tankenot_linjer.gif

* Varje strecks ände ska alltså sitta ihop med nästa streck. Men man måste ju inte använda penna.

Ett streck - liknar en pil när uppgiften är klar..........
 
Att något som väger 100 kg väger 50+50 är abstrakt i den av mig levererade frågeställningen.


Jag håller med dig att frågor ofta inte ger utrymme för flera svar, det är ju trångsynt att kräva ett speciellt svar, men det är den verkligheten man möter ex.vis i grundskolan, där det inte ges utrymme/ rätt för "egna funderingars" svar....
Kul förresten att läsa dina funderingar kring detta om hur saker tolkas, har själv skrivit arbetsinstruktioner några år, där jag själv tyckt att de på detaljnivå varit helt glasklara för mig, o flera andra, men inte uppfattats så av vissa andra personer, det är inte lätt det här med kommunikation, alla känner nog igen det , missförstånden...

Absolut ! Svaret 100 kg stämmer ju till 110 % - enligt vad någon har räknat ut. Men det finns ju faktiskt människor som har en helt annan tolkning angående svaret - varför är deras svar "fel" även fast man själv tycker att det är just "fel" . Det kanske är vederbörande som har rätt och jag fel - vem "bestämmer" det ?